01.11.2018  |  Interior  |  Design

Designklassiker och ny textilsatsning

Hon vill skapa upplevelser som håller över tid.

Maria Lovisa Dahlberg visste redan som barn att hon ville driva eget. I familjen fanns det flera entreprenörer som hon lät sig inspireras av och dessutom kom hon snart till insikten att hon var en självständig person, som ”gillade att göra sin egen grej”. Även intresset för form kom tidigt. Marias pappa intresserade sig starkt för design och arkitektur medan hennes mamma var hantverkare, och började sälja sina produkter när hon hade gått i pension som lärare. Familjen reste mycket och efter att ha bott, studerat och arbetat utomlands, i länder som Australien, Frankrike, Sydafrika och Thailand, är Maria numera bosatt i Djursholm och driver sin verksamhet från Sigtuna. Företaget startade hon 2004 och gav det namnet Freemover, för att knyta an till sin egen internationella personlighet.

Inleder med en storsäljare

Freemover inledde direkt med en riktig succé 2004, i och med lanseringen av ljusstaken Rolf, som än idag är en av varumärkets storsäljare. Maria berättar att hon gillade 50-talsestetiken men ville göra den på sitt eget sätt, bland annat genom att tillverka ljusstaken i tre olika höjder, vilket inte hade gjorts tidigare. Rolf är döpt efter Maria pappa, som från starten har varit en stor inspirationskälla och för henne på sätt och vis representerar hela begreppet design. Året därefter kom även den lite nättare ljusstaken Inga, som är uppkallad efter Marias mamma, och bland annat har inspirerats av den senares petita figur.

Branschen förändrar sig hela tiden idag och det gäller för oss aktörer att reflektera över vad det är vi bidrar med och hur vi ska förhålla oss till marknaden.

Maria Lovisa Dahlberg

Rolf togs in på Designtorget med en gång efter lanseringen, vilket även bidrog till att många andra återförsäljare fick upp ögonen för produkten. Dessutom var Maria tidig med att åka på mässor, även internationellt, och ibland var intresset så stort att hon knappt ens hann följa upp alla förfrågningar hon fick. Med ökat intresse kom även konkurrens och vissa problem med plagiering. Det var en av Marias distributörer på den skandinaviska marknaden som startade egen tillverkning av snarlika ljusstakar och uppgav till kunderna att Maria själv inte kunde producera längre. Ett flertal andra varumärken började också sälja kopior av ljusstakarna, som anspelade på Marias koncept. Men de produkterna var av ganska dålig kvalitet och efterhand fick Maria tillbaka många av sina återförsäljare. Dessutom fick hon ett par nya kunder som bonus, som hade hittat till henne genom den billigare kopian men själva var ute efter en kvalitetsprodukt.

Vill skapa upplevelser och sammanhang

Nästa år är det 15-årsjubileum för Rolf, men vad är det som har gjort att produkten har överlevt så länge i en allt starkare konkurrens? ”Jag gillar att skapa en ganska ren design, utan krusiduller, och istället jobba med starka färger. Dessutom hade jag lite tur och låg rätt i tiden, i och med att contemporary Scandinavian har blivit så hypat internationellt också”, säger Maria. Sedan berättar hon att hon gillar att vara djärv i sin design, plocka upp trender innan de är direkt trendiga och ibland rentav befinna sig på gränsen till det obekväma.

”Branschen förändrar sig hela tiden idag och det gäller för oss aktörer att reflektera över vad det är vi bidrar med och hur vi ska förhålla oss till marknaden. Jag har kommit fram till att jag vill sälja upplevelser och sammanhang, mycket genom mina färger. Produkterna ska frambringa ett wow och en känsla, som till exempel ’mysigt’, ’uppfriskande’ eller till och med ’obekvämt’ - det är ju också en känsla. Varje gång jag lägger till en ny färg till kollektionen så gör jag det med tanken att den ska fungera tillsammans med de färger som redan existerar. Så att man som kund till exempel ska kunna köpa till en ljusstake och kombinera den med dem man har hemma, för att på det sättet skapa en ny dynamik.”, fortsätter Maria.

Satsar på textilier med ny producent

Vid sidan av ljusstakarna har Maria hela tiden haft sin textilproduktion, som dock hittills har drivits lite mer försiktigt. Det har varit svårt att hitta stabila producenter och efter att en tidigare leverantör hade gått i konkurs flyttade Freemover produktionen till Estland, för både sömnad och tryck. ”De är väldigt duktiga och professionella i Estland. Tyvärr försvinner textilkunskapen idag allt mer från Sverige”, säger Maria. Ljusstakarna tillverkar hon dock fortfarande på hemmaplan, vilket är bra bland annat ur hållbarhetssynpunkt.

I tillägg till textila inredningsprodukter, som kuddöverdrag, löpare och lampskärmar, har Freemover nyligen satt en del klädesplagg i tillverkning, bland annat kjolar och klänningar. ”Plaggen är gjorda i mina tyger och jag brukar ha dem på mig under mässorna, vilket har lett till en stor efterfrågan. Det känns roligt att kunna erbjuda detta till Freemovers kunder. Men jag planerar inte att ge mig in i modebranschen på allvar”, säger Maria.

Ett internationellt varumärke

Idag finns Freemover tillgängliga i främst Europa och Nordamerika, med Norge, Tyskland, Sverige, England, Island och USA som de största marknaderna. För framtiden berättar Maria att fokus till en början kommer att ligga på England och Tyskland. I och med att hon kontinuerligt får förfrågningar från slutkunder över hela världen blir även tanken på en egen webbutik allt mer aktuell. ”Freemover är ett globalt varumärke och våra kunder förväntar sig en webbutik. Dessutom kan vi i webbutiken erbjuda hela sortimentet, till exempel Rolf i tre storlekar och alla 43(!) färgerna”, förklarar Maria.

Maria är mamma till en tvåårig dotter och kommer därför i första hand att ställa ut på Formex framöver, för att minimera resandet. Men på sikt vill hon även gå tillbaka till att göra fler internationella mässor. Å andra sidan ser hon Formex som en stark plattform för skandinavisk design, som lockar besökare från stora delar av världen.

”Vi har nyligen skrivit kontrakt med en ny norsk återförsäljare, som hittade oss på Formex när de letade efter en premiumprodukt att lyfta sitt sortiment med. Rolf är faktiskt ännu större i Norge än vad den är här hemma. Det är en produkt där jag är ganska försiktig gällande kampanjer och erbjudanden, eftersom jag gärna vill att den ska få behålla sin status”, säger Maria avslutningsvis.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen. Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hant…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.