02.03.2020  |  Business  |  Branschnytt

The Inspired Home Show

- efter artikelns publicering har det meddelats att The Inspired Home Show 2020 är inställd, på grund av riskerna med Coronavirus [Reds. anm.] -

Livsstil är centralt för The Inspired Home Show i Chicago, som nyligen har sett över sitt varumärke. ”Både detaljister och leverantörer ska inkludera både funktion, design och pris i sin verksamhet, för att skapa den livsstil som matchar deras målgrupp”, säger Derek Miller från IHA.

När International Home & Housewares Show i Chicago slår upp dörrarna 2020 sker detta under ett nytt namn: The Inspired Home Show. Förändringen har skett för att bättre spegla förhållandena på dagens marknadsplats. Det berättar Derek Miller, President för International Housewares Association (IHA), som står bakom mässan.

"I början av 2000-talet var pris den avgörande faktorn vid försäljning. Därefter såg vi att funktionalitet och design blev allt viktigare aspekter. Idag när livsstil är nästa steg i utvecklingen vill vi vara i framkant i det hänseendet. För om den bäst designade produkten till rätt pris inte passar in i målgruppens livsstil så blir det ändå ingen försäljning”, förklarar Derek.

Vilket är huvudbudskapet från IHA till besökare och utställare gällande det förändrade varumärket?

Dagens konsument söker möjligheter att skapa sitt personliga varumärke och en livsstil som de produkter man omger sig med i hemmet ska vara en del av.

Derek Miller, President, International Housewares Association

Genom vårt konsumentinriktade program The Inspired Home har IHA under flera år varit en aktiv spelare när det gäller att förespråka livsstil. I mars 2020 kommer The Inspired Home Show att ytterligare poängtera vikten av begreppet livsstil, fast nu på branschens ledande marknadsplats. Dagens konsument söker möjligheter att skapa sitt personliga varumärke och en livsstil som de produkter man omger sig med i hemmet ska vara en del av. Ofta finner konsumenterna inspiration hos influerare, både i detaljhandeln och i sociala media. För att vinna över dessa konsumenter måste detaljhandeln ta denna approach på allvar och arbeta för att hjälpa konsumenterna att utveckla den livsstil de önskar sig. Den nytänkta Inspired Home Show ska hjälpa detaljisterna att förstå hur design och funktion passar in i deras kunders livsstil, och hitta sätt att inspirera dessa konsumenter till att köpa de produkter som passar för deras livsstil.

Vad kommer att vara de mest synliga aktiviteterna på 2020-mässan, som skiljer sig från tidigare?

Mässan kommer även framöver att presentera ett brett tvärsnitt av produkter inom segmenten: Dine + Décor, med tabletop, cookware, bakeware och home décor, Clean + Contain med rengörings- och förvaringsprodukter, samt Wired + Well, med elektriska produkter för kök, hälsa och hygien. Discover Design visar designdrivna produkter från alla kategorier samt International Sourcing. För att hjälpa detaljhandlarna att tänka genom produkter och livsstil har vi tagit fram några nya områden och upplevelser på mässan, plus att vi har utvidgat andra. Flera specialutställningar flyttas till nya områden, och har samtidigt anpassats för att bättre matcha vår vision om konsumentlivsstil.

Vårt partnerskap med Pantone fortsätter och utställningen ColorWatch by Pantone flyttar till Level 2.5 i Grand Concourse, där fokus ligger på trender och färger, som matchar konceptet med konsumenternas livsstil. I Hall of Global Innovation kommer besökarna finna IHA Smart Home Pavilion samt Inventors’ Corner och Inventors’ Revue. Utöver det utvecklar vi trenddrivna produktområden så att detaljisterna kan matcha trendinformationen i vårt föredragsprogram med de produkter som lever upp till trenderna. Nya utställningsområden för året är Smart Retail Experience, där besökarna kan se exempel på hur framtidens butik kan se ut, samt Social Central, där besökare och utställare kan träffa konsulter inom social media, för att lära sig mer om att använda sig av influerare och digital marknadsföring.

Har man kunnat locka hit nya detaljister och leverantörer?

Absolut. Vi ser att nya detaljister och leverantörer registrerar sig för mässan. Varje år tillkommer över 350 nya leverantörer och tusentals förstagångsbesökare. 2020 utgör inget undantag.

Vilka åtgärder har IHA vidtagit för att få ännu högre mediabevakning av mässan?

Sociala media är det nya svarta inom mediabevakning. Influerare är därför mycket viktiga för mässan, och detsamma gäller för att informera konsumenterna om nya produkter. 2020 kommer IHA åter att anordna The Inspired Home Influencer Conference, ett utbildnings- och nätverksevent för influerare inom inredning och livsstil. Här förväntar vi oss mer än 300 deltagande influerare, som självklart stannar kvar på mässan därefter.

Tidigare år har mässan varit utsåld. Förväntar man sig att den trenden fortsätter för 2020?

Det hoppas vi absolut. Även monterförsäljningen ökar. Därför förväntar vi oss en energisk och engagerad mässa.   

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.