Kärleken till design
Lagom till 60-årsjubileet har Formex sett över sitt varumärke och lanserar nu ett genomgående tema för mässan. Lotta Ahlvar, operativ projektledare, berättar mer.
Formex fyller 60 år under 2020. Det egentliga jubileet sker i augusti, med pompa och ståt, men firandet börjar redan under januarimässan, bland annat med en utställning om det dukade bordet genom tiderna. I samband med sitt jubileum har Formex även låtit göra en varumärksanalys för att gå tillbaka till rötterna och analysera vad som är mässans kärnvärden. Detta har resulterat i ett nytt koncept med ett genomgående tema för Formex, som ersätter det tidigare övergripande temat som växlade från en mässa till en annan. Däremot kommer de tre trendtemana att finnas kvar även framöver.
Formex handlar om kärleken till design och det som är vackert. I detta kan man lägga många olika värderingar.
Lotta Ahlvar, Operativ projektledare på Formex
Formex tema kretsar kring kärleken till design och föremål, som ska genomsyra hela mässans identitet. Bland annat har det tagits fram nytt visuellt material tillsammans med stylist Tina Hellberg, som är mindre produktfokuserat än förut, och mer centrerat kring trend och känsla.
”Det är detta Formex handlar om, kärleken till design och det som är vackert. I det kan man lägga många olika värden. Idag handlar det bland annat om hållbarhet och om produkter som behövs. Men även om saker som möten människor emellan och hur man gör affärer. Där tycker vi att mässor är ett otroligt bra forum, som erbjuder mycket under ett och samma tak. Det har varit jätteroligt att blicka tillbaka på det som har varit tidigare. På den tiden var det mycket svensktillverkat och dukningsprodukter – och så är det idag också/igen”, säger Lotta Ahlvar, operativ projektledare på Formex.
Ny hallindelning skapar möjligheter
Vid den senaste upplagan, augusti 2019, fick Formex en helt ny hallindelning, som lanserades för att förnya och vitalisera. Lotta berättar det blev ett litet uppvaknande även för mässteamet själva, och att de har fått väldigt bra feedback från utställarna på den nya indelningen, där många har hittat nya samarbetspartners genom de förändrade rörelseflödena i utställningshallarna. Vissa utställare rapporterade att de gärna hade sett fler besökare överlag, men statistiken visade trots allt på en svag ökning i besökarantalet och från Formex sida är man nöjd med de siffrorna även om ”man alltid vill växa mer”.
Temadagarna fortsätter
En annan nyhet för Formex Höst 2019 var att utbildnings- och scenprogrammet delades in i fyra temadagar kring detaljhandel, hållbarhet, trender och varumärke. Detta upplägg blev mycket uppskattat och kommer därför tillbaka i liknande skepnad i januari.
”Det är viktigt att ständigt vara öppen för att tänka nytt. Vi är mycket glada åt våra temadagar och att genomföra dem tillsammans med starka samarbetspartners, som bland annat tidningen Market, branschorganisationer som Svensk handel, Colour House, Pej gruppen, Patent- och registreringsverket och Kemikalieinspektionen. Det är det vi har arbetat för och det känns tryggt. En skillnad mot förra omgången är att detaljhandelsdagen nu kommer att fokusera mer på fysisk handel istället för digital. Hållbarhetsdagen å sin sida blir även ett sätt för oss att kommunicera vårt eget hållbarhetsarbete. Det är vi ganska dåliga på att göra, prata om det alltså. Men vi jobbar väldigt genomgripande och målmedvetet på flera olika nivåer över hela mässan, med en dedikerad person som är hållbarhetsansvarig”, fortsätter Lotta.
Formex entrétorg kommer denna gång att gestaltas av den ledande franska trendbyrån Carlin. Konceptet handlar om hållbarhet samt fysisk och digital handel, två frågor som är viktiga för mässans besökare. Därför utgörs det av ett slags ”Retail hub”, där gästerna kan mötas, prata och diskutera, samt fundera på hur dagens mötesplatser ser ut.
”Formex är en fantastisk plattform. Vi är branschen! Det är ett stort ansvar men känns väldigt roligt”, säger Lotta avslutningsvis.