Branschprofilen: Lotta De Visscher, Creative Director på Maze Interior

Sedan Lotta De Visscher tog över Maze Interior 2007 har hon fokuserat på närproducerad design i hållbara material – det företaget kallar Slow Production. I år har omsättningen vuxit med 65 procent.

Grattis till den starka utvecklingen! Berätta om Slow Production?

”Vi ville hitta ett sätt att göra konsumenten medveten om vikten av att tänka på produktionen när man konsumerar. Uttrycket lånade vi från Slow Food-rörelsen. Vi arbetar till 95 procent med svenska producenter och när vi tar fram en ny produkt så gör vi en väldigt liten upplaga för att testa om det är en produkt som kommer att sälja. Sedan jobbar vi med rätt små upplagor ända tills produkten tar fart. Om den inte gör det så tar vi bort den, vilket gör att vi aldrig står med några stora lager. Det är stor skillnad mot om man tillverkar i exempelvis Kina där man måste köpa stora volymer.”

Hur påverkar produktionen era produkters design?

”Eftersom lönekostnaderna är relativt höga i Sverige vill vi ha så få handpåläggningar som möjligt. Ju färre svetsfogar som behövs desto bättre, för att inte produkten ska bli för dyr. Nu står ju Maze redan för en ganska avskalad design. Det här vet våra designers. De jobbar utifrån materialet så mycket som möjligt och med så lite spill som möjligt. En designer har sagt att jobba med mig är som att få en plåtbit och försöka få ut så mycket design som möjligt ur den. Ett bra exempel är vår näst bäst säljande produkt, serien Bill av Louis Hederström, som är tillverkad i Småland av tråd i 100 procent återvunnen metall från Gunnars Tråd, knoppar i svensk björk från Larssons Trä och monterad av familjen Backstig.”

Maze Interior

Antal anställda: 9

Huvudkontor: Stockholm

Tillverkning: Till 95 procent i Sverige

Omsättning: 43 miljoner kronor 2021 (28 miljoner kronor 2020)

Svensk tillverkning betyder ett högre prisläge. Hur tänker ni kring konkurrens?

”Vi sade från början att vi inte ska försöka konkurrera med Mio och Ikea. Det går inte. Men det finns en tillräckligt stor konsumentgrupp som bryr sig om produktionen och de senaste åren har medvetenheten blivit större och större. Det är ju också en kvalitetsskillnad. När vi pratar med kunder som säljer dyrare designmöbler får vi ofta höra att många unga sparar för att kunna köpa ett designobjekt och kompletterar med ärvda möbler och second hand.”

Vad har ni på gång just nu?

”Vi går upp i storlek i möbler. På Stockholms möbelmässa i februari kommer vi att visa nya bord, stolar och soffbord. Det blir forfarande Mazekänsla, matbordet kan fortfarande vara ett skrivbord, men vi ser att det finns utrymme för oss att göra lite större möbler. Sedan har vi köpt ett finskt lampföretag som heter Pilke som också arbetar med Slow Production. Vi tittar också på om det finns fler varumärken som jobbar på samma sätt som skulle kunna komma in under samma paraply.”

Vad tror du om branschens utveckling efter coronapandemin?

”Det har ju gått väldigt bra för inredningsföretag överlag under coronan, men nu tror många att det kommer att plana ut. Jag vet också att många tillverkare har börjat titta på att lägga tillverkningen närmare sina hemländer eftersom det har visat sig hur sårbar man blir när det är svår att skeppa varor. Flera större tillverkare har slutat sälja i vissa länder och koncentrerar sig på sin egen marknad. På det sättet blir branschen kanske lite mindre global. På Milanomässan kunde man också se att många tillverkare har ställt om från kontrakt- till privatmarknaden.

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023