17.12.2018  |  Business  |  Branschnytt

Designbasepriset: Årets butik satsar på kunskap och relationer

Årets mottagare av Designbasepriset är en pilotbutik för två starka varumärken och den första Rörstrandsbutiken på 50 år. Iittala och Rörstrand på Kungsgatan i Stockholm maximerar den fysiska butikens fördelar och satsar på varumärkeskunskap och kundrelationer.

I hörnet där Biblioteksgatan möter Kungsgatan möts också två starka varumärken i samma flaggskeppsbutik, Iittala och Rörstrand, som båda ägs av Fiskars. Butiken öppnade i december 2017 och belönades under Formex i augusti med Designbasepriset för årets butik. Därmed går den också vidare till Global Innovation Awards som delas ut på The International Home + Housewares Show i Chicago i mars 2019.

Innanför de generösa skyltfönstren samspelar två olika butiksmiljöer som var och en berättar historien om sitt respektive varumärke. Iittalas ljusa väggar, varmgrå betonggolv och inredning med både egna småmöbler och design från företag som Nikari lyfter fram företagets fokus på modern design. I produktutbudet syns arvet från formgivare som Alvar Aalto, Tapio Wirkkala och Kaj Franck. På Rörstrandsidan är interiören mjukare, med ljusgrå väggar, ett fiskbensmönstrat klinkergolv och möbler från Gemla och Källemo. Det är den första butiken för varumärket Rörstrand på 50 år och inredningskonceptet är skapat av stjärnstylisten Lotta Agaton.

Butiken är Fiskars andra med två samspelande varumärken. Den första, där Iittala samsas med Arabia, ligger i Helsingfors och erfarenheterna därifrån är positiva.

– Iittala har generellt en mer designintresserad kund som vill veta mer om varumärkets historia och formgivaren, medan Rörstrands kunder ser hemmet som en helhet. Det är en stor fördel att varumärkena skiljer sig så mycket åt. Det ger oss möjligheten att göra varje kund nöjd, att hitta en kombination av produkter som passar just dem, säger Lina Ivarsson som är butikschef.

Ett genuint intresse för skandinavisk design vägde tungt när personalen skulle rekryteras. Säljarna rekryterades till respektive varumärke och när det nya teamet var klart utbildades medarbetarna i två månader för att vara redo till butikspremiären. De besökte bland annat Rörstrand museum i Lidköping (Lina och Annelie får något vilt i blicken när de berättar om samlingen i museets källare), Iittalas glasbruk och Designmuseet i Helsingfors. Utbildningen gav inte bara de nya medarbetarna större kunskap om de båda varumärkena och förståelse för hantverken och materialen, den skapade också stark sammanhållning och motivation i teamet.

– Vi får mycket frågor från kunder om gamla serviser och har också stor kunskap om vår historia. Men ibland är det riktigt svåra nötter att knäcka, Rörstrand har ju funnits i 292 år. Det har till och med hänt att vi vänt oss till Rörstrand museum i Lidköping för att få svar, säger Annelie Dahlström som är ställföreträdande butikschef.

I butiken på Kungsgatan 1 jobbar man mycket med service. Kunderna kan bland annat erbjudas gravyr på glas eller metall. Utöver den ordinarie butiksservicen går det att boka tid med en personal shopper och hemleverans är en självklarhet.

– Vi arbetar också mycket med events, som förlanseringar av produkter eller samarbeten med externa parter. Det händer mycket och vi lär oss mer hela tiden, konstaterar Lina.

Men framförallt ger den fysiska butiken en unik möjlighet att bygga relationer med kunderna. Lina och Annelie menar att långsiktiga relationer och kundens upplevelse av butiken blir allt viktigare i handeln, inte minst med tanke på konkurrensen från e-handeln. Än så länge finns ingen app som kan mäta sig med att hålla koppen som man vill köpa i handen. Kanske till och med få dricka en kopp kaffe ur den.

– Att komma in hit ska kännas som att komma hem. Det finns en harmoni i butiken och bland oss i personalen också.

Den fysiska butiken ger också möjligheter att vårda varumärket. Förutom det personliga bemötandet skapar också inspirerande skyltning och specialframtaget presentmaterial en positiv känsla som förknippas med varumärket. Personalen jobbar mycket med butiksupplevelsen genom att skapa dukningar och stilleben som anknyter till säsongen, göra vackra blomsterarrangemang och tända ljuslyktor. Till Lucia är det mycket möjligt att det bakas saffransbröd i köket och kring jul kan det hända att butiken doftar av het glögg som frusna kunder gärna får värma sig med. Det är fritt fram för säljarna att ta egna initiativ.

Rörstrand och Iittala flaggskeppsbutik

Öppnade: december 2017

Sortiment: Hela Rörstrands sortiment och stora delar av Iittalas, med möjlighet att beställa det som inte finns

Butiksyta: 281 kvadratmeter

Antal anställda: 10

– Det här sättet att jobba har på kort tid gjort att vi har fått återkommande kunder. Vi tar upp samtal där vi slutade senast och lär oss mycket av vad de har hemma i skåpen. Vi får också mycket återkoppling på nyproducerade produkter, vilket är en viktig information för oss, berättar Lina.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.