Efterfrågan på Fairtrade ökar

Konsumenterna ser möjlighet att påverka med sina val.

En undersökning utförd av Sifo i januari 2020 visar att tre av fyra svenskar (74 procent) köper Fairtrade. Under 2019 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med tio procent, vilket innebär att svenskarna spenderade i genomsnitt 433 kronor per person. Försäljningssiffrorna visar bland annat på en ökad efterfrågan på certifierad bomull, choklad, konfektyr, kakor och vin. Enligt undersökningen tror varannan svensk att de kan påverka sin omvärld genom valen de gör i butik. 44 procent anser att märkningar som garanterar en miljömässig eller etisk standard hjälper konsumenten att välja rätt när man handlar. Undersökningen var webbaserad och besvarades av 1000 personer.

-JBE

Relaterat innehåll

05.06.2025Designbase.se

Temu stärker sina insatser mot förfalskade produkter

04.06.2025Designbase.se

Fyra megatrender kommer att öka komplexiteten för företag år 2025

26.05.2025Designbase.se

Amerikanska företag drabbas av tullar

05.05.2025Designbase.se

Färgerna för 2026 säger "Välkommen hem"

05.05.2025Designbase.se

Rapport om den amerikanska inredningsbranschen

01.05.2025Designbase.se

CSRD-avstängd

30.04.2025Designbase.se

Temu ökar charmoffensiven

29.04.2025Designbase.se

Nordiska startups tar över Köpenhamn

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023