Formex visar formen
Efter ett ofrivilligt uppehåll på två år var stämningen på topp när Formex slog upp dörrarna i slutet av augusti. En ny effektiv mässlayout och många kära återseenden kompenserade för en något mindre mässa än sist.
Minuterna innan Formex skulle öppna efter två års ofrivilligt uppehåll samlades allt fler besökare bakom banden som spärrade hallarnas ingångar, som startfältet i ett långdistanslopp. Inne i mässgångarna var känslan av spänd förväntan nästan fysiskt påtaglig.
”Det finns ett uppdämt behov av att träffas”, konstaterade Mattias Cederberg, försäljningschef på Sundqvist. Sedan årsskiftet är man ett nordiskt bolag och Sundqvist kom till Formex med ett nordiskt tema som bland annat innehöll nordiska derbyn i mat och dryck.
”Vi har jobbat hårt för att få hit våra kunder och har jättefina bokningar. Vi har haft en bra affär under pandemin. Utmaningen för oss har varit leveranserna. Nu är vi på väg ur ur det, men istället har vi ett krig i Europa. Medierna målar upp en dyster bild av ekonomin men vi tror fortsatt på att folk väljer att lägga sina pengar på premiumprodukter”.
På slaget halv tio rullades banden bort och mässbesökarna strömmade in i hallen. Vid alla ingångar möttes de av ett nytt inslag, miniutställningarna News Expo med utvalda produkter från hallarna, sammanställda av designern Jan Rundgren. Tanken var att utställningarna skulle fungera som en sorts ingresser till utbudet men de var naturligtvis inte bara till nytta och inspiration för besökarna. En utställare som hade glädje av att två produkter var utvalda till New Expo i A-hallen var förstagångsutställaren Bonemill, nybliven distributör för japanska Toyo Steel som tillverkar verktygslådor i olika storlekar och färger i formpressad plåt.
”Vi har haft många besökare här som sett våra produkter i News Expo”, berättade Christian Fundin som driver Bonemill tillsammans med Martin Skoog.
Något mindre mässa
I jämförelse med den senaste upplagan var det en något mindre mässa. Några större tidigare utställare hade också valt andra kanaler för säsongens försäljning. Formex anpassade lokalerna genom att enbart ta hallarna A och C i anspråk. Från ett besökarperspektiv var det en lyckad lösning som skapade bra flöde och gav bra överblick utan att gångarna kändes glesa. Från mässans håll var man tillfreds med det slutliga utfallet 434 utställare, vilket överträffade det förväntade antalet 400.
”Alla jag pratat med har varit så positiva till att Formex är tillbaka. Idag kan vi konstatera att det digitala inte kan ersätta det personliga mötet. Sedan har jag stor respekt för att stora utställare arbetar med lång framförhållning och kan ha olika skäl för att avvakta. Många tittar kanske på den här mässan och då är det kul att vi fått en stark start”, sa Chicie Lindgren, affärsområdeschef för Stockholm Design Events på Stockholmsmässan och tillförordnad projektledare för Formex.
För de företag som ställde ut var uppsidan av att några utställare uteblev att det blev mindre konkurrens om besökarnas tid.
”Det ser ut som att det kommer mycket folk. Färre utställare behöver inte heller bara vara dåligt. Det var en jättebra mässa i Paris trots att den var mindre än vanligt”, berättade Angela Lundblad, försäljningschef på Iris Hantverk som kom till Formex med nyheter bland annat för rakning och bak designade av formgivaren Lovisa Wattman.
Matlagning och outdoor
Matlagning och det dukade bordet var två sektorer som generellt utvecklades starkt under pandemin eftersom många tvingades ställa in utlandssemestrar och tillbringade både arbetstid och fritid i hemmet. Ett tredje tillväxtomåde var livet utomhus där vi kunde umgås med mindre risk för smitta. En utställare som plockade upp den bollen var Vikingsun, som presenterade den nya kollektionen Satake Outdoor under varumärket Satake.
Kollektionen, som utvecklades för omkring ett år sedan, innehåller väldesignade produkter för matlagning i det fria. Vissa, som den lilla yxan och vildmarkskniven, fungerar utmärkt i vandringsryggsäcken. Andra, som stekhällen, stekpressen, gjutjärnskastruller och tripods i två storlekar passar bättre för utflykter med större lastmöjligheter.
”I samband med pandemin märkte vi att intresset växte för att semestra i den svenska naturen och för matlagning utomhus. Tanken med Satake Outdoor var att erbjuda ett sortiment för detta”, berättade Viktor Zeilon på Vikingsun.
En internationell utställare som återkom till Formex för andra gången var lettiska Vaidava Ceramics, som ställde ut eleganta, hantverksmässigt tillverkade, polerade och glaserade terrakottaskålar.
”Vi tillverkar vår keramik för hand av lokal lera från Devon-perioden som bara utvinns på tre ställen på jorden”, berättade Miks Balodis vars far startade företaget 1980.
”Vi har längtat efter att komma ut och träffa kunder. Onlineförsäljningen har gått väldigt bra under pandemin men B2B saktade ner. Sverige är en intressant och forfarande ganska oprövad marknad för oss.”