Hoptimist med ett unikt DNA

Den glade lille Hoptimisten har hittat in i konsumenternas hjärtan – inte bara i Danmark, där den varit känd sedan 1960-talet, utan även i övriga Europa. Poul Christoffersen, som är varumärkeschef för Hoptimist, tvivlar inte på att framgången fick ett lyft när F&H tog över varumärket för ett år sedan och kunde tillföra både ekonomiska och mänskliga resurser.

I vår återintroduceras Birdie, Hans Gustav Ehrenreichs första design. Den lanseras i mjuka nyanser, bland annat i en delikat molnblå som har varit den bästsäljande Hoptimist-färgen genom tiderna. Foto F&H.

”Vi har en särprägel och ett DNA som är unikt och samtidigt har Hoptimist en design som folk tar till sig. Har du sett produkten så kommer du ihåg den”. Det säger Poul Christoffersen, som är varumärkeschef på Hoptimist och mannen som tog Hoptimist till F&H för drygt ett år sedan, när den lilla glada figuren hoppade in genom dörren på det globala varumärkeshuset med en femårsplan i bagaget – och ett bra snack om vad man trodde Hoptimist kunde tillföras i F&H-regi.

Hoptimist som lampa lanserades för ett och ett halvt år sedan. Foto F&H.

”Innan vi blev en del av F&H var vi en liten organisation och vi såg att om varumärket skulle ta sig till toppen skulle det krävas uppbackning av såväl ekonomiska som mänskliga resurser".

I samarbete med F&H:s ledning togs en femårsplan fram. Hoptimist skulle tredubblas i storlek jämfört med var varumärket kom ifrån. 

”Och redan det första året har vi mer än nått budgeten och kan rapportera en stor tillväxt", säger Poul.

Han menar att anledningen till detta står att finna i att Hoptimist har varit lätt att integrera i F&H:s stora maskineri. 

”Vår profil sticker ut och konsumenterna förstår vårt universum – ’gör varje dag lite mer glädjefylld”.

Poul Christoffersen är varumärkeschef för Hoptimist, som kom under F&H:s vingar för drygt ett år sedan. Foto F&H.

Att kunna dra nytta av F&H:s stora säljkår, inte minst utomlands, har också varit en stor fördel för Hoptimist. 

”Nu har vi många fler händer att presentera Hoptimist och iscensätta märket utomlands med, och inte minst kan vi se till att kunderna får rätt varor vid rätt tidpunkt. För Hoptimist har blivit en del av F&H:s stora system. Tidigare samlade butiker Hoptimist-ordrar över tid, och det betydde utsålda varor på hyllorna. Idag är det aldrig slutsålt eftersom kunder beställer Hoptimist tillsammans med sina andra F&H-produkter. Minimeringen av utsålda varor har helt klart inneburit ökad försäljning i butikerna”, konstaterar Poul som tillägger att F&H också har mer muskler i förhållande till marknadsföringen. Detta har inneburit att Hoptimist får en annan uppmärksamhet både inom sin egen sektor inom Kitchen Living Dining, i Norden och på export.

En delikat molnblå har varit den bästsäljande Hoptimistfärgen genom tiderna.” Foto F&H.

Byt till FSC-certifierat trä

Poul fortsätter med att säga att han också redan ser en uppsida i förhållande till sourcing. 

”Vi har fått tillgång till långt fler tillverkare sedan vi kom in under F&H:s vingar, och därmed också fler och olika material. Hoptimister kan redan ses i FSC-certifierat trä, precis som vi arbetar med en mycket spännande ny produkt i plast som vi kommer att avslöja 2023 för lansering 2024”.

Design av Hoptimist görs i egen regi med Poul Christoffersen som primus motor. Men även här känner han att han är väl hjälpt av uppbackningen.

”De andra av husets globala varumärken har ett team där man tittar på material, tendenser och trender och det kan vi naturligtvis också dra nytta av”, säger han.

Hoptimist-konceptet är i princip detsamma som när den första Hoptimist lanserades på 1960-talet.

”Vårt koncept är relativt lätt att förstå. Det är inte en funktionell produkt. Tryck på den så studsar den upp och ner och får fram ett leende. Det är vårt syfte”, förklarar Poul.

Det finns många marknader som ännu inte känner till Hoptimist. 

”Men jag tror mycket på att det positiva budskapet är något som många kommer att ta till sig och förstå, även om de inte har följt designens historia. Hoptimist sprider glädje – både till den som tar emot den och till den som ger den; i Danmark, England och Sydkorea”.

Och det finns produktutveckling. För ett och ett halvt år sedan lanserades för första gången en Hoptimist-produkt där funktion togs in, nämligen i form av en lampa, och Poul lovar att 2024 kommer ytterligare en produkt i en ny kategori att lanseras. Vad det kommer att bli är fortfarande en hemlighet. 

”Men vi bevarar vad den ursprungliga Hoptimisten kan göra”.

Hoptimisterna finns till jul, påsk, alla hjärtans dag med mera och i mer designade versioner, vilket sammantaget gör Hoptimist relevant året runt. Foto F&H.

Hoptimist står starkt i tiden

Enligt Poul ser framtiden mycket lovande ut för Hoptimist. 

”Det kommer många starka färger; gul, orange och elektriskt blå, som ligger väl i tiden. I vår kommer också Birdie, Hans Gustav Ehrenreichs första design, att återlanseras. Vi har tagit utgångspunkt i originalet och förbättrat det på vissa punkter och det lanseras i mjuka nyanser, till exempel en delikat molnblå som har varit den bästsäljande Hoptimist-färgen genom tiderna Dessutom finns Hoptimister till jul, påsk, alla hjärtans dag med mera och i mer designade versioner, allt som allt är Hoptimister relevanta året runt.”

Hoptimist är symbolen för leende, optimism och gott humör

I slutet av 1960-talet skapade Gustav Ehrenreich den glada figuren som sedan dess fått en plats i skandinavisk designhistoria. Hans grundläggande idé var att rita Hoptimist med utgångspunkt i en cirkel och en ellips, och den idén ligger till grund för både klassikerna och den nya generationen figurer.

Innan Hoptimisterna såg dagens ljus pysslade den danske träsvarvaren Hans Gustav Ehrenreich i sin verkstad i huset på Århusvej i Stilling. Det var i slutet av 1950-talet, och i den lilla verkstaden ”Ehrenreichs Trækunst” var fantasin stor. Ingen sak var någon annan lik. Små fiskar i silver lades in  som intarsia i handsvarvade skålar och fat och från verkstaden såldes unikt hantverk i träslag från hela världen.

I slutet av 1960-talet skapade Ehrenreich de första prototyperna för Birdie, Bimble och Bumble.

Bimble och Bumble representerar de allra första Hoptimisterna från Hans Gustav Ehrenreichs verkstad. Helt i tidens anda var det starka färger och harmoniska, runda former som präglade de första fjäderhoppande kompisarna.

Bimble är den klänningsklädda kvinnliga optimisten med de leende ögonen, och Bumble är den uppmärksamma manlige optimisten med öppna ögon och en liten hattkäpp på toppen av huvudet. Det söta paret har fortfarande fart och energi i kroppen.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023