Nystart för Formex
I slutet av augusti öppnar den första fysiska Formexmässan sedan coronapandemin bröt ut. Bland nyheterna märks en ny avdelning för småskalig produktion, det nya hållbarhetspriset Formex Sustainability Award och en introduktionsdag för folk som vill arbeta i branschen.
Efter att ha tvingats ställa in fyra mässor är Formex mer än redo att slå upp dörrarna till höstens upplaga 23–26 augusti. När det här skrivs två månader före mässan tror arrangören Stockholmsmässan på drygt 400 utställare. Intresset från besökare är större än vad man hade vågat hoppas på efter det långa avbrottet. Biljetterna började säljas direkt när de släpptes i mitten av maj.
”När pandemin bröt ut var det många som frågade sig om det var dödsstöten för mässor. Men det tog inte lång tid att inse att det inte var så. Det fysiska mötet är viktigt och vi jobbar med produkter som man vill och behöver uppleva med alla sinnen. Jag reser runt mycket och pratar med folk och ser hur intresset har vuxit. Sedan är det självklart så, när vi har varit borta en tid, att en del företag funderar på om de ska ställa ut tillsammans eller klara sig själva”, säger Formex tillförordnade projektledare Chicie Lindgren.
Höstens mässa kommer att ta mässans A- och C-hall i anspråk och blir på så vis mer komprimerad än tidigare år. En nyhet i höst blir utställningarna News & Trend Expo vid hallarnas ingångar där ett urval av nya produkter visas överskådligt och lättillgängligt. Som vanligt är mässan strukturerad efter olika produktområden. Nytt för i år är Craft & Creative i A-hallen, där småskaliga och lokala tillverkare får möjlighet att ställa ut i färdiga montrar, samt Garden & Mixed Living i C-hallen, som breddats.
”Vi ser att intresset för utelivet bara växer. Människor som jobbar med inredning är ofta också intresserade av blommor och odling”, konstaterar Chicie Lindgren.
Nytt hållbarhetspris
Hållbarhetsfrågorna har uppmärksammats stort i branschen på senare år. Formex fångar upp intresset med ett nytt hållbarhetspris. Formex Sustainability Award är en tävling där en designer eller ett företag nominerar en väldesignad och funktionell produkt eller tillverkningsprocess som minimerar utsläpp av växthusgaser, har en hållbar transparent produktion i alla led samt bidrar till hållbar utveckling. Vinnaren utses av en jury som är kunnig i hållbarhetsfrågor och består av formgivarna Marie-Louise Hellgren och Emma Olbers, journalisten Maria Soxbo, Björn Florman som grundade Materialbiblioteket samt Kajsa Falck Torlegård från Formex. Vinnaren får, förutom äran, en unik statyett designad Marie-Louise Hellgren och 10 kvadratmeter friyta på nästkommande Formex.
På entrétorget tar temautställningen After Before Together tempen på tidsandan och ställer bland annat frågan hur vi har påverkats av pandemin och hur vi vill att framtiden efter pandemin ska gestalta sig. Bakom utställningen står designstudion Bang Universe. Designern Jan Rundgren tar i samarbete med mässan fram Formex trender som han presenterar på mässan och som också kommer att finnas tillgängliga digitalt för den som köpt biljett till Formex.
Efter önskemål från deltagare kommer Formex också att arrangera en fest på torsdagskvällen.
”Det blir en fest för både utställare och besökare, inte minst för att utställare ska kunna bjuda med sina viktigaste kunder. Man kan naturligtvis också köpa biljett som besökare. Vi vill ha mycket kul och vi behöver det efter den här tiden. Det har varit mycket business men för lite umgänge”, säger Chicie Lindgren.
Ny i branschen-dag
Många aktörer i branschen har sett en stark utveckling under pandemin när hemmet och heminredning hamnat i fokus på ett naturligt sätt. För att hålla i gång den positiva tendensen lanserar Formex ett nytt sätt att besöka mässan. Under fredagen anordnas en Ny i branschen-dag där intresserade icke-fackbesökare har möjlighet att lära sig mer om sätt att arbeta och verka inom inredningsvärlden i ett seminarieprogram som också inkluderar besök på mässgolvet.
”Är man nyfiken på branschen men inte vet vilka möjligheter som finns kan det här vara ett sätt. Det är också ett bra sätt för oss att prata om Formex på ett nytt sätt”, säger Chicie Lindgren.
Mässornas roll i inredningsbranschen idag och i framtiden har diskuterats livligt inte minst under coronapandemin. Många har hävdat att de alltmer handlar marknadsföring och allt mindre om utpräglad försäljning, men Chicie Lindgren håller inte med.
”Det handlar fortfarande om försäljning, det är bara det att man kanske lägger själva ordern efteråt. På det sättet har digitaliseringen effektiviserat mässarbetet, man hinner träffa fler utställare. På sätt och vis handlar det också om samhällsansvar. Var annars ska leverantörer hitta nya kunder? Hur ska nya företag komma ut och få visa upp sig? Mässor hjälper nya företag att utvecklas.”
www.formex.se