Ombonad trend på Stockholms möbelmässa

Designveckan i Stockholm växer med allt fler evenemang ute på stan. På mässan i Älvsjö dominerade varma färger, textil med struktur och runda former.

Design House Stockholms monter..

Det har blivit tradition att februarivädret ställer till det för Stockholm Design Week. Årets designvecka var inget undantag. Lastbilar som kom sent, medarbetare som fastnade på flygplatser och en förrädisk ishalka skapade oreda för många utställare. Trots detta var uppslutningen stor på möbelmässan Stockholm Furniture and Light Fairs öppningsdag.

Arbetet med nya Nationalmuseum har gett upphov till en mängd nya produkter som visades för första gången.

Arrangören Stockholmsmässan har inte publicerat några besökarsiffror, men det starka internationella intresset består. Nästan en tredjedel av besökarna kom från utlandet, framförallt Norge, Finland, Danmark och Storbritannien. Satsningen på samordnade utställningar, visningar och fester inne i stan under Stockholm Design Weeks paraply har också vuxit kraftigt. I år listades 427 evenemang, en fördubbling jämfört med förra året.

De senaste årens gynnsamma konjunktur och satsningar på publika miljöer har varit positiv för tillverkare vars möbler klarar kontraktsmarknadens krav. Swedese visade nyheter av bland andra Andersen & Voll och Claesson Koivisto Rune och presenterade också Swedese Studio, ett koncept för att leverera små serier av specialbeställda möbler till museer, restauranger och liknande.

”Det kan till exempel handla om att beställaren har krav på funktioner som inte finns som standard. Då vill vi öppna upp Swedese och erbjuda vår kunskap”, säger vd Sonnie Byrling.

Designparet Fredrik Färgs och Emma Blanches utställning The Baker’s House i Emmas farmors farfars 1800-talvåning var en av designveckans mest minnesvärda..

Ett exempel är lampkollektionen Pile som ursprungligen utvecklades till inredningen av nya Nationalmuseum. Formgivaren Matti Klenell fick uppslaget under ett besök på Swedeses fabrik i Vaggeryd.

Arbetet med nya Nationalmuseum har gett upphov till en mängd nya produkter som visades för första gången, som den moderna clubfåtöljen Niche av Taf Studio för Fogia, stengodsserien Sand av Carina Seth Andersson för Design House Stockholm och besticken Ehra av Note Design Studio för Gense. I störtfloden av nyheter sågs också en efterlängtad återkomst av Carl Malmsten i satsningen Carl Malmsten Archive Collection, med bland annat karmstolen Widemar från 1942, tillverkad av Stolab. En nykomling var Eva Solo som presenterade sin första möbelkollektion.

Trendsignalen från mässan som helhet var att vi går en varm och ombonad period till mötes. Färgskalan dominerades av varma toner av gult, orange och rostrött som komplement till det ständigt närvarande naturliga träet. Tillverkaren Menu, en pålitlig leverantör av strama grå och svarta interiörer, överraskade med tuftade mattor och sammetsmöbler i varma kulörer. Den ombonade känslan gick igen i materialen där textil spelade huvudrollen, i synnerhet tyger med mycket struktur. Signaturmöbeln för år 2019 var en fåtölj i det mindre formatet med omslutande rygg. Rullen som ryggstöd syntes i många montrar, bland annat hos Offecct i i Matti Klenells Font och på Tom Dixons Fat Chair.

Miljön då? De flesta svenska tillverkare har ambitiösa program för sitt interna hållbarhetsarbete, men det är inget som direkt syns på produkterna. Den tydligaste ståndpunkten tog Asplund som valde att inte presentera några nya produkter alls på årets mässa.

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

11.04.2024Designbase.se

Ny produkt ska kunna ersätta läder i textilproduktion

21.03.2024Designbase.se

Light + Building i samarbete med amerikanska LightFair

06.03.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Hopfällbar nyhet med inbyggd frihet

28.02.2024Designbase.se

Innovation präglade Stockholm Furniture Fair 2024

15.02.2024Designbase.se

Exklusivt barnmöbelmärke vinner designpris på Formland

05.02.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Strålande Zone-nyhet hyllar den nordiska sensommaren

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023