Alla behöver en mental omstart

"En arbetsdag utan pauser påverkar kroppen och hjärnan på samma sätt som att ha druckit två enheter alkohol", säger Tina Skaarup Blenstrup, som är en del av teamet bakom HabiWe, ett danskt företag som designar och producerar möbler som främjar mänskligt välmående. Habi®Cave är deras första lanserade produkt och är en ljudabsorberande möbel som skapar en mental frizon i vardagen - på jobbet eller hemma.

Foto: HabiCave

Ett intresse för barns välmående och missnöje blev startskottet för HabiWe. Kvinnan bakom HabiWe ApS är designer Anne Mygind, som efter en spännande karriär inom textilindustrin, särskilt på kontraktmarknaden, valde att byta riktning.

Anne blev trött på konsumtionsmentaliteten och produktionen i Östeuropa och Kina. Hon började intressera sig för den ökande otrivseln bland barn - och framför allt vad man kunde göra åt det. Hon genomförde ett antal fältstudier och slutsatsen var att en stor del av otrivseln hängde samman med buller och kraftig påverkan på sinnena.

"Barn gömmer sig under trappor och i hörn för att hitta skydd och ro, så det handlar till stor del om att minska buller och de många intryck ett barn får under en dag." Med det som utgångspunkt designade Anne Mygind ljudabsorberande möbeln, Habi®Cave", berättar Tina Skaarup Blenstrup, som är försäljningsansvarig på HabiWe. Efter flera år inom kontorsmöbelbranschen valde hon att utbilda sig till ergoterapeut för att ha en hälsoinriktad och förebyggande syn på inredning och användning av både utrustning och kropp under arbetsdagen. "Vi måste arbeta för att göra arbetsmiljön till en hälsosam miljö", säger hon.

Anne Mygind är kvinnan bakom HabiWe.. Foto: HabiCave

Annes design är inspirerad av japansk origami. Faktum är att Anne vek mer än 70 "grottor" innan hon kom fram till det rätta estetiska uttrycket där både statik, estetik och ljudabsorption förenades i en enhet.

Syftet med Habi®Cave är att öka mänskligt välmående med så liten påverkan på vårt klimat och miljö som möjligt. Annes intresse för och kunskap om hållbarhet är kärnan i HabiWes produkt, produktion och uppdrag.

Habi®Cave används idag både på företag, inom hospitality-sektorn och på offentliga platser och institutioner samt i privata hem - överallt där det kan vara trevligt eller nödvändigt med ett "privat utrymme" där man kan dra sig tillbaka och hitta lugn, oavsett om man är barn, ung eller vuxen - och oavsett om man söker arbetsro eller en mental omstart.

Fältstudierna ledde till att Anne satsade helhjärtat på Habi®Cave-processen. Hon valde att ta en masterexamen i hållbarhet och industriell design vid Kolding Designskole för att få viktig kunskap om hållbara material och processer - och därmed kunna svara kvalificerat på de många frågorna från potentiella samarbetspartners. Materialen är upcyklad PET-plast, FSC-certifierat trä och i produktionen används arbetskraft från människor som befinner sig i utkanten av arbetsmarknaden.

Habi®Cave är mycket genomtänkt. Den levereras helt flatpackad så att det inte transporteras "luft", och Anne har patenterat sin monteringsmetod där varken skruvar, metall eller verktyg används. Habi®Cave monteras / demonteras på några minuter. Möbeln är därför också praktisk på platser där det kan behövas ändringar i inredningen eller utrymme för andra ändamål.

Från köp-och-släng till fokus på hållbarhet

Anne valde att gå från en bransch där man köper och slänger till att vara inriktad på hållbarhet.

"Fokus har från början varit att minska koldioxidavtrycket så mycket som möjligt, och faktiskt har vi lyckats minska koldioxidavtrycket ytterligare med 35 procent från den första versionen av Habi®Cave till den nya varianten som lanserades tidigare 2023.

Foto: HabiCave

Foto: HabiCave

Foto: HabiCave

Foto: HabiCave

Toppdelen av Habi®Cave är tillverkad av upcyklad PET-plast, och varje Habi®Cave kräver 148 använda plastflaskor. Dessutom kan alla enskilda delar bytas ut om något skulle bli skadat eller gå sönder under produkten livstid. "Att den så enkelt kan demonteras gör också bortskaffande och återvinning enkelt och ansvarsfullt", förklarar Tina, och hon tillägger en annan viktig detalj, nämligen att allt material används. Så när toppskivan skärs, används resten till både bord och skyddsmaterial som används vid leverans.

Ljudreduktion med 33%

Inuti Habi®Cave minskas ljud från omgivningen med 33%, mätt på Danish Sound Hub i Struer. Det gör Habi®Cave lämplig som både "telefonkiosk", positivt ljudisoleringsspace där man kan tanka energi, arbeta eller ta en mental omstart.

