07.01.2020  |  Interior  |  Branschnytt

Oslo Design Fair 2020

Temat för mässan i januari är Impossible/Possible.

Oslo Design Fair vill vara Norges viktigaste och mest attraktiva mötesplats för design, arkitektur och hantverk.

”Med detta menar vi att våra mässor ska vara effektiva handels- och nätverksarenor för deltagare inom branschen från hela världen. Samtidigt ska vi bidra med värdefull inspiration och insikt som ökar deltagarnas kunskap, genom starka fackliga program och sinnesupplevelser”, säger Liv Kindem, kommersiell direktör för Norges Varemesse.

Med temat Impossible/Possible vill vi skissa på innovativa tankar och möjliga lösningar gentemot de stora förändringar som branschens står inför.

Liv Kindem, Kommersiell direktör för Norges Varemesse.

”Med temat Impossible/Possible vill vi skissa på innovativa tankar och möjliga lösningar gentemot de stora förändringar som branschens står inför. Temat kommer att sträcka sig över båda mässorna, både i januari och augusti, genom utställningar, redaktionellt innehåll och fackligt program. Det kommer att presenteras olika uttryck och visuella upplevelser i januari respektive augusti”.

Olika aspekter av Impossible/Possible skall sättas under luppen i relation till miljö, detaljhandel, ökande e-handel, betalningslösningar, lokal butiksdrift, framgångskriterier och ändrade konsumtionsmönster.

”Oslo Design Fair ska även arrangera debatter, workshops och sociala sammankomster i dialog med relevanta samarbetspartners”.

Formgivare inspirerar

Den unga designduon Vera & Kyte, känd för sin lekfulla stil med grafiska former, färger och materialval, ska designa utställningen.

”Utställningen kommer att bestå av flera rum som ska beröra sinnena i form av visuella och taktila verktyg samt doft. Utställningen kureras av den välrenommerade stylisten Kirsten Visdal, som är känd för sin nedtonade, sobra stil. I år får hon utmaningen att utforska kraftfulla färger och former i samarbete med Vera & Kyte”.

Utställningen kommer att inkludera objekt av norska formgivare, norska konsthantverkare och norska producenter. Konstnären Andreas Siqueland deltar i projektet med stora väggmålningar. Tillsammans ska det kreativa teamet utforska hur vi vill bo och organisera vardagen, med utgångspunkt i våra hem.

Mattorget expanderar

”Vårt populära mattorg kommer att utvidgas för att ge butikerna mer inspiration för dukning och utställningar i butik. Ansvarig för detta projekt är matstylisten Marianne Pfeffer Gjengedal, känd för sina uppseendeväckande kakor och författare av kokboken Kvinnfolk. Följ henne gärna på Instagram under @marianne_pfeffer”.

Ett framgångsrikt 2019

”Vi fick väldigt bra respons på vår mässa i augusti, där både utställare och besökare var mycket nöjda. Magnor, som är kända för sitt vackra munblåsta glas, är en av våra största och mest lojala utställare. De tycker att mässan är en bra arena för att göra affärer samt dela kunskap om kvalitet och gott hantverk”, säger Liv.

”Detta att möta nya och gamla kunder, media och allmänheten är mycket viktigt för oss. Det är därför vi ställer ut på Oslo Design Fair. Samtidigt är mässan en plats där vi kan bidra till att öka kunskapen om våra produkter, formgivarna och själva hantverket”, säger Magnors försäljningschef, Bjørn Gjerde.

”Vi kan inte vara överallt på en gång. Därför är mässan den perfekta samlingspunkten för återförsäljare, leverantörer och kollegor”, säger utställaren Allan Nissen från varumärket Mosaique.

Han påpekar även att det är mycket viktigt att träffa återförsäljarna bara för att ses och få en pratstund, och där är Oslo Design Fair den perfekta mötesplatsen.

Namnet är Oslo Design Fair, både i januari och augusti

Efter att ha testat en differentiering av mässorna, med olika namn, nämligen Oslo Design Fair och Nordic Living, blev återkopplingen från målgrupperna att de föredrar en gemensam benämning. Mässorna upplevs som så pass lika varandra att det snarast blev förvirrande med två namn.

”Genom att fokusera på olika målgrupper under ett varumärkesnamn, Oslo Design Fair, riktar vi uppmärksamheten mot utställare och besökare genom inspirerande innehållsproduktion. Oslo Design Fair är ett etablerat varumärke och återspeglar precis det vi vill syssla med under den närmaste tiden”.

”Januariupplagan av Oslo Design Fair kommer ha ett större fokus på detaljhandeln, där besökarna ska få inspiration, delta i workshops och få facklig uppdatering, som är innehållsrik och utbildande för inköpare och deras butiker. I augusti riktar vi istället blicken mot möbelutställare och större projekt”, berättar Liv Kindem.

Kommunikation året runt

Oslo Design Fair ska vara tillgänglig i digitala kanaler året runt. Det betyder att det hela tiden kommer att finnas en uppdaterad hemsida med relevant redaktionellt material, både för utställare och besökare. Därutöver ska ett inspirerande Instagramkonto finnas där för utställarna med daglig inspiration.

”Det är viktigt för oss att möta våra kunder även utanför de två mässorna, så att samarbete och nätverkande inom branschen kan skapas och stärkas. Vi vill arrangera föredrag, workshops och samtal, där vi kan mötas för att utbyta information och bli inspirerade av varandra”, säger Liv Kindem avslutningsvis.

Välkommen till en inspirerande mässa, den 22–24 januari 2020! 

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.