Möbelbranschens klimatutmaning: "Vill du behålla kunderna? Tänk cirkulärt!"

Möbelbranschens klimatpåverkan tas upp på Göteborgs möbelmässa.

Foto: Möbelmässan Göteborg

"För att behålla framtidens kunder måste möbelföretagen vara transparenta. Med i stort sett allt", säger Maria Soxbo, engagerad journalist och författare som föreläser om klimat och inredning på Möbelmässan Göteborg,

Möbelföretagens ansvar för en hållbar framtid är en viktig del av programmet på Göteborgs möbelmässa den 16-18. september. "Jag vill prata om nya konsumtionsmönster och visa utställarna hur de ska tänka", säger Maria Soxbo som skrivit mycket om inredning och klimat och som gett ut flera böcker med hållbarhetstema.

Maria Soxbo. Foto: Möbelmässan Göteborg/Andy Prhat

Hon är också medgrundare av Klimatklubben med 40 000 följare på Instagram, öppen för alla som vill engagera sig i frågan.

Kunden blir mer och mer påläst

Maria uppmuntrar möbelföretag att tänka cirkulärt, inte minst för att behålla sina kunder. Att påverka och göra medvetna val kring allt från råvaruanskaffning till förädling, tillverkningsprocesser, logistik och transporter.

"Jag kommer att prata mycket om det på möbelmässan", säger hon. ”Framtidens konsumenter blir allt mer pålästa, försiktiga och nyfikna. Därför gynnar det företag enormt att bli transparenta – om allt. Visa öppet hur man kan arbeta för att minska klimatpåverkan och därmed bygga trovärdighet”.
Hon vill att företag ska förklara, för sin egen och klimatets skull, exakt var råvaran kommer ifrån, hur man producerar, hur man arbetar för att minska avfallet, hur man återvinner material som inte går att återvinna. Det kommer garanterat också att bli hårdare lagkrav inom alla områden i framtiden, så smarta företag gör jobbet just nu.

Erbjud reparation!

Klimatmedvetna konsumenter vill också kunna behålla den så länge som möjligt när de väl har köpt en möbel. ”Företagen måste göra det enklare. Till exempel genom att bli bra på att erbjuda reservdelar, förklara hur man sköter möblerna så att de håller och även erbjuda möbelreparationer – som omklädsel och skruvning”. Maria tror att den här typen av erbjudanden kan vara en konkurrensfördel.

"Jag tycker också att företag borde bli bättre på att erbjuda begagnat. Har man tillverkat kvalitetsmöbler kan man erbjuda sig att köpa, reparera och sedan sälja det en annan gång".

Kommer ha producentansvar

För att eliminera motsatsen, det vill säga möbler som lätt faller sönder och inte håller i längden – och samtidigt öka kvalitetsmedvetenheten – vill Maria Soxbo ha ökade krav på branschen.

"Det måste finnas producentansvar, som bland annat ser till att möblerna kan repareras. Det är här politikerna måste komma in i bilden och skydda konsumenterna. Jag skulle vilja se skärpta styrmedel och lagstiftning".

Kortsiktiga trender – ett problem

Viljan att göra en make-over, ordna om möbler, byta kök, byta färgsättning i hemmet är stark hos många konsumenter. Det vill säga det kortsiktiga perspektivet: ut med det gamla, in med det nya. Hur ser du på det? "Det är definitivt ett problem. Inredningstrenderna går snabbare, precis som klädmodet", säger Maria Soxbo.
Hon pekar på konsumentundersökningar som visar att inredning är den kategori där människor felbedömer sitt eget beteende mest. Vi köper mer heminredning än vi tror, ​​helt enkelt överkonsumtion – Som konsument tycker jag att vi ska praktisera njutning istället för förnyelse – Om vi ​​trivs i vårt hem spelar det inte så stor roll att trenden säger att köket ska faktiskt vara grön istället för grå. Ett hem är byggt för livet, inte för en säsong.

Relaterat innehåll

21.01.2025Designbase.se

The Inspired Home Show förändrar dagarna

21.01.2025Designbase.se

Från racing till direktör för Stelton

20.01.2025Designbase.se

Dags att anmäla sig till Future On Stage

17.01.2025Designbase.se

Årets barer på Stockholm Furniture Fair 2025

16.01.2025Designbase.se

Heimtextil Trender 25/26: Från tradition till innovation

16.01.2025Designbase.se

Formex Trendguide SS25: Hantverk, elegans och lekfullhet i fokus

16.01.2025Designbase.se

Magi för Maison

14.01.2025Designbase.se

Heimtextil har startat

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Formex
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023