Jan Johansson, BID: ”Kriser för också med sig möjligheter”
Utvecklingen att spendera mer på hemmet under coronapandemin kan gynna branschen.
Coronapandemin har slagit hårt mot detaljhandeln i Sverige. En undersökning från Svensk Handel från slutet av maj visade att drygt varannan företagare har drabbats av likviditets- eller finansieringsproblem till följd av krisen. Undersökningen indikerade också att 45 000 handelsjobb redan kan ha försvunnit, eller riskerar att försvinna. Samtidigt tyder statistik från UC från början av juni på att de kraftiga konkursökningarna under pandemins första månader är över. Detaljhandeln är tillbaka på en nivå jämförbar med fjolårets. Enligt UC kvarstår dock risken för en andra konkursvåg i höst.
”Fysiska butiker inom vårt segment har drabbats hårt, bland annat eftersom vi säljer mycket presenter. Den här våren har man inte gift sig och firat studenten i samma utsträckning som vanligt. Sedan finns det delar av branschen som upplevt en stark tillväxt. För e-handeln är det intressant att pandemin fört med sig en ökad penetration bland kunder som är över sextio”, säger Jan Johansson, ordförande i branschorganisationen BID.
Jag tror att vi ser början på ett nytt sätt att konsumera.
Vilka blir branschens utmaningar när pandemin klingar av?
”För det första naturligtvis att få tillbaka kunder i butikerna. Det finns också en risk för lågkonjunktur och allt som det kan föra med sig. En annan sak blir att följa efter konsumenterna ut på nätet, både med sina produkter och i sitt sätt att jobba. Sedan tror jag att den här krisen, som alla kriser, kommer att föra med sig en polarisering. Om vi får en recession så kommer folk att hålla hårdare i plånboken, men det man kallar trusted brands kommer att stärka sin position. Lågpris och premium gynnas men kategorin mitt emellan kommer att få det svårare.”
Hur kommer branschen påverkas på längre sikt?
”Jag tror att det finns en god möjlighet att utvecklingen mot att spendera mer på hemmet kommer att fortsätta. Vi kommer att resa mindre, både i tjänsten och privat, och det kan gynna vår bransch. Möten och stämmor fungerar bra digitalt och ju mer tid man spenderar hemma desto mer vill man förhoppnings satsa på hemmet. Jag tror också att många i de konsumentgrupper som börjat handla mer digitalt under pandemin, framförallt unga par utan barn och kunder över sextio, kommer att stanna kvar och det är intressanta grupper för branschen.”
Kan det komma något gott ur krisen?
”Det tror jag säkert. Kapitalvaror för hemmet har gått väldigt bra under pandemin, det handlar troligen om pengar man tidigare skulle ha lagt på resor och restaurangbesök. Jag tror att vi ser början på ett nytt sätt att konsumera. Kriser för också med sig möjligheter, nya sätt att jobba, mindre resande, kanske möjligheter umgås mer med sin familj.”
Hur kan BID stödja medlemmarna?
”Vad vi kan göra är framförallt att vara remissinstans. Det är alltid bra att hålla ihop och agera som en bransch. BID organiserar alla större leverantörer och detaljister och på det senaste årsmötet beslutades att vi nu även kommer att bjuda in enskilda mindre butiker, både fysiska och e-handlare.”