Jag har haft världens bästa jobb!
Jens Peter Thuesen Jensen har sålt sitt livsverk Thuesen Jensen A/S som nu är en del av F&H Group A/S. I en av sina mycket sällsynta intervjuer berättar han här om verksamhetens och branschens utveckling. ”Min inställning har alltid varit att man ska differentiera sig”, säger han och menar därmed att om branschen ska må bra i framtiden måste det satsas på varor av hög kvalitet, god facklig rådgivning och upplevelser. ”Branschen har kommit att omfatta mer med tiden. Och det ska vi förhålla oss till”.
”Jag har haft världens bästa jobb. Jag har träffat så många duktiga, härliga människor, och omgivit mig med fantastiska medarbetare och fina produkter”. Det säger Jens Peter Thuesen Jensen, som nu överlämnar ledningen av Thuesen Jensen till F&H Group A/S.
Jens Peter kommer dock även fortsatt finnas med i bilden som styrelseordförande i Thuesen Jensen A/S och styrelsemedlem i F&H A/S och F&H Group A/S. Det sistnämnda bolaget ägs genom F&H Holding A/S av norska Canica A/S.
Jens Peter Thuesen Jensen berättar att han inte ångrar en endaste dag av sina 50 år i branschen. Han är stolt över det som verksamheten har uppnått genom transformationen från att vara en mindre grossistverksamhet i Danmark till att bli ett skandinaviskt varumärkeshus.
Vi har aldrig varit en traditionell grossist.
Jens Peter Thuesen Jensen
Även under den nuvarande krisen, som världen försöker att kämpa sig igenom, har Thuesen Jensen klarat sig ganska bra.
”Självklart kommer det att synas på räkenskapsåret. Men allt som allt är jag stolt över hur vi har tagit oss igenom krisen. Vi har praktiskt taget upprätthållit fjolårets siffror. Den försäljning vi inte har fått i köpcentrumen har vi fått i butiker på gågatorna samt inte minst online. Många av våra återförsäljare är starka inom omnikanal, bland annat varuhusen. Och det drar vi fördel av. Jag tvivlar heller inte på att Thuesen Jensens varumärken är efterfrågade av konsumenterna, vilket gör att de har sökt varorna målinriktat”.
Enligt Jens Peter beror detta på att Thuesen Jensen genom åren har gjort mycket för att stärka varumärket hos slutkonsumenterna. ”För flera år sedan tog vi beslutet att inte enbart se butikerna, utan även konsumenterna, som våra kunder. Som några av de första i branschen gjorde vi därför till vårt mål att följa varorna från dörr till dörr – över disken och vidare ut till slutkonsument”.
Thuesen Jensen var också bland de första i branschen att arbeta med butikerna som samarbetspartners snarare än som kunder. Detta betyder att man utbytte försäljningssiffror, man hjälpte butikerna med skyltning och display och man utbildade personalen, så att de skulle kunna ge kunderna bättre vägledning.
”Det kan låta banalt idag, men då vi började var detta faktiskt revolutionerande i vår bransch. Vi inte bara pratade om det, vi gjorde det på riktigt. Och än idag ser vi på de butiker där vi har möjlighet att göra saker och ting på vårt sätt att det fungerar”, berättar Jens Peter i en av sina ytterst sällsynta intervjuer, som han har valt att erbjuda Designbase.
Med sin bakgrund inom marknadsföring var Jens Peter hjärnan bakom de flesta aktiviteter, tillsammans med en pionjärskärna av duktiga medarbetare, varav de flesta fortfarande finns kvar på företaget. Han är dock noga med att poängtera att det är hela verksamhetens personal som tillsammans har fått saker att hända.
”Vi har alltid haft hängivna medarbetare, som alla drivs av en passion för produkterna. Många av de anställda kommer från detaljhandeln. Det gör att de känner till branschen från andra sidan disken. De förstår olika typer av problematik som kan uppstå, och vet att lösa dem”.
Annorlunda och finurliga produkter
Jens Peters inställning har alltid varit att man ska differentiera sig. Därför har han också ständigt letat efter annorlunda, spännande och finurliga produkter och varumärken, som inte har funnits tidigare på den danska marknaden. Och byggt upp deras närvaro från grunden.
”Vi har aldrig varit en traditionell grossist”, säger Jens Peter. Han berättar vidare att man bland annat etablerade Thuesen Jensen University. ”Vi har alltid jobbat för att hålla flaggan i topp, och därvid eftersträvat två saker: varor av hög kvalitet och god facklig rådgivning. Det har varit utgångspunkten för all vår aktivitet”.
Jens Peter stod själv i kassan i en inredningsaffär innan han övertog Thuesen Jensen från sin pappa. Ett Thuesen Jensen som på den tiden var en liten verksamhet och såg helt annorlunda ut än vad det gör idag.
