Det är något speciellt med mötet människor emellan

Det fysiska mötet mellan detaljister och leverantörer kan inte ersättas. Därför är glädjen stor inom branschen att Formland kommer att genomföras i augusti. Från arrangören MCH:s sida har man tagit hänsyn till alla gällande regler och förordningar, för att kunna genomföra en mässa som är både inspirerande och trygg.

”Vi är överlyckliga över möjligheten att arrangera Formland i augusti. Det har varit en stor önskan från hela branschen, både från utställare och inköpare. Även om mässan nu blir i ”coronaversion”, får branschen i alla fall tillfälle att göra affärer och inspireras inför den kommande säsongen”. Det säger Formlands projektledare, Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Mai-Britt känner en stor uppbackning från branschen, både från inköpare och utställare. Hon och hennes team har mottagits med stor optimism och positivitet gällande beslutet att genomföra mässan.

”Vi tror på det personliga mötet. Det gör utställarna och inköparna också. Flera av utställarna har redan nu sina mötesagendor helt uppbokade, i och med att båda parter denna gång är verkligt angelägna om att få till sina avtal. Formland har en stark funktion som handelsmässa, även om inspiration och nätverkande också är viktiga ingredienser”.

Vi tror på det personliga mötet.

Mai-Britt Risvig Flyvholm, projektledare Formland

Mai-Britt berättar att utställarna har fått riktigt positivt gensvar från inköparna. Trots att det inte kommer att komma det sedvanliga antalet, varken av utställare eller inköpare, är hon ändå förtröstansfull.

”Många utställare har haft det svårt ekonomiskt, och några har valt att inte ställa ut alls under 2020. Det har vi full förståelse för. Samtidigt är jag säker på att de utställare som kommer kommer att få utdelning för sitt deltagande. Visserligen blir det färre besökare, men också färre utställare som konkurrerar om deras uppmärksamhet. Dessutom kommer de besökare som är på plats att ha ett starkt behov av att göra affärer. De behöver produkter för sina hyllor och har ett behov av att få prata med leverantörerna”, säger hon.

Mässan lockar denna gång bara ett fåtal belysningsföretag, och den vanliga belysningshallen kommer inte att vara på plats. ”Vi jobbar dock med att placera ut belysningsutställarna i den nya möbelhallen som vi håller på att etablera för vårens mässa, och som vi redan nu säljer montrar för”, fortsätter Mai-Britt.

När det gäller utländska besökare berättar Mai-Britt att det ryktas om att flera tyska inköpare ska komma till Herning. Detta inte minst då det först var meningen att Nordstil i Hamburg skulle ställas in. Därutöver väntas det ett relativt stort antal norrmän.

”Vi brukar dock ha besökare från 35–38 länder. Så kommer det inte att vara denna gång, då mässan blir betydligt mer nationell.”.

Mai-Britt berättar vidare att i stort sett alla de stora utställarna i Dining-hallen kommer att medverka. ”De som inte kommer är dels företag som har det svårt, företag som inte får hem sina varor samt små och medelstora företag som har valt att ställa in all mässverksamhet under 2020, för att istället satsa på 2021”.

Designbase träffade både Andersson Supply, en mångårig utställare, och GrowDesign.dk, som deltog för första gången i januari, för att ta reda på deras inställning till mässan.

”För oss är Formland ett måste. Det är samlingspunkten för den danska inredningsscenen. Man förväntar sig att vi ska vara där. Och det ska vi. Det är på Formland som vi träffar nya och gamla kunder. Jag må ha en gammaldags inställning, men det är något fantastiskt att få ett ansikte på de människor man ska göra affärer med. Formland är en kanal både för försäljning och socialt nätverkande”, säger Jens Andersson från Andersson Supply.

Han räknar med att det ska bli en bra mässa. ”90 procent av Formlands besökare är danska butiker. Många av de butiker vi säljer till har gått miste om Påskens försäljning. Därför har de helt enkelt inte råd att låta julhandeln bli ett stolpskott. Normalt sett utgör den drygt 30 procent av deras totala omsättning för året”.

Jens går så långt som till att hävda att augustiupplagan av Formland är den viktigaste någonsin under de 25 år som Andersson Supply har existerat. Samtliga de kunder han har varit i kontakt med har meddelat att de kommer. Eftersom det helt enkelt är ett måste att vara där.

”Jag tror också att det kommer att komma en hel del tyskar från norra delen av landet. Som bekant var ju även Nordstil inställt. TrendSet i München har de flyttat till september. Men det är i senaste laget. Därför tycker jag att vi ska göra en gemensam insats för att locka tyskarna till Herning”. Jens tror till och med att detta skulle kunna innebära ett lyft på den nordtyska marknaden för Formlands utställare. I och med att mässan blir ett viktigt inköpsforum för de nordtyska inköparna.

”Jag ser fram emot Formland med tillförsikt, inte minst denna gång. De kunder och medutställare jag har pratat med säger lyckligtvis samma sak”, säger Jens avslutningsvis. Han berättar också att hos Andersson Supply har telefonerna börjat ringa igen. Och man får in sina beställningar.

Jørgen Lynggard från GrowDesign.dk ser också fram emot Formland. Företaget deltog för första gången i januari. Jørgen berättar att man blev väldigt väl mottagen som ett ”new kid on the block”, med nytt koncept, nya produkter och mycket annat. ”Så vi förväntar oss ett par framgångsrika dagar. Som det verkar finns det plats för fler som oss i branschen”, säger han.

