I gränslandet mellan konst och design

Philip Bro har skapat design för några av de största danska företagen. Hans filosofi är enkel: design ska vara hållbar, och den ska ge ett mervärde. ”God design ska berätta en historia, men den ska också vara funktionell samt ha en poetisk kvalitet, det kan vara humoristiskt eller vackert. Den ska skapa en känsla som berör och som kanske ruskar om en en smula”.

Formgivaren Philip Bro Ludvigsen. .

Designern Philip Bro Ludvigsen gör inte så mycket väsen av sig. Han är inte den som ropar ut sitt budskap för full hals, men likväl står han bakom några av de mest kända designikonerna som har skapats under de senaste 20 åren. Exempel på dessa är Georg Jensens Legacy-serie, FDB Møblers lampserie Hiti, lampserien Undercover för Le Klint samt möbler för Softline och Fredericia Furniture. Han har även samarbetat med Woud samt Andersen Furniture och Lyngby Porcelæn.

Philip inspireras av konsten. Han menar på att den bästa och roligaste designen uppstår där de konstnärliga och kommersiella sinuskurvorna möts.

God design ska berätta en historia, men den ska även vara funktionell och ha en poetisk kvalitet. Den ska skapa en känsla som berör och som kanske ruskar om en en smula.

Philip Bro Ludvigsen

Vi sitter i en möteslokal i den tidigare industribyggnaden på Amager, där Philip Bro Design är baserade. Han berättar om sin karriär, sin syn på design, på hållbarhet och på hur han tycker att man kan ta sin formgivning till en ny nivå.

”Jag är uppvuxen på en gård på södra Fyn, där vi levde enligt ekologiska principer, så att integrera hållbarhet i min design är en naturlig del av min utveckling. Nu är även konsumenterna mogna att ta det till sig”, säger Philip. Hans grundläggande tanke om god design är att den är hållbar.

”Det jag gärna vill med min design är att uppnå något som jag själv tror på att det kommer hålla länge och som blir bättre med tiden”.

Philips design ska nämligen ha poetiska och funktionella kvaliteter.

”I min värld tolkar jag detta brett. God design ska berätta en historia, men den ska även vara funktionell och ha en poetisk kvalitet. Det kan vara humoristiskt eller vackert. Den ska skapa en känsla som berör och som kanske ruskar om en en smula”.

Det tekniska och det konstnärliga

Philip är utbildad på Det Fynske Kunstakademi, där han arbetade med skulpturer. ”Jag var begeistrad av att formge och modellera”, säger han och berättar att den största upplevelsen, tillika en som har präglat hela hans karriär, fick han då han gjorde praktik hos en känd indisk bildhuggare. Där blev han introducerad till det klassiska indiska universumet.

Hiti-lamporna från FDB Møbler förenar tradition med spännande innovation..

”De finner en glädje i repetitionen, i att förfina konsten och hantverket och föra traditionen vidare. Detta värdesättande av kontinuitet stod i stark kontrast till den skolning jag hade fått i Danmark, där det istället handlar om att skapa unikt och nytt”.

Men Philip har också en annan sida, nämligen en som älskar teknik. Och även den har han lyckats använda på ett kreativt sätt genom åren.

”När jag kom hem från Indien studerade jag en period på Skolen for Brugskunst, där jag blev inspirerad av några väldigt duktiga lärare, bland annat Niels Jørgen Haugesen. De bidrog till att få upp mina ögon för möbeldesign, som jag på den tiden inte tyckte var särskilt spännande”. Ytterligare en praktik, denna gång i Japan, blev ännu en ögonöppnare för Philip, den här gången för det enkla och estetiska.

Detta fick han användning för på Knud Holchers tecknarstudio, där han bland annat tecknade de annonsaffischer som prydde Köpenhamn under många år. Därefter fick han jobb hos Pelikan Design, där han formgav möbler och fick in den kompetensen i ryggmärgen.

