29.04.2019  |  Furniture  |  Branschnytt

Ombonad trend på Stockholms möbelmässa

Designveckan i Stockholm växer med allt fler evenemang ute på stan. På mässan i Älvsjö dominerade varma färger, textil med struktur och runda former.

Det har blivit tradition att februarivädret ställer till det för Stockholm Design Week. Årets designvecka var inget undantag. Lastbilar som kom sent, medarbetare som fastnade på flygplatser och en förrädisk ishalka skapade oreda för många utställare. Trots detta var uppslutningen stor på möbelmässan Stockholm Furniture and Light Fairs öppningsdag.

Arbetet med nya Nationalmuseum har gett upphov till en mängd nya produkter som visades för första gången.

Arrangören Stockholmsmässan har inte publicerat några besökarsiffror, men det starka internationella intresset består. Nästan en tredjedel av besökarna kom från utlandet, framförallt Norge, Finland, Danmark och Storbritannien. Satsningen på samordnade utställningar, visningar och fester inne i stan under Stockholm Design Weeks paraply har också vuxit kraftigt. I år listades 427 evenemang, en fördubbling jämfört med förra året.

De senaste årens gynnsamma konjunktur och satsningar på publika miljöer har varit positiv för tillverkare vars möbler klarar kontraktsmarknadens krav. Swedese visade nyheter av bland andra Andersen & Voll och Claesson Koivisto Rune och presenterade också Swedese Studio, ett koncept för att leverera små serier av specialbeställda möbler till museer, restauranger och liknande.

”Det kan till exempel handla om att beställaren har krav på funktioner som inte finns som standard. Då vill vi öppna upp Swedese och erbjuda vår kunskap”, säger vd Sonnie Byrling.

Ett exempel är lampkollektionen Pile som ursprungligen utvecklades till inredningen av nya Nationalmuseum. Formgivaren Matti Klenell fick uppslaget under ett besök på Swedeses fabrik i Vaggeryd.

Arbetet med nya Nationalmuseum har gett upphov till en mängd nya produkter som visades för första gången, som den moderna clubfåtöljen Niche av Taf Studio för Fogia, stengodsserien Sand av Carina Seth Andersson för Design House Stockholm och besticken Ehra av Note Design Studio för Gense. I störtfloden av nyheter sågs också en efterlängtad återkomst av Carl Malmsten i satsningen Carl Malmsten Archive Collection, med bland annat karmstolen Widemar från 1942, tillverkad av Stolab. En nykomling var Eva Solo som presenterade sin första möbelkollektion.

Trendsignalen från mässan som helhet var att vi går en varm och ombonad period till mötes. Färgskalan dominerades av varma toner av gult, orange och rostrött som komplement till det ständigt närvarande naturliga träet. Tillverkaren Menu, en pålitlig leverantör av strama grå och svarta interiörer, överraskade med tuftade mattor och sammetsmöbler i varma kulörer. Den ombonade känslan gick igen i materialen där textil spelade huvudrollen, i synnerhet tyger med mycket struktur. Signaturmöbeln för år 2019 var en fåtölj i det mindre formatet med omslutande rygg. Rullen som ryggstöd syntes i många montrar, bland annat hos Offecct i i Matti Klenells Font och på Tom Dixons Fat Chair.

Miljön då? De flesta svenska tillverkare har ambitiösa program för sitt interna hållbarhetsarbete, men det är inget som direkt syns på produkterna. Den tydligaste ståndpunkten tog Asplund som valde att inte presentera några nya produkter alls på årets mässa.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.