15.11.2021  |  Business  |  Textil

Heimtextil 2022: En internationell återförening

Sponsrat innehåll Vad är detta?

Nu är det dags att gå ”offline”. För när Heimtextil 2022 går av stapeln 11–14 januari är det första gången man kan träffa sina affärspartners ansikte mot ansikte igen, upptäcka nya produkter och få inspiration i mässhallarna i Frankfurt.

Mer än 1 600 utställare från 50 länder har redan anmält sitt deltagande på mässan för hem- och kontraktstextilier och alla ser de fram emot några goda dagar på den internationella scenen.

”Med några få månader kvar till mässan har vi sett ett enormt stort intresse för Heimtextil 2022 – speciellt från den internationella sidan. Vi längtar alla efter det personliga mötet och inte minst efter möjligheten att få se och känna på de senaste produkterna i verkligheten. Vi ser också fram emot att välkomna branschen tillbaka, och vi är helt säkra på att Heimtextil 2022 kommer att bli ett tryggt och framgångsrikt evenemang för alla inblandade” säger Olaf Schmidt, Vice President Textiles & Textile Technologies, Messe Frankfurt.

Trendteman och en stor produktpalett

Utöver ett stort produktutbud kommer Heimtextil 2022 att kunna erbjuda massor av information och evenemang för att hjälpa besökarna att följa med i den senaste utvecklingen på marknaden.

Särskilt fokus ligger på presentationen av Heimtextil Trends som ger en bred och djupgående inblick i de trender som formar framtiden inom hemtextil och heminredning.

Under rubriken Interior.Architecture.Hospitality. kommer strålkastarljuset att riktas mot erbjudanden till inredare och experter inom besökssektorn i relation till hälsosam sömn med mera. I samband med detta hålls Heimtextil Sleep & More Conference med ett spännande program med föreläsningar, diskussioner och produktpresentationer.

Ett viktigt fokus för Heimtextil 2022 kommer att vara framsynta aspekter omkring en ökad hållbarhet.

Digital service som komplement

Även om mässan äger rum ”offline" så kommer produktpresentationerna och informationen på Heimtextil att kompletteras med en rad digitala tjänster. Till exempel kommer hela Heimtextil Trends att finnas tillgänglig digitalt med illustrationer och färger.

The Future Materials Library finns också online med ett stort utbud av hållbara material, liksom portalen Nextrade som erbjuder möjlighet till digital förbindelse mellan säljare och köpare dygnet runt alla dagar på www.nextrade.market.

Hemtextils trender 2022/23

Med ”Next Horizons” presenterar Heimtextil sin trendprognos för säsongen 2022/23, framtagen av internationella trendforskare, bland andra danska Anja Bisgaard Gade från SPOT, och späckad med värdefull inspiration och inspirerande innehåll. De nya trendteman har hållbarhet och resursbesparingar i fokus.

heimtextil.messefrankfurt.com

Heimtextil Trends 22/23:

”Deep Nature” med naturliga strukturer och livfulla färger. Färgskalan för ”Deep Nature” har ett harmoniskt och mjukt uttryck som används för en livlig mönsterpresentation. Mögelliknande, örtiga toner och delikata toner av blått och rouge skapar ett lugnt, tonalt och jordnära uttryck.

”Hyper Nature” handlar om att återknyta kontakten med naturen genom teknik. Responsiva material, tekniska fibrer, flytande mönster och mikroskopiska strukturer beskriver material som används. Nyanserna är ljusa och starka med suddiga nyanser av grönt och grått samt korall, lax och ljust hallon som highlights.

”Beyond Identity” sänder ett hoppfullt budskap. Här ses återvunna syntetmaterial, vintage siden och satin, naturligt färgade tyger och nya cellulosabaserade tyger. Färgskalan inkluderar en rad pasteller, kompletterade med en välbekant grå och blek khaki samt dämpade övergångssfärger.

”Empowered Identity” handlar om att förnya de hantverksmässiga inspirationskällorna med samarbete som huvudingrediens. Arv, kultur och framtida generationer förenas. Återvunna textilier och tekniker som tuftning, broderi, applikationer och korsstygn ses, och färgerna är gnistor av korall och en grålila som leker tillsammans med primärfärgerna.

Mer från Messeforum AB Official representative of Messe Frankfurt Exhibition GmbH in Sweden and Norway

Messeforum AB Official representative of Messe Frankfurt Exhibition GmbH in Sweden and Norway

https://sweden.messefrankfurt.com

.

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.