Massproductions i ny skala

Massproductions är en pålitlig leverantör av både form- och idéstark möbeldesign, ofta med en innovativ koppling mellan formgivning och produktion. Under Stockholm Design Week lanserade företaget för första gången en kollektion med mindre objekt för hemmet, The Little Things.

Här byggde inbjudna gäster omkring 120 4PM Self build under designveckan i februari. Foto Massproductions.

Trippy är en del av nya kollektionen The Little Things. Foto Massproduction.

Flerfaldigt prisbelönta Massproductions är tillverkaren som inkorporerar designindustrins två kraftpoler, formgivning och tillverkning, i ett och samma företag. De flesta producenter samarbetar med externa formgivare i en sorts pardans där olika kunskaper möts och resulterar i en genomarbetad produkt. Men i Massproductions fall sköts, lite hårddraget, designen av Chris Martin och produktionen av Magnus Elebäck, företagets båda grundare.

Designbase utsände är sen till intervjun i showroomet på Södermalm. Chris Martin och Magnus Elebäck har fördjupat sig i en skiss i Chris skissblock medan de väntade. 

”Vi behöver en bricka till The Little Things”, säger Chris när Magnus går för att hämta kaffe.

”Jag passade på att visa en skiss på den medan vi väntade. Det är oftast så det går till. Jag visar en skiss för Magnus och han tweakar till den.”

Chris Martin och Magnus Elebäck. Foto Massproduction.

Ungefär så ser rollfördelningen ut i företaget. Chris är specialisten som fokuserar på idéer. Magnus är generalisten som ser på helheten.

”Ibland visar jag honom någonting dåligt bara för att det är kul att prata om varför det är dåligt. Men jag vet alltid när någonting är bra.”

Ny kollektion

Under designveckan i slutet av augusti presenterade Massproducions för första gången en kollektion med mindre objekt för hemmet. The Little Things består till en början av nio delar. Några har funnits med tidigare och några är nyheter, som dörrstoppen Universal. spegeln Memory och vinstället Silo. Vasen Trippy sticker ut med sin kontrollerade koniska underdel och överdelen som liksom flippar ur. Kanten ska ha fem kurvor men hur de ser ut varierar från vas till vas, något som krävt en viss tillvänjning från Chris sida.

Två tillskott till kollektionen är redan spikade och ytterligare två är på planeringsstadiet.

Soffan Dandy och vasen Trippy i Massproductions showroom. Foto Massproduktion.

”Vi har haft enstaka mindre objekt tidigare, som väggkroken Hercule. Jättebra produkter som försvunnit lite bland våra möbler. Vi drivs av att ge ut bra design, i stort eller smått, och tänkte att det vore bra att paketera dem i en kollektion för att de ska bli lättare att prata om”, berättar Magnus.

Chris är inte obekant med att designa hemaccessoarer. Under sin praktik på Jasper Morrisons designkontor i London arbetade han med det italienska designföretaget Cappelinis kollektion av mindre objekt för hemmet, Progetto Oggetto. Andra formgivare som bidrog till kollektionen var svenskarna Thomas Sandell och Thomas Eriksson, vilket så småningom ledde till att Chris sökte sig till Stockholm. Men sedan den tiden har han framförallt arbetat med möbler.

Fåtöljen Crown i hörnet är Massproductions storsäljare idag. Foto Massproduction.

”Det var intressant och nyttigt men svårt att ställa om till en mindre skala. Jag är van att uttrycka mig genom möbler, jag har ett helt livs förhållande till stolar men inte till väggkrokar. Antar att jag är är bättre sällskap vid middagar nu när jag kan prata om väggkrokar också”, säger Chris och skrockar.

Ständigt nytänkande

Att hela tiden försöka tänka nytt är en grundsten i Massproductions verksamhet. Under designveckan i vintras lanserade liggfåtöljen 4PM (en tidpunkt som enligt Chris är lämplig för att slå sig ner i den med en kopp te). Arbetet med prototypen ledde fram till idén att göra en ritning på en förenklad variant som alla med internetuppkoppling kan skriva ut och bygga hemma av plywood eller något annat lämpligt skivmaterial. Under några dagar kunde man skriva upp sig för att komma till showroomet och sätta ihop sin egen 4PM, vilket resulterade i att ett 120-tal liggfåtöljer kånkades ut genom ytterdörren av stolta gör-det-självare. 

