Hållbarhetsprogrammet sätts igång hos Ambiente, Christmasworld och Creativeworld
Ethical Style är ett koncept som erbjuder speciella utställare möjligheten att presentera sina miljövänliga eller etiskt producerade produkter på mässan.
Konsumenter över hela världen efterfrågar alltmer produkter som är nedbrytbara, återvinningsbara eller tillverkade med ansvarsfulla produktionsmetoder.
Tillsammans med utställarna kommer de tre mässorna Ambiente, Christmasworld och Creativeworld igen marknadsföra företag som fokuserar på sådana produkter och ge dem en dag i rampljuset.
Detta kommer att ske genom Ethical Style - en plattform som identifierar och sedan märker företag som producerar hållbara produkter.
Märket kommer att vara synligt på utställarens monter och/eller i de respektive mässornas online-söksystem.
Plattformen var även en del av mässorna 2023 och verkar ha varit en succé. Totalt hade 305 utställare över Ambiente, Christmasworld och Creativeworld fått Ethical Style-märket.
För att vara bland de utmärkta företagen på plattformen måste man uppfylla en eller flera av Ethical Styles kategorier; 'Eco-Friendly Material', 'Eco-Optimised Production', 'Fair & Social Production', 'Re-/Upcycling Design', 'Handmade Manufacturing' och 'Sustainable Innovation'.
Det är en oberoende jury som granskar företagen, och märket gäller sedan i tre år.
www.christmasworld.messefrankfurt.com
www.ambiente.messefrankfurt.com
www.creativeworld.messefrankfurt.com
- HCL