Design som är behaglig att omge sig med
De två italienska formgivarna Daniel Debiasi och Federico Sandri har skapat Steltons Collar-serie samt flera produkter för Rig-Tig, och Normann Copenhagen står också med på listan av samarbetspartners. Deras mål är att skapa enkel och funktionell design, som passar in. Och de föredrar uppskattning från de som använder sig av produkterna framför priser och utmärkelser.
”Vi hade arbetat tillsammans i en designstudio i Milano. Daniel flyttade till London och Federico till Verona, men när vi träffades igen var det vår gemensamma syn på design som utgjorde länken och orsaken till att vi 2010 grundade designstudion Debiasi Sandri”. Det berättar Daniel Debiasi och Federico Sandri, som är i Köpenhamn för att besöka Stelton, som de bland annat har tagit fram Collar-serien för, bestående av espressokanna, tekanna, ishink, cocktailshaker och en vattenflaska. Även för Steltons systervarumärke Rig-Tig har duon designat en rad produkter.
Men Stelton är inte det enda danska varumärke som Debiasi Sandri arbetar med. Också Normann Copenhagen står med på deras lista av samarbetspartners, med lampan Momento, lampan Stage och krukorna Pepo. Därutöver har de skapat design för Ligne Roset, RAK Ceramics, Rosenthal, Toscoquattro samt Villeroy & Boch och många andra, varav flera produkter är prisbelönta. Nu senast är Collars mockakanna med på en utställning hos Lavazza i Milano, där man har samlat italiensk kaffedesign genom tiderna.
Vi har en enkel approach till design. Vår inställning är att vi inte vill skapa design som stör, utan istället design som passar in. Föremålen ska vara behagliga och funktionella.
”Vi arbetar med design på många plan, från objekt till rum”, berättar duon.
Vi har stämt möte i Steltons showroom där det pågår en pressträff. Stämningen är god och det hörs ett jämnt sorl av röster. Debiasi Sandri har vad de kallar för ett virtuellt samarbete, som till stor del sker över Skype, eftersom Federico fortfarande bor i Verona, medan Daniel är bosatt i Bolzano.
”Vårt första gemensamma uppdrag var för Ligne Roset. Därefter designade vi lampan för Normann Copenhagen och efterhand tillkom det fler och fler varumärken”, berättar Daniel och Federico. De uppskattar mycket just detta med att arbeta med olika produkttyper, arkitektur och så vidare.
”Det handlar till stor del om att kunna tänka utanför boxen, oavsett om man designar dukningsprodukter, köksutrustning, en möbel eller ett rum. Så när ett företag frågade om vi kunde ta oss an att designa en cykel antog vi självklart även denna utmaning. Design är en fortgående inlärningsprocess. Just när man tror att man vet allt märker man att man i själva verket inte vet någonting alls”, säger duon med ett leende. De berättar vidare att de ofta tänker i kontexter när de formger. ”Det är inte bara fristående produkter. Vi försöker att tänka omkring det”, säger de.
Debiasi Sandri har faktiskt inte heller några begränsningar när det gäller material. Primärt arbetar de med metall, men även keramik, plast och glas finns bland de inkluderade materialvalen.
Vänlig, enkel design
När man ber Daniel Debiasi och Federico Sandri att beskriva sin designstil slår de fast att det för dem i högre grad handlar om en kontext än om en stil. Men de säger även att de föredrar ett enkelt uttryck. Vänligt och enkelt vid första ögonkastet – och mer komplext när man tar sig en närmare titt.
”Vi har en enkel approach till design. Vår inställning är att vi inte vill skapa design som stör, utan istället design som passar in och som är trevlig att omge sig med. Föremålen ska vara behagliga och funktionella”.
”Vi tycker även om att implementera elektronik och mekanik i vår formgivning, det kan till exempel handla om en lampa eller en espressokanna som ska fungera. Samtidigt gör vi mycket för att förenkla mekanismerna, så att de blir så okomplicerade som möjligt”.
När de två formgivarna ska börja med ett nytt projekt träffas de för att prata igenom vad det är som ska göras. Men därefter är det som regel en av de två som tar ledningen och lägger större fokus på projektet, medan den andra ifrågasätter och kontrollerar.
”Det är som att spela tennis med en partner. Det är nog mer tidskrävande än vad som är standard för en designprocess, och kanske att det ibland tar lite för lång tid, men resultatet är också mer tillfredsställande”, enas Daniel och Federico. De understryker även att ingen produkt lämnar studion förrän båda två är nöjda.
Kanske är det just därför som Debiasi Sandri har vunnit en lång rad internationella designpriser sedan de startade sin gemensamma verksamhet. Duon slår dock fast att även om det är trevligt med ett erkännande från professionellt branschfolk så designar de inte för att vinna priser. ”En komplimang från en som använder produkterna betyder minst lika mycket”.
Samarbetet med Stelton
Efterhand har rummet vi sitter i fyllts på med både dansk och internationell media, men vi ska ändå först reda ut varför Daniel och Federico inledde ett samarbete med Stelton.
”Vi har alltid varit fascinerade av Stelton, inte minst av Erik Magnussens termoskanna. Samtidigt fann vi hela konceptet kring kaffedrickande spännande. Därför kontaktade vi Stelton för att inleda ett samarbete”.
För Debiasi Sandri handlar detta om hela ritualen kring att dricka kaffe, om att kaffet ska bryggas ordentligt och presenteras på ett vackert sätt.
”En del av idén bakom Collar-serien ligger också i blandningen av material. Serien ska inte bara passa i köket, utan vara kaffeutrustning som kan passa in överallt i hemmet”.
Nästa fråga var såklart hur man skulle kunna utvidga ”familjen” i samma designspråk som den har skapats i. Resultatet blev en barserie. ”Det fungerar också bra. Den har en lite annan känsla men passar perfekt in i kontexten”, säger Daniel och Federico.
Det råder inget tvivel om att samarbetet med Stelton kommer att fortsätta. ”Det finns flera olika möjligheter, och Stelton är super att arbeta med. Det finns en ömsesidig respekt, vilket är fantastiskt viktigt. De lyssnar på våra idéer. Vi sparrar varandra och utvecklar konceptet, så att resultatet blir optimalt”, säger formgivarduon avslutningsvis, för att därefter ansluta sig till Michael Ring, Steltons ägare och VD, och inleda pressmötet.