När den fortfarande existerade var Jens Peter också en del av Dansk Isenkram Forenings styrelse. ”Man ville skapa en organisation för kedjorna. Alla kedjedirektörer satt i styrelsen och man ville även ha en representant för leverantörerna, som alla kunde enas om. Och denna representant blev jag”.
Jens Peter satt med i styrelsen till dess att organisationen lades ned, vilket han ser som ett stort misstag för fackmannamässigheten hos branschens medarbetare, och stoltheten i att driva en inredningsbutik.
Nu ska vi tänka omnikanal
Jens Peter Thuesen Jensen har varit verksam i branschen i 50 år, och har under tiden fått uppleva både med- och motgångar. ”Men det finns många duktiga butiksinnehavare och andra medarbetare, som gång efter gång lyckas ta sig igenom svåra tider”.
”Idag handlar vi inte längre på nätet enbart för att spara pengar. Det handlar om convenience. Samtidigt vill konsumenterna ha upplevelser, det får butikerna inte ignorera”, fortsätter Jens Peter, och förklarar att man idag inte kan klara sig utan omnikanal och onlinehandel. Tvärtom har konsumenternas tendens att handla online stärkts av coronakrisen.
”Det vore ett misstag att tro att nätbutiken är en billig butiksform. Visserligen behövs det ingen fysisk försäljningslokal. Men i gengäld ska butiken bevakas dygnet runt, eftersom de kunder som handlar online förväntar sig att kunna få hjälp både dag och natt. Dessutom förväntas varorna skickas ut relativt snart efter köpet. Samtidigt är det faktiskt ganska dyrt att samarbeta med Google och andra sökmotorer, vilket dock är en nödvändighet om man vill vara synlig”.
Gällande fysiska butiker är Jens Peters inställning att de måste återgå till att vara mer fackmannamässiga. ”Alltför länge har det handlat om pris och åter pris, både i den fysiska handeln och på nätet. Men det är en missförstådd inställning till detaljhandel. Varför ska en stekpanna kosta 199 kronor, när man med lite vägledning kan sälja en alternativ produkt för 699 kronor”, säger han.
Jens Peter tycker helt enkelt att det är beklagligt för branschen att god rådgivning inte längre är kutym. Han menar på att man måste komma tillbaka till att ge bra service och kundupplevelse, oavsett om det gäller fysisk butik eller på nätet. ”Där har leverantörerna också ett ansvar. För att skapa en bättre framtid för branschen generellt sett och ta oss ut ur priskarusellen, måste vi arbeta mer värderingsdrivet. Här kan leverantörer och detaljister samarbeta på ett bättre sätt”.
En mer omfattande bransch
Då man på allvar började prata om omnikanal för ett par år sedan trodde Jens Peter inte att detta skulle gå ut över den fysiska handeln. ”Jag måste dock erkänna att så är fallet. Jag tror att det kommer att försvinna butiker, och det kommer att röra sig om dem som inte erbjuder en bra kundupplevelse. Tyvärr kan det i stor utsträckning handla om mindre butiker”.
Att konsumenterna vänder sig till de större butikerna tror han bland annat hänger samman med att branschen har blivit mycket mer omfattande idag än tidigare. ”Man ska kunna erbjuda ett både brett och djupt utbud av varor i de olika kategorierna. Dagens konsumenter är otroligt nyfikna. När de väljer att tillbringa tid i en fysisk butik vill de kunna fördjupa sig. De vill känna och klämma på produkterna, se olika alternativ och möta människor med kunskap om sortimentet. Jag är medveten om att det stora utbudet kan vara i konflikt med hastigheten på omsättningen. Men i så fall får man komplettera med en effektiv onlinebutik”.
Men e-handeln gäller inte bara för detaljister. Även som leverantör är det viktigt att man hänger med. ”På detaljhandelsnivå handlar det om click and collect. I vår del av branschen är det istället drop shipment, som vi var tidigt ute med och där vi har haft stora framgångar. Det ger nämligen butikerna möjlighet att ha färre varor på hyllorna, fylla på löpande och därmed kunna erbjuda ett bredare och djupare sortiment”, fortsätter Jens Peter.
Funktion och kvalitet
Kvalitet har alltid varit en drivkraft för Jens Peter Thuesen Jensen, vilket också är orsaken till att Thuesen Jensen etablerade sitt eget varumärke Bastian. ”Vi ville inspirera och differentiera oss och själva ha inflytande över produkterna. När vi ursprungligen fick idén och tog den med till Kina var de dock fortfarande styrda av Mao, och det var för tidigt. Kineserna avskydde oss och det var svårt att få igenom saker och ting”, berättar Jens Peter med ett leende.
Därför etablerade man istället ett varumärkeshus. Inledningsvis med Alfi, som Jens Peter övertog från sin pappa. Därefter följde Pillivuyt och flera andra varumärken. Detta inte enbart i Danmark. Thuesen Jensen var en av de första danska grossisterna som valde att upprätta egna dotterbolag i Sverige och Norge.
