Möbelbranschens klimatutmaning: "Vill du behålla kunderna? Tänk cirkulärt!"

Möbelbranschens klimatpåverkan tas upp på Göteborgs möbelmässa.

Foto: Möbelmässan Göteborg

"För att behålla framtidens kunder måste möbelföretagen vara transparenta. Med i stort sett allt", säger Maria Soxbo, engagerad journalist och författare som föreläser om klimat och inredning på Möbelmässan Göteborg,

Möbelföretagens ansvar för en hållbar framtid är en viktig del av programmet på Göteborgs möbelmässa den 16-18. september. "Jag vill prata om nya konsumtionsmönster och visa utställarna hur de ska tänka", säger Maria Soxbo som skrivit mycket om inredning och klimat och som gett ut flera böcker med hållbarhetstema.

Maria Soxbo. Foto: Möbelmässan Göteborg/Andy Prhat

Hon är också medgrundare av Klimatklubben med 40 000 följare på Instagram, öppen för alla som vill engagera sig i frågan.

Kunden blir mer och mer påläst

Maria uppmuntrar möbelföretag att tänka cirkulärt, inte minst för att behålla sina kunder. Att påverka och göra medvetna val kring allt från råvaruanskaffning till förädling, tillverkningsprocesser, logistik och transporter.

"Jag kommer att prata mycket om det på möbelmässan", säger hon. ”Framtidens konsumenter blir allt mer pålästa, försiktiga och nyfikna. Därför gynnar det företag enormt att bli transparenta – om allt. Visa öppet hur man kan arbeta för att minska klimatpåverkan och därmed bygga trovärdighet”.
Hon vill att företag ska förklara, för sin egen och klimatets skull, exakt var råvaran kommer ifrån, hur man producerar, hur man arbetar för att minska avfallet, hur man återvinner material som inte går att återvinna. Det kommer garanterat också att bli hårdare lagkrav inom alla områden i framtiden, så smarta företag gör jobbet just nu.

Erbjud reparation!

Klimatmedvetna konsumenter vill också kunna behålla den så länge som möjligt när de väl har köpt en möbel. ”Företagen måste göra det enklare. Till exempel genom att bli bra på att erbjuda reservdelar, förklara hur man sköter möblerna så att de håller och även erbjuda möbelreparationer – som omklädsel och skruvning”. Maria tror att den här typen av erbjudanden kan vara en konkurrensfördel.

"Jag tycker också att företag borde bli bättre på att erbjuda begagnat. Har man tillverkat kvalitetsmöbler kan man erbjuda sig att köpa, reparera och sedan sälja det en annan gång".

Kommer ha producentansvar

För att eliminera motsatsen, det vill säga möbler som lätt faller sönder och inte håller i längden – och samtidigt öka kvalitetsmedvetenheten – vill Maria Soxbo ha ökade krav på branschen.

"Det måste finnas producentansvar, som bland annat ser till att möblerna kan repareras. Det är här politikerna måste komma in i bilden och skydda konsumenterna. Jag skulle vilja se skärpta styrmedel och lagstiftning".

Kortsiktiga trender – ett problem

Viljan att göra en make-over, ordna om möbler, byta kök, byta färgsättning i hemmet är stark hos många konsumenter. Det vill säga det kortsiktiga perspektivet: ut med det gamla, in med det nya. Hur ser du på det? "Det är definitivt ett problem. Inredningstrenderna går snabbare, precis som klädmodet", säger Maria Soxbo.
Hon pekar på konsumentundersökningar som visar att inredning är den kategori där människor felbedömer sitt eget beteende mest. Vi köper mer heminredning än vi tror, ​​helt enkelt överkonsumtion – Som konsument tycker jag att vi ska praktisera njutning istället för förnyelse – Om vi ​​trivs i vårt hem spelar det inte så stor roll att trenden säger att köket ska faktiskt vara grön istället för grå. Ett hem är byggt för livet, inte för en säsong.

Relaterat innehåll

19.12.2024Designbase.se

AL FRESCO

17.12.2024Designbase.se

Roliga och delade upplevelser

17.12.2024Designbase.se

Innovativa talanger besöker Stockholm Furniture Fairs Greenhouse

10.12.2024Designbase.se

Årets färg 2025: En mjuk Mocha Mousse

10.12.2024Designbase.se

Euroluce 2025 belyser vår hälsa

09.12.2024Formland

Sponsrad

Ny trendzon inkl. blomsterstudio och konceptcafé

09.12.2024Formland

Sponsrad

Möt framtidens talanger på Formland Spring 2025

09.12.2024Formland

Sponsrad

Starkt professionellt program på Formland Spring 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023