Jørgen ser ingen anledning till att inte deltaga så länge folkhälsomyndighetens riktlinjer efterlevs. ”Vi är där för att träffa våra kunder: bland annat trädgårdscenter och inredningsbutiker. Till skillnad från många andra har vi haft en fantastisk vår, eftersom det har varit stort fokus på hus, hem och trädgård. Så våra kunder kör full fart framåt”, säger han, och förklarar att försäljningen i butikerna normalt sett brukar klinga av under maj. I år däremot har den fortsatt långt in i juni. ”Så vi har upplevt en helt annan trend”.

Jørgen tror att man med Formland kan hitta tillbaka till det normala. Att saker och ting stabiliserar sig och att man hittar nya sätt att umgås på. ”Vi kommer nog inte att skaka hand, varken på våra avtal eller med nya kunder. Men då får vi istället hitta andra sätt att etablera goda relationer på”.

Så kommer mässan att genomföras

”Formlands ledningsgrupp och MCH har under de senaste månaderna ägnat många timmar och stora resurser åt att lägga en säker grund för att genomföra trygga och ansvarsfulla mässor. Här har vi också utvecklat TrygtMCH, som innefattar ett antal riktlinjer för hur vi i första steget genomför Formland och därefter övriga mässor i MCH:s regi”, säger Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Bland dessa riktlinjer finns bland annat extra breda gångar samt hygienföreskrifter som har inrättats i enlighet med myndigheternas regelverk. Detta för att besökare och utställare ska känna sig trygga både under och efter mässan. Därutöver säljs denna gång endagsbiljetter, som även skannas vid ingången till respektive hall. På det viset säkerställs att det maximala antalet besökare inte överskrids, varken totalt sett eller i de enskilda hallarna.

”En mässa faller under samma kategori som ett varuhus. Men genom att sälja endagsbiljetter vet vi exakt vem som kommer hit, hur många och när de dyker upp. Antalet besökare blir som tur är inte något problem, i och med att vi har tillräckligt med plats och flexibilitet. Vi kommer dock att öppna ytterligare en ingång. Detta för att bättre kunna fördela besökarna och flödet i hallarna. Därutöver kommer varje gäst att bli tilldelad en ingång och en parkeringsplats för sitt besök”, fortsätter Mai-Britt. Gällande restauranger och kaféer lyder de under samma regelverk som restaurangbranschen generellt sett.

Trend och inspiration

Även denna gång kommer Formlands trendzon att gestaltas av FlyHelsted, men med en annan layout. ”Trendzonen blir inte så djup utan mer avlång, så att man kan betrakta den på avstånd utan att komma för nära andra människor”, säger Mai-Britt.

”Trendområdet kommer att kännetecknas av det som är lite skevt, imperfekt och framförallt positivt. Det som spirar, det energiska och det naturliga”, berättar Mille Fly och Sofie Helsted, som står bakom trendzonen. Vilken de denna gång har gett namnet Atelier Bohemian Shades.

”Atelier, eftersom det rör sig om en kreativ livsform och en konstnärsbostad som denna gång ramar in trenden. Bohemian, i och med att stilen utgörs av det imperfekta. Den romantiska kombinationen av skandinavisk minimalism i en mjuk shakeraktig stil och det internationella, med referenser från hela världen. Det kommer att vara en blandning av mönster, och eftersom vi befinner oss i en ateljé finns det plats för handarbete, stickning och annat hantverk. Shades i sin tur syftar på färgpaletten, med ton i ton av gröna nyanser. Det gröna symboliserar miljö och natur men också det spirande, energiska och positiva”, fortsätter Mille och Sofie.

Universumet är taktilt, med ett stort urval av textiler, mattor samt vävda och mönstrade tyger.

”Det är mönstermix och färgmatchning som gäller”, säger Mille och Sofie. De berättar att palettens vintergröna, dämpade gröna och jordigt gröna toner bryts av med ockra och mörka blommor.

För att understryka stilen än mer har Sofie och Mille denna gång samarbetat med Pernille Folcarelli, för ett stort tryck av hennes vackra botaniska motiv på gardintyg.

FÖLJANDE MÄSSOR GENOMFÖRS UNDER HÖSTEN 2020:

Formland: 13–16 augusti

Maison et Objet (endast digitalt): 4–18 september

Nordstil: 5-7 september

Autumnfair: 6–9 september

TrendSet: 12–14 september

Kind + Jugend: 17–20 september

Vi befinner oss i en tid av eftertänksamhet och slow living. Därför har Sofie och Mille också inrättat ett kök, där frukter kan konserveras och surdegen får ta den tid en surdeg behöver. ”Vi har fått uppleva att hoppa av hamsterhjulet under en period och sett det vackra i det. Detta tror vi att konsumenterna har anammat. Härutöver har vi också byggt en ateljé med ett arbetsbord, där man kan måla akvarell, sticka eller utföra andra konstnärliga aktiviteter. Det finns även ett vardagsrum, där man kan slå sig ned med en god bok eller fördjupa sig i trevliga samtal. För under den tid som komma skall handlar det om att koppla av, att njuta av livet och de människor vi omger oss med, i en imperfekt men noga utvald inredningsvärld”, avslutar Mille och Sofie.

Föredrag kommer det att erbjudas på Formland även denna gång. Bland annat livsstilsexperten Anne Glad kommer att inta scenen, med ’Coronakonsumtion och krisbeteende’. Hon sätter fokus på danskarnas konsumtion under pandemin, och lyfter fram några av de nya möjligheter till kreativ detaljhandel som krisen har fört med sig. Trendexperten Matthew Brown i sin tur kommer att berätta om ’Crisis, Community and Creativity’, som handlar om de största förändringarna inom detaljhandeln och e-handeln, samt ge sin syn på hur framtiden kommer att se ut.

Relaterat innehåll

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Designbase.se

Nytt AI-verktyg kan förse konsumenter med IKEA-möbler

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

25.03.2024Designbase.se

Se upp för den franska lagen mot avfall

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023