Matsilver skapar nya möjligheter

Sebastian AB distribuerar ett 20-tal exklusiva varumärken för köket och det dukade bordet. Gense är ett betydelsefullt nytillskott i portföljen.

Matsilver i serien CPB, design Carl Philip Bernadotte, för Gense..

När företaget Sebastian tog över distributionen av Gense i november i fjol var det inte bara ett nytt starkt varumärke i portföljen. Det öppnade också upp en helt ny kategori återförsäljare, guldsmeder som arbetar med matsilver.

”Det handlar om 250 till 300 kunder som vi inte arbetat med tidigare. Och för deras del kan det finnas intresse av att titta på andra varumärken som vi har i vår portfölj”, säger Mattias Nieminen Cederberg som är Country Manager i Sverige.

Eftersom matsilver är nytt för Sebastian har det varit i fokus under året. För att stärka kompetensen på området rekryterades Lena Wehlin, tidigare försäljningschef på Gense.

Mattias Nieminen Cederberg, Country Manager i Sverige..

”Det är spännande att lära sig en ny kategori. Matsilver är exklusivare än andra bestick. Det är samlarvaror som man ofta köper som presenter, vilket innebär att kunderna ofta är återkommande. Vårt mål är att lyfta fram det dagliga användandet av silverbestick. Många plockar fram matsilvret enbart till julbordet, men silver ska användas varje dag och kan diskas i maskin. Då behöver man inte hålla på och putsa”, konstaterar Mattias.

Sebastian AB distribuerar ett 20-tal internationella kvalitetsvarumärken till återförsäljare på den svenska marknaden, de flesta för köket och det dukade bordet. De största är KitchenAid, Pillivuyt och Gense. På senare tid har Sebastian fyllt på med Rösle, ett tyskt varumärke för köksredskap och kokkärl, Pillivuyt Gourmet och Illy kaffemaskiner.

Bland kunderna finns bland andra Cervera, Önska, Åhléns och Royal Design. I fjol gjordes också en satsning på B2B- samt hotell- restaurang- och cateringmarknaden med en nyanställd säljare. Företaget är ett helägt dotterbolag till danska Thuesen Jensen AS som fyller 80 år i år.

I augusti deltog företaget för första gången på Formexmässan i Stockholm. Förutom en stor egen monter medverkade Sebastian på mässans nya inspirationsavdelning LabKitchen med en gigantisk stand mixer från KitchenAid. Det klassiska amerikanska varumärket fyller hundra år i år.

”Det ska bli oerhört roligt. Det har alltid legat mig varm om hjärtat att vi ska vara synliga för våra kunder och det förenklar för våra samarbetspartners att de kan träffa oss på Formex”, sade Mattias inför mässan.

”Sebastian AB arbetar kontinuerligt för att vara våra kunders prioriterade samarbetspartner. Det vi gör är att visa att vi har kompetensen, produkterna, viljan och förutsättningarna att leverera hög kvalitet i alla aspekter i värdekedjan. Vi gör kundundersökningar varje år där vi ber våra kunder ge oss feedback med 25 frågor. Det är ett sätt för oss att få en bild av hur vi uppfattas och vad vi behöver lägga mer energi på.”

Sebastian AB

Distribuerar ett 20-tal varumärken, bland andra KitchenAid, Pillivuyt och Gense.

Ägs av Thuesen Jensen AS och har sju anställda.

Omsatte 57 miljoner SEK 2018.

På frågan vad som är Sebastians stora utmaning för framtiden svarar Mattias den snabba förändringen i konsumenternas köpbeteende. Tidigare kunde man kategorisera olika kunder med avseende på vad de köpte, men det går inte idag.

”Jag tror fortsatt mycket på fackhandeln. Man vill komma in och prata med en expert och butikspersonalen är våra experter. Samtidigt har onlinehandeln satsat mycket på kundservice vilket har varit viktigt för dem i konkurrensen om konsumenten. Detaljhandeln behöver bli mer inspirerande, det måste hända mer i butikerna. Utmaningen för alla är att hänga med i förändringen i konsumenternas köpbeteende.”

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

19.11.2024aida a/s

Sponsrad

Confetti-partner inspirerar hela vägen till Sydkorea

14.11.2024Designbase.se

Mumin fyller 80!

16.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Nej tack till PFAS i dricksvattnet

09.10.2024Designbase.se

En resa mot en högre grad av hållbarhet

06.08.2024Designbase.se

Kay Bojesens design för bordet får nytt liv

23.07.2024Designbase.se

Tivoli och Kay Bojesen i ett nytt samarbete

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023