”Jag gav mig själv en brief att rita en chaise longue av modern typ och insåg att själva prototypen också hade något. Det blev bra snack när vi stod och byggde tillsammans också, jämfört med hur stressigt det kan bli när man träffar inköpare och arkitekter på mässan”, säger Chris.

Sedan i vintras har projektet hunnit besöka Oslo, där Magnus och Chris lärde sig nya sätt att skruva ihop delarna. I november väntar London och nästa år kommer 4PM till Los Angeles och Melbourne.

Memory, speglar i rostfritt stål. Foto Massproduction.

Massproductions ställer inte ut på Stockholm Furniture & Light Fair i februari. Däremot visar de kollektionen i lokaler på stan under 3 Days of design i Köpenhamn och Salone del Mobile i Milano.

”Vi är uppväxta med mässor och hela den här världen som man bygger upp. På ett sätt känns det lite sorgligt att inte vara med. Men vi har varit bundna till hemmamarknaden under coronapandemin och vi behöver exportdelen”, säger Magnus.

Kontorsgrannar blev kompisar

Han och Chris lärde känna varandra när Magnus jobbade hos Thomas Eriksson och Chris hos Thomas Sandell. Kontoren var grannar och Chris och Magnus började hänga.

”När jag jobbade med Progetto Oggetto bad Jasper andra formgivare att faxa idéer. Thomas Sandell och Thomas Eriksson var bland de flitigaste och jag såg att det var två spännande kontor. Så efter college skrev jag till Thomas Sandell och frågade om jag kunde få komma dit”, berättar Chris.

Så småningom bestämde de sig för att starta eget och arbetade länge som designkonsulter för Ikea innan de insåg att de hade allt som behövdes för att kunna omvandla verksamheten till egen möbelproduktion. 

Massproductions är delvis en reaktion på kulten kring stjärndesigner i branschen och i media.

”Det skapar obalans mellan formgivare och producent. Producenter vill inte ifrågasätta designen vilket gör att produkten blir sämre. Ett annat problem är att industrin går hand i hand med marknaden istället för med konsten, vilket betyder att allt skapas för att sälja nu och inte för att kunna säljas om fem år. Jag tror att det kommer att bita många företag i r-ven”.

Genom historien, konstaterar Magnus, har de främsta produkterna kommit ur ett nära samarbete mellan en designer och en producent. Tanken med Massproductions var att ta in den modellen i en organisation. Och det har onekligen resulterat i en rad både prisbelönta och långsiktigt säljande möbler. Ett exempel är tioårsjubilerande fåtöljen Crown, som inte sålde alls de första fem åren men nu är Massproductions bäst säljande produkt.

”Produkter som får mogna långsamt lever längre. Hade vi varit ett annan företag hade vi plockat bort den efter första året. Vår styrka är att Chris är så sjukt otrendig”, säger Magnus och båda skrattar. 

”Det är unikt med en hel möbelkatalog baserad på en formgivare, det skulle ha blivit tråkigt med någon annan än Chris”.

Chris nickar och drar på munnen.

”Ja, när du säger det så är det faktiskt ganska fantastiskt.” 

massproductions.se

Massproductions

Grundades 2009 av Magnus Elebäck och Chris Martin

Antal anställda: 22

Omsättning: 50,5 miljoner kronor.

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

18.03.2024Designbase.se

Vi kommer att samarbeta med experterna

18.03.2024Designbase.se

Royal Copenhagen utser Rasmus Holm till ny vice vd

13.03.2024Designbase.se

Från byggavfall till designmöbler

12.03.2024Designbase.se

Mycket färginspiration

11.03.2024Designbase.se

Experimentell glaskonst

08.03.2024Designbase.se

Paradigmskifte i mässupplevelsen

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023