"Om man inte tar pauser i vardagen påverkas hjärnan på samma sätt som om man hade druckit två enheter alkohol", berättar Tina. Idag lider många branscher av långa sjukskrivningar på grund av stress och bristande mänskligt välmående, men om man kan erbjuda medarbetarna möjlighet att koppla av mentalt i några minuter kanske man kan undvika några av problemen," informerar Tina, då undersökningar visar att en del av de faktorer som kan leda till stress inkluderar störningar och buller från omgivningen.

Samtidigt ser hon också möjligheter i receptioner på stora företag, där de små "grottorna" kan erbjuda lugn för besökare, väntande gäster och möjlighet att både prata i telefon och ha online-möten utan att störa omgivningen.

Meningsfull sysselsättning

HabiWe samarbetar med en social ekonomisk verkstad där personer på gränsen till arbetsmarknaden får meningsfull sysselsättning, och Tina berättar att de också har anställt personer i arbetsprovning efter till exempel stressrelaterade sjukskrivningar.

"Vi måste få människan tillbaka på ett positivt sätt. Alla borde uppleva framgång. Det försöker vi bidra till, och därför går jag till jobbet med armarna över huvudet varje dag", fastslår Tina, som hade följt HabiWe i över ett år innan hon bestämde sig för att lämna en säker anställning för utmaningarna inom en liten startup. "Jag var helt enkelt tvungen att vara en del av det", säger hon och tror på potentialen, trots en svår konjunkturperiod för möbelbranschen.

Responsen har varit mycket positiv på Habi®Cave, som redan har vunnit flera designpriser. Samtidigt märker HabiWe de tuffa marknadsvillkoren för lanseringen av en ny produkt.

"Vi märker tydligt att det är svåra tider på många håll. På den positiva sidan har HabiWe fått Årets Entreprenörspris 2023 i Skanderborg och Special Mention-priset vid Lifestyle Growth 2023 av Lifestyle & Design Cluster.

Dessutom var Habi®Cave shortlistad vid Danish Design Award 2021 och prisvinnare vid Formland Creators Community Entrepreneur Award 2021.

"Vi ser många möjligheter för Habi®Cave i hemmet, där den kan vara den mysiga grottan där man sätter sig och läser för och med sitt barn eller där man själv slår sig ner med en bra bok." Även i privatlivet behöver man tid för sig själv", anser Tina.

HabiWe-teamet ser generellt stor potential för Habi®Cave, både i Danmark och på exportmarknaden. Idag har man kunder i Norge, Sverige och Australien, och man arbetar med att etablera återförsäljare i Holland och Frankrike.

"Vi satsar först och främst på länder där man uppskattar dansk design och där man har samma syn på välmående och arbetsmiljö som vi har i Danmark", säger Tina och tillägger att de hoppas att HabiWe inom 1-2 år kommer att anställa någon för att ta hand om exporten, eftersom det är där de stora utvecklingsmöjligheterna finns.

Massor av designmöjligheter

Idag finns Habi®Cave i fyra varianter: Låg och bred samt hög och smal, med möjlighet till 2 olika typer av statiska eller gungande stativ. I den låga, breda modellen kan två personer sitta tillsammans, vilket gör den lämplig för exempelvis institutioner eller privat bruk.

Den smala, höga varianten passar perfekt i kontorsmiljön, på skolor, på flygplatser, på museer, i offentlig service, på bibliotek - och överallt där människor rör sig och påverkar varandra.

Habi®Cave finns i 25 olika färger, så den kan matcha både inredning, stil och eventuell logofärg.

När det gäller CO2-avtryck och att göra en insats för miljön och människorna, är HabiWe ledande. "Om man inte har koll på det idag kommer man inte ens i betraktande hos stora företag eller som leverantör till offentliga kunder, så utöver att det är viktigt för oss, har det också stor betydelse i det avseendet."

Just nu testar man Habi®Cave på flera hotell och konferensanläggningar, i öppna kontorsmiljöer och skolor. "Vi är alltid nyfikna på effekterna på våra kunder, inklusive skillnader i beteende, välmående, pauskultur och ljudkultur", tillägger Tina.

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

11.04.2024Designbase.se

Ny produkt ska kunna ersätta läder i textilproduktion

21.03.2024Designbase.se

Light + Building i samarbete med amerikanska LightFair

06.03.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Hopfällbar nyhet med inbyggd frihet

28.02.2024Designbase.se

Innovation präglade Stockholm Furniture Fair 2024

15.02.2024Designbase.se

Exklusivt barnmöbelmärke vinner designpris på Formland

05.02.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Strålande Zone-nyhet hyllar den nordiska sensommaren

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023