Möbelbranschens klimatutmaning: "Vill du behålla kunderna? Tänk cirkulärt!"
Möbelbranschens klimatpåverkan tas upp på Göteborgs möbelmässa.
"För att behålla framtidens kunder måste möbelföretagen vara transparenta. Med i stort sett allt", säger Maria Soxbo, engagerad journalist och författare som föreläser om klimat och inredning på Möbelmässan Göteborg,
Möbelföretagens ansvar för en hållbar framtid är en viktig del av programmet på Göteborgs möbelmässa den 16-18. september. "Jag vill prata om nya konsumtionsmönster och visa utställarna hur de ska tänka", säger Maria Soxbo som skrivit mycket om inredning och klimat och som gett ut flera böcker med hållbarhetstema.
Hon är också medgrundare av Klimatklubben med 40 000 följare på Instagram, öppen för alla som vill engagera sig i frågan.
Kunden blir mer och mer påläst
Maria uppmuntrar möbelföretag att tänka cirkulärt, inte minst för att behålla sina kunder. Att påverka och göra medvetna val kring allt från råvaruanskaffning till förädling, tillverkningsprocesser, logistik och transporter.
"Jag kommer att prata mycket om det på möbelmässan", säger hon. ”Framtidens konsumenter blir allt mer pålästa, försiktiga och nyfikna. Därför gynnar det företag enormt att bli transparenta – om allt. Visa öppet hur man kan arbeta för att minska klimatpåverkan och därmed bygga trovärdighet”.
Hon vill att företag ska förklara, för sin egen och klimatets skull, exakt var råvaran kommer ifrån, hur man producerar, hur man arbetar för att minska avfallet, hur man återvinner material som inte går att återvinna. Det kommer garanterat också att bli hårdare lagkrav inom alla områden i framtiden, så smarta företag gör jobbet just nu.
Erbjud reparation!
Klimatmedvetna konsumenter vill också kunna behålla den så länge som möjligt när de väl har köpt en möbel. ”Företagen måste göra det enklare. Till exempel genom att bli bra på att erbjuda reservdelar, förklara hur man sköter möblerna så att de håller och även erbjuda möbelreparationer – som omklädsel och skruvning”. Maria tror att den här typen av erbjudanden kan vara en konkurrensfördel.
"Jag tycker också att företag borde bli bättre på att erbjuda begagnat. Har man tillverkat kvalitetsmöbler kan man erbjuda sig att köpa, reparera och sedan sälja det en annan gång".
Kommer ha producentansvar
För att eliminera motsatsen, det vill säga möbler som lätt faller sönder och inte håller i längden – och samtidigt öka kvalitetsmedvetenheten – vill Maria Soxbo ha ökade krav på branschen.
"Det måste finnas producentansvar, som bland annat ser till att möblerna kan repareras. Det är här politikerna måste komma in i bilden och skydda konsumenterna. Jag skulle vilja se skärpta styrmedel och lagstiftning".
Kortsiktiga trender – ett problem
Viljan att göra en make-over, ordna om möbler, byta kök, byta färgsättning i hemmet är stark hos många konsumenter. Det vill säga det kortsiktiga perspektivet: ut med det gamla, in med det nya. Hur ser du på det? "Det är definitivt ett problem. Inredningstrenderna går snabbare, precis som klädmodet", säger Maria Soxbo.
Hon pekar på konsumentundersökningar som visar att inredning är den kategori där människor felbedömer sitt eget beteende mest. Vi köper mer heminredning än vi tror, helt enkelt överkonsumtion – Som konsument tycker jag att vi ska praktisera njutning istället för förnyelse – Om vi trivs i vårt hem spelar det inte så stor roll att trenden säger att köket ska faktiskt vara grön istället för grå. Ett hem är byggt för livet, inte för en säsong.