Att Jens Peter kom in i branschen från början berodde egentligen på hans fascination för att resa och hitta nya, spännande och annorlunda produkter.
”Jag ville bli stridspilot, men hamnade istället i inredningsbranschen. Där blev jag dock som uppslukad av min fars yrke: själva handeln, detta i att hitta nya produkter, utveckla affären och resa”, säger han.
För övrigt var det Jens Peter som lade grunden till Le Creusets framgångar i Sverige, Norge och Danmark. Detsamma gäller för WMF. ”Det var Alfi, Pillivuyt och Le Creuset som blev fundamentet för vår verksamhet som den ser ut idag”, fortsätter han.
När beslutet togs att ta sig in på marknaden för elektriska apparater tillkom KitchenAid. ”De var ännu inte synliga på den europeiska marknaden vid den här tidpunkten, och stod med sin lilla monter på Ambiente. Men vi fann varandra, vilket vi idag är mycket glada över”.
Senare tillkom även bland annat Luigi Bormoli och Peugeot.
Jens Peter berättar att man i princip alltid är på utkik efter nya varumärken, i synnerhet tyska, franska och italienska. I dessa länder har företaget nämligen ett starkt, mångårigt och personligt nätverk, varifrån det kommer många förfrågningar.
”Just nu ligger vår stora uppgift faktiskt i att säga nej tack, och se till att de varumärken vi har matchar övriga i portföljen. Så att alla pusselbitar tillsammans bildar en vacker bild”.
Än en gång poängterar Jens Peter att han inte har någon enväldig roll, utan att man hittar nya varumärken i samspel med bolagets duktiga medarbetare. ”De flesta varumärken har vi utvecklat från grunden till vad de är idag. Självklart finns det vissa som jag ångrar att vi sade nej till. Men som helhet tycker jag att vi har byggt upp en kollektion av solida varumärken med god substans”.
En gemensam framtid med F&H
Priser och utmärkelser
Genom åren har Thuesen Jensen vunnit åtskilliga priser och fått ett flertal utmärkelser:
Dansk-Fransk Handelsunion: Årets exportleverantör, 1993 och 2010
Imerco: Årets leverantör 2008
Magasin: Årets leverantör 1995
Magasin: Årets partner 2019
KitchenAid: Award of the year 2015 – best introduction in the market for novelties
KitchenAid: Vinnare av Best in-store execution, “100-årsjubileum” 2019
Profilgruppen: Innovationspriset 2009
Jens Peter medger att det inte är helt enkelt att lämna över sitt livsverk. Samtidigt hoppas och tror han att F&H och Thuesen Jensen – som de två stora spelare de är på den skandinaviska marknaden - kan drivas som två separata verksamheter, som var och en har sina specifika kännetecken och sortiment. Han ser också fram emot att få fortsätta som styrelseordförande i Thuesen Jensen A/S och styrelseledamot i såväl F&H Group A/S som också F&H A/S.
”Det blir en svår balans att inte lägga sig i för mycket. Men det handlar också om att vänja sig vid den nya situationen”, säger Jens Peter leende. Han gläder sig samtidigt åt att få mer tid till att koppla av, och hjälpa sin fru med hennes butik på Bornholm.
På frågan om varför valet av samarbetspartner föll på F&H svarar Jens Peter: ”Detaljhandelsbranschen konsoliderar sig i Sverige, Norge och Danmark. Det bör leverantörerna också göra. Jag kände att F&H skulle passa bra ihop med Thuesen Jensen. Vi har båda två dotterbolag i Sverige och Norge, med organiserad försäljning. Dessutom finns det en naturlig harmoni i vår logistik”.
Delar av Thuesen Jensen flyttar till Viborg 2021, först och främst lagret. Inköp och försäljning stannar kvar i Glostrup, så att företagets identitet, anda och kultur förblir intakt.
I Norge kommer det senare under året att upprättas lokala organisationer. Därefter även i Sverige.
”Min förhoppning är att vi kan hålla fast vid våra olikheter, och att Thuesen Jensen även i framtiden kan stå för något annorlunda och finurligt, med sin egen kultur”.
”Ett kriterium för framgång är att vi inte trampar varandra på tårna, utan istället kompletterar varandra. Olikheterna ska förbli tydliga, med respektive företagskultur”.
Medan vi promenerar genom det snyggt stylade showroomet och beundrar de varumärken som finns representerade där, berättar Jens Peter att han under sina många år i branschen har träffat otroligt många härliga och kompetenta människor, som han kommer att sakna.
”Jag har aldrig ångrat att jag kom in i denna bransch. Jag har haft världens bästa jobb. Mer än så kan man väl knappast önska sig”, säger Jens Peter Thuesen Jensen då vi tar farväl. Därefter låser han dörren.