Det dukade bordet 2020

En ekonomisk och estetisk kärnpunkt för design- och inredningsbranschen.

Galleri av Johanna Bergström..

Dukningsprodukter är ett av design- och inredningsbranschens kärnområden. Här finns det möjlighet att skapa lojala kunder, som återkommer för att köpa delar till en servis som de samlar på. Och här finns det möjlighet till merförsäljning av vackra, dekorativa föremål, som kan lyfta konsumenternas dukning och ge den ett nytt uttryck. Med andra ord är det här som branschen har en av sina kärnkompetenser. Inom dukning kan det säljas allt från porslin och stengods till glas och bestick. Men här kan man också visa kunderna i butiken, hur de kan använda sig av ljusstakar, vaser, textil och andra typer av element.

Det dukade bordet är ett av design- och inredningsbranschens kärnområden. Inom dukning kan det säljas allt från porslin och stengods till glas och bestick.

Precis som i trender överlag påverkar hållbarhetsaspekten det dukade bordet. Det innebär att rått stengods gärna står i centrum. Det naturliga uttrycket och naturliga nyanser, nedtonade, dämpade färger med vitt och nyanser av grått spelar en central roll. Textilierna är neutrala och användbara, ofta med motiv som involverar rörlighet.

I motsats till den enkla och skandinaviskinspirerade stilen ses också en konstnärlig, uttrycksfull och färgglad variant, där paletten inkluderar en uppfriskande blandning av ljusorange, fruktiga hallon, mjölkiga nyanser, stark honung och livligt himmelsblå. Även denna trend gör sig bra på ett vackert dukat middagsbord. Här leks det med det multifunktionella samspelet mellan konst, hantverk och digital teknologi, så att bordet blir en explosion av färger, uttryck och fin stämning.

Sammantaget finns det en hel del att ta sig an för branschens detaljister. För det är nu som konsumenterna ska inspireras till att duka upp såväl inomhus som utomhus i trädgården. Därför handlar det om att skapa utställningar i butiken, och därmed ge sina kunder all den inspiration till nytänkande dukning som de kan önska sig.

Bläddra igenom vårt galleri ovan, för att ta del av några av säsongens nyheter bland dukningsprodukter.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

19.11.2024aida a/s

Sponsrad

Confetti-partner inspirerar hela vägen till Sydkorea

14.11.2024Designbase.se

Mumin fyller 80!

16.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Nej tack till PFAS i dricksvattnet

09.10.2024Designbase.se

En resa mot en högre grad av hållbarhet

06.08.2024Designbase.se

Kay Bojesens design för bordet får nytt liv

23.07.2024Designbase.se

Tivoli och Kay Bojesen i ett nytt samarbete

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023