Branschprofilen: Lotta De Visscher, Creative Director på Maze Interior
Sedan Lotta De Visscher tog över Maze Interior 2007 har hon fokuserat på närproducerad design i hållbara material – det företaget kallar Slow Production. I år har omsättningen vuxit med 65 procent.
Grattis till den starka utvecklingen! Berätta om Slow Production?
”Vi ville hitta ett sätt att göra konsumenten medveten om vikten av att tänka på produktionen när man konsumerar. Uttrycket lånade vi från Slow Food-rörelsen. Vi arbetar till 95 procent med svenska producenter och när vi tar fram en ny produkt så gör vi en väldigt liten upplaga för att testa om det är en produkt som kommer att sälja. Sedan jobbar vi med rätt små upplagor ända tills produkten tar fart. Om den inte gör det så tar vi bort den, vilket gör att vi aldrig står med några stora lager. Det är stor skillnad mot om man tillverkar i exempelvis Kina där man måste köpa stora volymer.”
Hur påverkar produktionen era produkters design?
”Eftersom lönekostnaderna är relativt höga i Sverige vill vi ha så få handpåläggningar som möjligt. Ju färre svetsfogar som behövs desto bättre, för att inte produkten ska bli för dyr. Nu står ju Maze redan för en ganska avskalad design. Det här vet våra designers. De jobbar utifrån materialet så mycket som möjligt och med så lite spill som möjligt. En designer har sagt att jobba med mig är som att få en plåtbit och försöka få ut så mycket design som möjligt ur den. Ett bra exempel är vår näst bäst säljande produkt, serien Bill av Louis Hederström, som är tillverkad i Småland av tråd i 100 procent återvunnen metall från Gunnars Tråd, knoppar i svensk björk från Larssons Trä och monterad av familjen Backstig.”
Maze Interior
Antal anställda: 9
Huvudkontor: Stockholm
Tillverkning: Till 95 procent i Sverige
Omsättning: 43 miljoner kronor 2021 (28 miljoner kronor 2020)
Svensk tillverkning betyder ett högre prisläge. Hur tänker ni kring konkurrens?
”Vi sade från början att vi inte ska försöka konkurrera med Mio och Ikea. Det går inte. Men det finns en tillräckligt stor konsumentgrupp som bryr sig om produktionen och de senaste åren har medvetenheten blivit större och större. Det är ju också en kvalitetsskillnad. När vi pratar med kunder som säljer dyrare designmöbler får vi ofta höra att många unga sparar för att kunna köpa ett designobjekt och kompletterar med ärvda möbler och second hand.”
Vad har ni på gång just nu?
”Vi går upp i storlek i möbler. På Stockholms möbelmässa i februari kommer vi att visa nya bord, stolar och soffbord. Det blir forfarande Mazekänsla, matbordet kan fortfarande vara ett skrivbord, men vi ser att det finns utrymme för oss att göra lite större möbler. Sedan har vi köpt ett finskt lampföretag som heter Pilke som också arbetar med Slow Production. Vi tittar också på om det finns fler varumärken som jobbar på samma sätt som skulle kunna komma in under samma paraply.”
Vad tror du om branschens utveckling efter coronapandemin?
”Det har ju gått väldigt bra för inredningsföretag överlag under coronan, men nu tror många att det kommer att plana ut. Jag vet också att många tillverkare har börjat titta på att lägga tillverkningen närmare sina hemländer eftersom det har visat sig hur sårbar man blir när det är svår att skeppa varor. Flera större tillverkare har slutat sälja i vissa länder och koncentrerar sig på sin egen marknad. På det sättet blir branschen kanske lite mindre global. På Milanomässan kunde man också se att många tillverkare har ställt om från kontrakt- till privatmarknaden.