02.04.2018  |  Business  |  Branschnytt

Formland har hittat formen

Vi ska fortsätta på den kurs vi håller nu. Vi ska utvecklas och fortsätta överraska. Intresset för Formland blir allt större, även internationellt, och det ska vi stärka”, säger Formlands projektledare Mai-Britt Risvig Flyvholm efter en lyckad mässa.

Formland Spring 2018 besöktes av 11 047 yrkesverksamma personer från 31 länder. Det är en liten ökning på 4 procent från 10 610 besökare 2017. De över 400 utställarna och spännande trendområdena levererade både nytänkande och kreativitet. Nöjdheten var stor bland utställarna som bland annat bestod av riktigt många av FAGAs medlemmar.

”Vi har enormt många nöjda kunder - både utställare och besökare”, säger en likaså nöjd projektledade Mai-Britt Risvig Flyvholm dagen efter en hektiskt och spännande mässa. Hon lägger även till att Formland har blivit en mässa man inte bör missa om man är verksam i branschen. ”Och det är härligt att vi har kommit dit”, säger hon.

Även de utländska besökarna var mycket nöjda med årets mässa. Bland dem fanns den svenske trendexperten Stefan Nilsson och den prisbelönte amerikanska bloggaren och författaren Holly Becker, som står bakom bloggen decor8.

”Formland var en mycket positiv överraskning. Mässor har vanligtvis ett specifikt och traditionellt format, men på Formland är man omgiven av passionerade, varma och vänliga utställare, läckra popup-caféer, en välplanerad designhall, ett stort område med nya och lovande designers, ett ”UTVALT”-område där influencers har valt ut det de älskar från mässan, en fantastisk trendzon - till och med den bästa jag har sett i Europa, och jag skulle kunna fortsätta. Alla utställarna var enormt tillmötesgående. Eventet var otroligt unikt och väl genomfört. Jag kommer definitivt tillbaka”, berättar Holly Becker och tillägger: ”När folk går på mässor idag, gör de det med en hunger efter kunskap. Att gå på en mässa handlar inte bara om att titta på produkter, utan även om att knyta kontakter och att mötas ansikte mot ansikte. Om man kan undervisa människor om produkter och trender kan man skapa värde”.

Stefan Nilsson, som även han besökte Formland för första gången, håller med.

”Formland är både en stor och snygg mässa. Till och med större än jag hade föreställt mig. Jag är väldigt imponerad av både trendområdena och de enskilda utställarna, och jag är förvånad över att det finns så många nya, danska märken som jag inte kände till”, säger han och understryker att det inte var sista gången han besöker Formland.

”Den danska designscenen är ju enorm, och den påverkar hela det skandinaviska designarbetet mycket just nu, så Formland är utan tvivel platsen där man ser alla de riktiga, danska designbolagen”.

Som en liten not berättar Mai-Britt Risvig Flyvholm att en amerikansk miljardär tittade förbi Formland för att se vad dansk design hade att bjuda på, och det gjorde även inköpare från Skandium i London.

”De många positiva kommentarerna från internationella aktörer på marknaden ser vi naturligtvis som ett godkännande av mässan, och något som vi ska bygga vidare på”, konstaterar Mai-Britt.

Att designområdet ONE bidrar till att locka utländska inköpare och andra designintresserade är Mai-Britt Risvig Flyvholm helt säker på, och även Formlands trendområde, som den här gången var utformad av designduon STUDIE FLYHELSTED, var ett enormt dragplåster.

Vi ska fortsätta utvecklingen

Mai-Britt Risvig Flyvholm understryker att man ska fortsätta med den positiva utveckling som Formland är inne i.

”I framtiden ska vi fortsätta utvecklas och fortsätta överraska. Vi ska vara platsen där besökarna kan hitta inspiration. Vi ska helt enkelt fortsätta på samma spår som nu. Det går bra just nu. Vi känner att intresset för Formland ökar även internationellt, och det ska vi stärka”, säger hon.

Nästa upplaga av Formland genomförs den 16-19 augusti 2018 i MCH Messecenter Herning. 

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.