Ambitiös satsning på lokal produktion
En av de mest spännande nya bekantskaperna under Stockholm Design Week var det nystartade varumärket Verk, som satsar på lokal möbelproduktion i svenska material med mycket hög designnivå.
I en tid när alla möbeltillverkare säger sig sträva efter att producera hållbart är det ändå relativt få som faktiskt ställer om. I decennier har företag efter företag flyttat verksamheten till länder där produktionen är billigare men frakterna längre och möjligheterna till insyn och kontroll sämre. Man kan lugnt säga att nya möbelproducenten Verk går mot strömmen.
Företaget startades för bara drygt ett år sedan med ambitionen att enbart tillverka i Sverige av svenska material. Verks premiärkollektion som visades under Stockholm Design Week bjöd på stark materialkänsla och avskalade former i bland annat ett massivt soffbord av Linn Fredlund, en formförenklad soffa av Mia Cullin och en stol med klassikerpotential av David Ericsson.
Designbase fick en pratstund med grundaren och kreativt ansvarige Simon Anund.
Hur uppstod idén till att starta Verk?
”Idén uppstod efter flera års samtal och diskussioner kring svensk möbelproduktion. Möbelindustrin idag är mer en monteringsindustri där komponenter från när och fjärran sätts samman till det vi är vana att kalla ”svenska möbler”. När vi sökte råd och svar i branschen kring rimligheten i att försöka sig på en helt svensk möbelproduktion av uteslutande svenska råvaror mötes vi av fniss och skeptiska floskler. Det var, enligt branschfolk, omöjligt att genomföra nåt liknande.
Ett sådant bemötande hade antagligen avskräckt många, men vi blev tvärtom triggade av tanken att bevisa motsatsen. Vi upptäckte även att branschens konsensus kring omöjligheten i vårt koncept var det som gav dem trygghet och alibi till att fortsätta producera i forna Östeuropa och i värsta fall Asien.”
Varför är den lokala produktionen så viktig?
”Vi tror att lokal produktion är en av vägarna till ett mer hållbart produktionssamhälle. Vi vill även belysa det faktum att nästan ingen förädlings- eller produktionsindustri finns kvar i Sverige. Få känner till detta, även inom branschen. Man har invaggats i tron att begreppet Made in Sweden står för något att lita på. Tyvärr är inte det hela sanningen. Väldigt, väldigt få av de möbler vi ser i Sverige i dag är tillverkade i Sverige och än färre av svenska råvaror. I dag kan du inte som slutkund få tag i svenska pigment, svensk skruv, svenskt tagel (fast vi har mängder av hästar), svenska textilier, svenskt planglas, svenskt fanér, svensk sytråd, svenska dragkedjor, svensk plywood eller MDF. Dessutom tycker vi att det är väldigt omodernt att placera sin produktion i exempelvis Polen där 80 procent av energin kommer från kolkraftverk, ett faktum som så gott som aldrig luftas i media.”
Hur ska ni få ekonomi i en småskalig produktion?
”Vi aldrig siktat på att vara småskaliga. Vi tänker stort och långsiktigt. Vi ser en ökad efterfrågan på hållbara, lokalproducerade produkter i alla tänkbara branscher. Vi tror stenhårt på vår affärsmodell och tänker inte stanna vid små serier eller så kallad Collectible Design. Vi har sammantaget lång erfarenhet och ett enormt kontaktnät, en av få fördelar med att bli gammal antar jag. Med vår kunskap inom fältet är det inte mycket som kan stoppa oss, till och med en pandemi blir till vår fördel. Aldrig tidigare har det pratats så mycket om lokalproduktion och vad som finns kvar i vårt land när gränserna stängs. Rent konkret är kunskap inom möbelkonstruktion och material nyckeln till en konkurrenskraftig kollektion i både pris och hållbarhet.”
Hur gör ni för att hålla kontroll på priset?
”Vi kan förutse en prisbild utifrån våra formgivares ritningar och tillsammans med dem göra förändringar och ta viktiga beslut gällande konstruktioner och inte minst dimensioner av material. Mina briefer har till våra första kollektion varit relativt hårt hållna för att jag ska kunna förutse kostnader för materialinköp och produktionstider. Jag upplever dock att formgivarna gillat att ha ett tydligt ramverk att förhålla sig till.”
Hur tänker ni kring Verks sortiment och kring valet av formgivare att samarbeta med?
”Vi ville lansera Verk som en helhet, ett koncept med tyngd och seriositet. Därför var det viktigt för oss att kunna erbjuda en hel kollektion i samband med företagets lansering. Jag hade noggrant tänkt ut vilka jag helst såg som formgivare till vår första kollektion. Jag ville ha etablerade likväl som oetablerade, och så gott som alla tackade som tur var ja. Jag hade ju inget att backa upp mitt erbjudande med, utan formgivarna fick helt enkelt lita på mitt ord och det är jag väldigt tacksam över att de gjorde. För mig är personkemin lika viktig som att vara en duktigt formgivare. När man är en del i att starta från noll i ett helt nytt företag är det otroligt viktig att man kan samtala och kompromissa och lägga prestige åt sidan. Det tror jag är svårt för många, branschen är full av stora egon.”
Kommer ni att ha återförsäljare eller säljer ni enbart själva?
”Vi har redan blivit kontaktade av flera återförsäljare så det lutar åt att vi kommer finnas representerade på ett antal olika orter runt om i Norden. Vi har även vårt showroom öppet varje dag. Dit kan man komma för att uppleva hela kollektionen och där finns även möjlighet att inhandla våra produkter direkt.”
Hur ser framtidsplanerna ut?
”Vi tänker stort och brett. Vi är väldigt intresserade av att blåsa nytt liv i industrier som ligger i dvala. Vi vill ta fram en egen helt svensk möbeltextil och vi har samarbeten och forskningsprojekt på gång gällande pigmentering och förädling av hampa. Många järn i elden helt enkelt. Framtiden ser ljus ut för Verk.
www.verk.se
Vad är tanken?
”Vi vill skapa ett möbelkoncept som inte vilar på greenwashing utan som helt och hållet var lokaltillverkat. Något vi kunde vara stolta över, möbler som har längre liv än oss själva, objekt man vill vårda och ärva. Vi är tyvärr inte så unga längre och om vi skulle lämna ett vettigt arv efter oss var det tid att ta tag i saken direkt. Januari 2020 startade vi Verk Projects AB. I dag, ett år senare, har vi en hel möbelkollektion, ett eget showroom och e-handel.