Matsilver skapar nya möjligheter

Sebastian AB distribuerar ett 20-tal exklusiva varumärken för köket och det dukade bordet. Gense är ett betydelsefullt nytillskott i portföljen.

Matsilver i serien CPB, design Carl Philip Bernadotte, för Gense..

När företaget Sebastian tog över distributionen av Gense i november i fjol var det inte bara ett nytt starkt varumärke i portföljen. Det öppnade också upp en helt ny kategori återförsäljare, guldsmeder som arbetar med matsilver.

”Det handlar om 250 till 300 kunder som vi inte arbetat med tidigare. Och för deras del kan det finnas intresse av att titta på andra varumärken som vi har i vår portfölj”, säger Mattias Nieminen Cederberg som är Country Manager i Sverige.

Eftersom matsilver är nytt för Sebastian har det varit i fokus under året. För att stärka kompetensen på området rekryterades Lena Wehlin, tidigare försäljningschef på Gense.

Mattias Nieminen Cederberg, Country Manager i Sverige..

”Det är spännande att lära sig en ny kategori. Matsilver är exklusivare än andra bestick. Det är samlarvaror som man ofta köper som presenter, vilket innebär att kunderna ofta är återkommande. Vårt mål är att lyfta fram det dagliga användandet av silverbestick. Många plockar fram matsilvret enbart till julbordet, men silver ska användas varje dag och kan diskas i maskin. Då behöver man inte hålla på och putsa”, konstaterar Mattias.

Sebastian AB distribuerar ett 20-tal internationella kvalitetsvarumärken till återförsäljare på den svenska marknaden, de flesta för köket och det dukade bordet. De största är KitchenAid, Pillivuyt och Gense. På senare tid har Sebastian fyllt på med Rösle, ett tyskt varumärke för köksredskap och kokkärl, Pillivuyt Gourmet och Illy kaffemaskiner.

Bland kunderna finns bland andra Cervera, Önska, Åhléns och Royal Design. I fjol gjordes också en satsning på B2B- samt hotell- restaurang- och cateringmarknaden med en nyanställd säljare. Företaget är ett helägt dotterbolag till danska Thuesen Jensen AS som fyller 80 år i år.

I augusti deltog företaget för första gången på Formexmässan i Stockholm. Förutom en stor egen monter medverkade Sebastian på mässans nya inspirationsavdelning LabKitchen med en gigantisk stand mixer från KitchenAid. Det klassiska amerikanska varumärket fyller hundra år i år.

”Det ska bli oerhört roligt. Det har alltid legat mig varm om hjärtat att vi ska vara synliga för våra kunder och det förenklar för våra samarbetspartners att de kan träffa oss på Formex”, sade Mattias inför mässan.

”Sebastian AB arbetar kontinuerligt för att vara våra kunders prioriterade samarbetspartner. Det vi gör är att visa att vi har kompetensen, produkterna, viljan och förutsättningarna att leverera hög kvalitet i alla aspekter i värdekedjan. Vi gör kundundersökningar varje år där vi ber våra kunder ge oss feedback med 25 frågor. Det är ett sätt för oss att få en bild av hur vi uppfattas och vad vi behöver lägga mer energi på.”

Sebastian AB

Distribuerar ett 20-tal varumärken, bland andra KitchenAid, Pillivuyt och Gense.

Ägs av Thuesen Jensen AS och har sju anställda.

Omsatte 57 miljoner SEK 2018.

På frågan vad som är Sebastians stora utmaning för framtiden svarar Mattias den snabba förändringen i konsumenternas köpbeteende. Tidigare kunde man kategorisera olika kunder med avseende på vad de köpte, men det går inte idag.

”Jag tror fortsatt mycket på fackhandeln. Man vill komma in och prata med en expert och butikspersonalen är våra experter. Samtidigt har onlinehandeln satsat mycket på kundservice vilket har varit viktigt för dem i konkurrensen om konsumenten. Detaljhandeln behöver bli mer inspirerande, det måste hända mer i butikerna. Utmaningen för alla är att hänga med i förändringen i konsumenternas köpbeteende.”

Relaterat innehåll

17.12.2024aida a/s

Sponsrad

LIFE IN COLOUR Confetti utökar serien

17.12.2024aida a/s

Sponsrad

En krämig och vacker nyhet i LIFE IN COLOUR

11.12.2024Designbase.se

Carlsberg går in i dukningen

22.11.2024aida a/s

Sponsrad

Så gör du en servett till rosett

21.11.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Gense ger klassisk design nytt liv för moderna behov

19.11.2024aida a/s

Sponsrad

Confetti-partner inspirerar hela vägen till Sydkorea

14.11.2024Designbase.se

Mumin fyller 80!

16.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Nej tack till PFAS i dricksvattnet

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023