Fyra makrotrender för de kommande åren

I en keynote på The Inspired Home Show i Chicago i år kunde du höra TrendBibles Anna Ward berätta om de kommande årens makrotrender.

Anna Ward. Foto: The Inspired Home Show

Anna Ward, som för närvarande är konsultinnovationsledare på trendbyrån TrendBible, fokuserade på framtidens hemliv. Makrotrends är de stora trenderna som kommer att forma de kommande årens designberättelser, vilket även kommer att aktivera varumärken, e-handel och detaljhandel.

De fyra trenderna

Det är de stora ämnena som inflation, politisk instabilitet och klimatförändringar som ligger till grund för TrendsBibles 4 makrotrender. Konsumenten försöker arbeta sig igenom tidens våldsamma rörelser genom att skapa stabilitet och balans i sitt hemliv, vilket de uttrycker kreativt och med sina kärnvärden och stil i fokus.

Tillfälligt boende

Det är allt fler konsumenter som hamnar i tillfälliga bostadssituationer, som enligt Anna Ward kan bestå av att bo hos till exempel föräldrar, jämnåriga lägenhetskamrater eller bo i hyresrätt.

– De här boendesituationerna drivs av nödvändighet och är allt annat än idealiska, förklarar Anna Ward och menar att det inte längre bara är unga utan även 30-åringar och unga familjer som lever så här.

Känslomässigt söker denna konsument stabilitet och komfort, och söker därför hemprodukter som är justerbara och modulära, och TrendBible uppmuntrar därför branschen att skapa produkter som kan skapa en hemtrevlig atmosfär utan att ha ett för högt pris.

Sugen på minimalism

En underström till dagens högteknologiska och högpresterande samhälle är konsumenternas önskan om enkelhet och att fokusera på en idé i taget – och göra det bra. Trenden visar sig redan till exempel hos de människor som till exempel väljer bort den digitaliserade livsstilen och istället väljer att fokusera på det de älskar.

”Den ökade uppmärksamheten på vår värdegrund och om vi lever upp till den har börjat diktera vem vi dejtar, vilka företag vi stödjer och fokuserar mer på VARFÖR vi gör som vi gör. Konsumenter kommer i allt högre grad att flockas till nischvärden när de söker likasinnade livspartners, vänner och sociala utrymmen, säger Anna Ward.

Äganderätt

Både den bokstavliga och den bildliga betydelsen spelar in i denna trend. Den bokstavliga innebörden talar för att konsumenter inte har möjlighet att byta ut skadade hemprodukter, och att de därför har en önskan om att kunna reparera det de äger. Den bildliga betydelsen relaterar mer till konsumenternas önskan att ta kontroll över de aspekter av sitt liv som de faktiskt kan kontrollera. Anna Ward förklarar att i den här trenden är att vara sparsam och försiktig ett hedersmärke i sig. Ett tecken på denna trend kan ses i ökad försäljning av den typ av produkter som kan öka livslängden på andra produkter, t.ex. överdrag till elektronik, och förvaringsprodukter för mat, vilket minskar matsvinnet.

Rebellisk kreativitet

Denna trend är baserad på en motreaktion till vad Anna Ward kallar "domedagsberättelsen" som konsumenter har levt med i några år nu. Här handlar det för konsumenten om att följa hjärtat och inte nödvändigtvis hjärnan och fokusera på det man har snarare än det man inte har.
Exempel på denna trend kan till exempel ses i hur konsumenter uttrycker en mer eklektisk stil som en motvikt till att få veta hur de ska se ut – ett slags antitrend. Det kan också ta sig uttryck i hur konsumenterna i högre grad omfamnar röran i en förståelse för att dyrbar tid inte behöver läggas på städning mm.

Latinamerikansk kultur och starka färger som trendberättelse

Efter att ha granskat de fyra makrotrenderna presenterade Anna Ward en av de fyra designberättelser som TrendBible har utvecklat för 2025: Estudio Futuro.

I denna trend ser TrendBible en positiv, färgmättad maximalism som sätter agendan för konsumenterna 2025. Anna Ward beskriver det som "vibrerande överflöd, ekopositiv, färgmättad, gatukulturell, bemyndigad och hantverksaktivism" driven av latin Amerikansk kultur och en önskan om gemenskap. Bra hantverk kombineras med modern design.

"Maximalistisk inredning trivs i denna trend. Lyxig glansig keramik kombineras med naturfibrer och mejslade träytor”, förklarade Anna Ward.

Glädje och vitalitet finns representerade i en rad starka färger, och formerna kan vara organiska, taggiga, spetsiga, ojämna och inspirerade av rörelse.

Se TrendBibles Anna Ward prata om framtida trender här.

-IDL

Relaterat innehåll

03.05.2024Designbase.se

Nio designföretag slåss om den norska industrins viktigaste utmärkelser

02.05.2024Designbase.se

Färgtrender 2025 handlar om harmoni

01.05.2024Designbase.se

Salone del Mobile.Milano 2024 slår fjolårets besökssiffror

29.04.2024Designbase.se

Nordstil säger ett hållbart tack till regionen

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

22.04.2024Designbase.se

Keramisk popkultur

19.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Unika muggar i stengods från Villa Styles

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023