Cooee Design lanserar möbler

Cooee Design har utvecklats starkt både i Sverige och utomlands de senaste åren och i vår lanseras en möbelkollektion. Designbase bad grundaren Catrine Åberg berätta mer om företaget.

Sidoborden i serien Woody ingår i Cooee Designs nya möbelkollektion. Foto: Cooee Design.

Cooee Designs grundare Catrine Åberg. Foto: Cooee Design.

Hur kom det sig att du startade Cooee Design?

”Jag är uppväxt i en familj med eget företagande i flera generationer. Att driva eget företag kändes naturligt. Min familj har ett stort intresse för design och konst, så att gå på konstutställningar och vara med i designbutiker som barn var inget ovanligt! Jag gillade även att hålla på med färg och form redan som väldigt liten och gillade till exempel att färgkoordinera pennorna i tidig ålder. Efter ett antal år utomlands med jobb, studier så hade jag flera produktidéer som jag ville förverkliga. Vi ställde ut med Cooee på Formex och ett par utställningar i Danmark och därefter rullade det på med kunder och kontakter. Sedan några år tillbaka har produktsortimentet förändrats och landat i där varumärket är idag.”

Sedan 2017 har ju utvecklingen varit fantastisk, vad hände då?

”Vi började få fotfäste på nya marknader. Vår kollektion växte med nya produkter, nya material och utbyggnad av fler marknader.”

Hur ser Cooees verksamhet ut idag, med produktion, lager och återförsäljare? Finns företaget på fler marknader än Sverige?

”Vi befinner oss fortfarande i Lagan, Småland där vi har vårt huvudkontor och lager. Lagerytorna har utvidgats successivt, i takt med bolagets tillväxt. Cooees största marknader är Sverige, Norge och Tyskland. Vi har dessutom återförsäljare i många andra delar i världen.”

Hur påverkade coronapandemin verksamheten? Har ni börjat se några affärsmässiga följder av kriget i Ukraina?

”Störst påverkan under pandemin var på logistiken och utmaningen att hålla ihop den, i övrigt ser vi ingen negativ påverkan på försäljningen. Det har varit stora problem med logistik och containerfrakter men trots det har vi lyckats växa. Ännu så länge har vi inte sett några utmaningar till följd av kriget i Ukraina, men vi är ganska säkra på att det kommer.”

Hur ser Cooees framtidsplaner ut i ett kortare respektive längre perspektiv?

”Både på kort och längre perspektiv så fokuserar vi på tillväxt med utbyggd personalorganisation. Fler som jobbar med sälj och e-commerce. Både nationellt och på exportsidan.”

Har ni några tankar på att utveckla verksamheten med fler produktkategorier eller egen försäljning i butik eller webbshop?

”Vi har nyligen lanserat en ny kategori, med småmöbler designade av Eddie Gustafsson. Det har varit en längre utvecklingsprocess med nya utmaningar.”

När det gäller designen, hur ska design från Cooee vara? Finns det några riktlinjer?

”Tidlös design, minimalistisk formgivning. Lätt att ta tills sig. Prisbilden gör att produkterna ska vara tillgängliga för många. Skandinaviska, mättade och mjuka toner. Ett koncept som bygger på mix & match-principen. Det gör det lätt både för inköpare och slutkonsument att komplettera med nya produkter till sina befintliga Cooeeprodukter.”

Var tillverkar ni produkterna?

”Kina och Europa.”

Möbelkollektionen Woody är ett samarbete med formgivaren Eddie Gustafsson. Foto: Cooee Design .

Hur väljer ni partner för designsamarbeten?

”Det är en lång process där jag noggrant väljer ut samarbetspartners där jag ser potential för Cooee och där formerna stämmer i Cooees formspråk. Ett lyckat samarbete har varit med konstnären Kristiina Engelin. Jag hade en längre tid funderat på att inkludera skulpturer i vår kollektion. Jag hade personligen fallit för Kristiinas konstverk och vi kom i kontakt med varandra och utformade en gemensam kollektion där skulpturerna anpassades i storlekar och former så de skulle passa fint med befintlig kollektion. Vi jobbade till exempel noggrant med färgsättning på skulpturerna. Detta blev en väldigt lyckad kollektion och samarbetat har fortsatt sedan dess med nya skulpturer varje säsong. I vår lanseras en kollektion med havstema, något som ligger både mig och Kristiina varmt om hjärtat. Under året lanseras ytterligare två nya samarbeten med två kvinnliga designers.”

Hur kom det sig att ni satsade på att ta fram en möbelkollektion?

”Detta var en idé och känsla som vi har burit på länge och som vi gärna ville förverkliga. Efter att vi tillsammans med designern Eddie Gustafsson hade utvecklat träfågeln Woody, som snabbt blev en väldigt populär produkt i vår linje, så började vi gemensamt fundera på en vidareutveckling av flera produkter i böjträ som hade ett släktskap med Woody Bird. 

Hur har ni tänkt kring produktutvecklingen?

”Vi har, som vi brukar, utgått från vad vi själva önskar av exempelvis ett soffbord. Funktion har varit viktigt, till exempel att det ska vara enkelt för kunden att montera benen i och med möbeln kommer i ett platt paket. Produkten Woody Basket kan användas som vedkorg likaväl som magsinhållare. Cooee gillar när en produkt får mer än ett användningsområde. Speglarna kan både luta mot en vägg och hängas på väggen. Återigen, multifunktion! Vi utvecklade även tre sidobord med en fin detalj i form av ett slag runt kanten, med en praktisk och snygg öppning som detalj. På så sätt knyts hela Woody-kollektionen ihop med detta ’band’ som förenar linjen. En viktig fråga har också varit att jobba med hållbarhet och därför har vi FSC-certifierat möbelkollektionen. Vi har jobbat intensivt och noggrant med möblernas storlekar och att de blir en röd tråd mellan produkterna. Tanken med kollektionen är organiska former och tidlös design.”

Berätta om lanseringen?

”Kollektionen lanserades under Designveckan i Stockholm i februari, via vår pr-byrå Trendgruppen, och kommer finnas hos utvalda återförsäljare under våren. Den mottogs väl och kommer vara med i flera projekt senare i år.”

Cooee Design

Aktuell med: Ny möbelkollektion

Huvudkontor: Lagan

Antal anställda: 11

Omsättning: Prognos ca 50 miljoner kronor 2022

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023