”1990 satt vi några stycken på kafét Europa. Östeuropa höll på att falla samman och vi var eniga om att det var nu vi skulle komma till skott. Jag åkte till Prag med två vänner. Vi hittade en gammaldags fabrik för ljuskronor i de böhmiska bergen, som vi övertygade om att tiden var inne för kreativ belysningsdesign. Halogenlampor var nytt och trendigt och vi skapade en modern ljuskrona, som fick stor framgång även i Danmark”, berättar Philip.

När han kom hem hade Philip fått blodad tand angående att arbeta med belysning och han kontaktade företaget Le Klint, som vid den tidpunkten var något igendammat. Återigen kom halogenbelysning att spela en viktig roll. Samspelet mellan Le Klint, Philip Bro och den nya ljuskällan bidrog till att få ut verksamheten från sina gömmor och bli sedda i ett nytt ljus.

Sedan dess har ljus alltid inspirerat Philip och han har arbetat med belysning för bland annat FDB Møbler samt löpande för Le Klint, där det mest kontroversiella projektet var Undercover.

Gällande samarbetet med FDB Møbler berättar Philip att det i hög grad handlade om en flirt med det samtida, om att förfina ett uttryck med stor respekt för det traditionella. ”Det knyter an till min tid i Indien, där det var just det traditionella som utgjorde kärnan, som vi arbetade med och utvecklade”.

Design är fragmenterat

Philips inställning är tydlig. Design är fragmenterat. När han rör sig på de stora internationella mässorna kan han inte undgå att fångas i en konflikt som ger upphov till existentiella funderingar. Han vill nämligen skapa design som är hållbar. ”Men då man i överkonsumtionens högborg ser alla prylar som finns, kan man verkligen fundera över om det överhuvudtaget tjänar något till”, säger Philip.

Den utdragna versionen av stolen Myran designade Philip för en utställning på ett designmuseum i London..

Men det gör det. Philip Bro har nämligen en tanke med var och en av sina designs. Nyligen har han bland annat tagit fram en pall till Snedkernes Efterårsudstilling (SE), där temat denna gång var hållbarhet.

”Pallen är ett klassiskt objekt, men designmässigt har jag lekt med benen och avrundade former. Jag har designat sitsen i kork, som samtidigt fungerar som lock åt ett litet hemligt utrymme för mobiltelefonen, så att man bokstavligen ’sätter lock på sin konsumtion’ och istället skapar närvaro”, säger Philip.

I samma anda har Le Klint precis lanserat Philip Bros ljuslykta Candlelight, i ek och kork med ett konstgjort stearinljus. ”Den är återuppladdningsbar med USB och har en bas av äkta stearin, så att man får det ljus som stearin ger. Samtidigt är ljuset inkapslat i en glaskupol, en av fördelarna med just konstgjorda stearinljus”, fortsätter Philip. Därmed har han tagit de bästa av två världar, nytolkat den klassiska ljuslyktan och tagit designen till en ny nivå.

Just detta att arbeta med andra och nya dimensioner är något som står på Philip Bros önskelista för framtiden. ”Doft skulle vara spännande att arbeta med, eller design där andra sinnen är inblandade”.

Philip hämtar ofta inspiration under sina resor till till exempel Indien, Japan eller Milano, där han tillbringar en vecka under Salone del Mobile. ”Detta sker alltid med en blandning av eufori och frustration. Eufori över den inspiration jag får. Frustration över vad det egentligen är för mening med att designa ännu fler produkter. Därför tittar jag också mycket på de klassiska konsthantverkarna och dyker ned i deras approach till design, så att det förhoppningsvis bildas en växelverkan mellan den klassiska asiatiska lager på lager-filosofin och våra västerländska tankar om att skapa något unikt”.

Ny teknologi inspirerar också. LED-teknologi har öppnat upp för nya sätt att utforma belysning på. När det gäller material nämner Philip objekt i sten som något nytt han gärna skulle prova sina vingar med.

”Sten utstrålar den kontinuitet jag gärna vill ha i min design. Återigen, å ena sidan det kontinuerliga, å andra sidan det teknologiska, nyskapande. Dessutom är hållbarhet självklart en viktig drivkraft i samhället, som gör att vi som formgivare ska säkerställa att konsumenterna kan finna värde i både objekt och designfaktor”.  

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023