Fyra makrotrender för de kommande åren

I en keynote på The Inspired Home Show i Chicago i år kunde du höra TrendBibles Anna Ward berätta om de kommande årens makrotrender.

Anna Ward. Foto: The Inspired Home Show

Anna Ward, som för närvarande är konsultinnovationsledare på trendbyrån TrendBible, fokuserade på framtidens hemliv. Makrotrends är de stora trenderna som kommer att forma de kommande årens designberättelser, vilket även kommer att aktivera varumärken, e-handel och detaljhandel.

De fyra trenderna

Det är de stora ämnena som inflation, politisk instabilitet och klimatförändringar som ligger till grund för TrendsBibles 4 makrotrender. Konsumenten försöker arbeta sig igenom tidens våldsamma rörelser genom att skapa stabilitet och balans i sitt hemliv, vilket de uttrycker kreativt och med sina kärnvärden och stil i fokus.

Tillfälligt boende

Det är allt fler konsumenter som hamnar i tillfälliga bostadssituationer, som enligt Anna Ward kan bestå av att bo hos till exempel föräldrar, jämnåriga lägenhetskamrater eller bo i hyresrätt.

– De här boendesituationerna drivs av nödvändighet och är allt annat än idealiska, förklarar Anna Ward och menar att det inte längre bara är unga utan även 30-åringar och unga familjer som lever så här.

Känslomässigt söker denna konsument stabilitet och komfort, och söker därför hemprodukter som är justerbara och modulära, och TrendBible uppmuntrar därför branschen att skapa produkter som kan skapa en hemtrevlig atmosfär utan att ha ett för högt pris.

Sugen på minimalism

En underström till dagens högteknologiska och högpresterande samhälle är konsumenternas önskan om enkelhet och att fokusera på en idé i taget – och göra det bra. Trenden visar sig redan till exempel hos de människor som till exempel väljer bort den digitaliserade livsstilen och istället väljer att fokusera på det de älskar.

”Den ökade uppmärksamheten på vår värdegrund och om vi lever upp till den har börjat diktera vem vi dejtar, vilka företag vi stödjer och fokuserar mer på VARFÖR vi gör som vi gör. Konsumenter kommer i allt högre grad att flockas till nischvärden när de söker likasinnade livspartners, vänner och sociala utrymmen, säger Anna Ward.

Äganderätt

Både den bokstavliga och den bildliga betydelsen spelar in i denna trend. Den bokstavliga innebörden talar för att konsumenter inte har möjlighet att byta ut skadade hemprodukter, och att de därför har en önskan om att kunna reparera det de äger. Den bildliga betydelsen relaterar mer till konsumenternas önskan att ta kontroll över de aspekter av sitt liv som de faktiskt kan kontrollera. Anna Ward förklarar att i den här trenden är att vara sparsam och försiktig ett hedersmärke i sig. Ett tecken på denna trend kan ses i ökad försäljning av den typ av produkter som kan öka livslängden på andra produkter, t.ex. överdrag till elektronik, och förvaringsprodukter för mat, vilket minskar matsvinnet.

Rebellisk kreativitet

Denna trend är baserad på en motreaktion till vad Anna Ward kallar "domedagsberättelsen" som konsumenter har levt med i några år nu. Här handlar det för konsumenten om att följa hjärtat och inte nödvändigtvis hjärnan och fokusera på det man har snarare än det man inte har.
Exempel på denna trend kan till exempel ses i hur konsumenter uttrycker en mer eklektisk stil som en motvikt till att få veta hur de ska se ut – ett slags antitrend. Det kan också ta sig uttryck i hur konsumenterna i högre grad omfamnar röran i en förståelse för att dyrbar tid inte behöver läggas på städning mm.

Latinamerikansk kultur och starka färger som trendberättelse

Efter att ha granskat de fyra makrotrenderna presenterade Anna Ward en av de fyra designberättelser som TrendBible har utvecklat för 2025: Estudio Futuro.

I denna trend ser TrendBible en positiv, färgmättad maximalism som sätter agendan för konsumenterna 2025. Anna Ward beskriver det som "vibrerande överflöd, ekopositiv, färgmättad, gatukulturell, bemyndigad och hantverksaktivism" driven av latin Amerikansk kultur och en önskan om gemenskap. Bra hantverk kombineras med modern design.

"Maximalistisk inredning trivs i denna trend. Lyxig glansig keramik kombineras med naturfibrer och mejslade träytor”, förklarade Anna Ward.

Glädje och vitalitet finns representerade i en rad starka färger, och formerna kan vara organiska, taggiga, spetsiga, ojämna och inspirerade av rörelse.

Se TrendBibles Anna Ward prata om framtida trender här.

-IDL

Relaterat innehåll

03.02.2025Nääsgränsgården

Sponsrad

Christmasworld - Messe Frankfurt 7-11 februari

03.02.2025Designbase.se

Inspirerad av 2025 års trend och affärsutveckling

31.01.2025Designbase.se

På en surrealistisk trendresa

27.01.2025Designbase.se

Designers Saturday 2025

27.01.2025Designbase.se

Tvåla & Tvaga vinner Formex Sustainability Award 2025

24.01.2025Designbase.se

TAIL Living vinner Best in Show på Formex Design Talents

21.01.2025Designbase.se

The Inspired Home Show förändrar dagarna

21.01.2025Designbase.se

Från racing till direktör för Stelton

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Nääsgränsgården
Mässa
Christmasworld, Messe Frankfurt

Hos oss hittar du gåvor och minnen för årets alla tillfällen och högtider.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Christmasworld, Hall 5.1 A01

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Salone del Mobile.Milano
Mässa
Salone del Mobile

The Salone Internazionale del Mobile is a hub of experimentation and cross-pollination, a meeting point and a place for new opportunities to reflect on the world of design and planning. The 2025 edition will take place from 8th to 13th April 2025, in the Rho Fiera Milano spaces, as is traditional.

Datum

08.04.2025

3daysofdesign
Mässa
3daysofdesign

A platform to showcase & celebrate great design 3daysofdesign is a festival for dreamers, doers and the design curious.

Datum

18.06.2025

Plats

Copenhagen

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023