Premiär för levande växter på Formex

Hösten 2018 blir första gången som Formex presenterar utställare med levande växter som fokusområde. Först på plats är Mäster Grön, en ekonomisk förening bestående av 35 svenska odlare av krukväxter och med sin hubb i Helsingborg.

En av nyheterna för hösten på Formex är en hantverksworkshop i samarbete med Sveriges Hantverksråd..

”Växter är en viktig inredningsdetalj och krukväxter är riktigt hett just nu. På Formex riktar vi oss mycket mot trädgårdshandlare, så att ha med levande växter i utbudet är ett naturligt steg”, säger Lotta Ahlvar, operativ projektledare för Formex.

Svenskodlat och plantor med karaktär

En viktig trend inom krukväxtsegmentet är växter med starkt estetiskt uttryck, som till exempel monstera..

Från Mäster Gröns sida ser man stora möjligheter med sin närvaro på mässan, framför allt när det gäller att lyfta fram det ökade intresset för svenskodlat. ”Formex är en av de bästa platserna att möta våra garden center- och grossistkunder på. Här träffar vi även de blomsterhandlare och livsstilsbutiker som handlar våra produkter hos de lokala blomstergrossisterna. Detta gör mässan till en effektiv plattform för oss. Svenskodlade växter har alltid varit en naturlig del av människors inredning och samtidigt en spegling av säsongerna, så egentligen är det inte så konstigt att vi är där och ställer ut”, säger marknadsansvarig Patrik Vilsmyr.

Patrik berättar att en viktig trend inom krukväxtsegmentet är växter med starkt estetiskt uttryck, som bildar ett slags stilleben.  Växter med ett ansikte, som kan stå för sig själva och inte nödvändigtvis behöver ha en blomma för att skina. Ett exempel är monstera, som bland annat syns flitigt i inredningsmagasin och sociala medier, och därför också hos blomsterhandlarna. Även pelargoner är stort och här samlar folk gärna på olika sorter, som får stå utomhus sommartid och inne i hemmet under den kallare årstiden. ”Ett helt enormt intresse”, enligt Patrik.

Ett okänt hantverk

Medan levande växter är nytt för höstens mässa, har Formex sedan tidigare ett stort utbud av konstgjorda växter, som finns samlade i C-hallen. Det många kanske inte tänker på eller känner till är att konstgjorda växter utgör ett hantverk på hög nivå, med rötter flera hundra, eller till och med tusen, år tillbaka i tiden samt en stark anknytning till modevärlden, bland annat i Frankrike under 1700- och 1800-talen.

Vi upplever ett stort intresse för lokalproducerat bland Formex besökare. Bland annat från inredare och stylister som handplockar för exklusiva inredningar

Lotta Ahlvar, operativ projektledare för Formex

Idag är Kina det största tillverkningslandet när det gäller konstgjorda växter och en av Formex utställare som producerar där är norskägda Mr Plant, som har sitt huvudkontor och utställning i Tidaholm. ”Våra produkter är helt handgjorda, från att skapa formar för varje enskild del till komplicerad infärgning och målning för hand. Producenterna i Kina tar hjälp av nordiska florister samt åker på regelbundna studieresor till Europa för att få växterna så naturtrogna och marknadsanpassade som möjligt.”, säger Karin Borg, florist och dekoratör på Mr Plant.

Faux botanicals

Karin förklarar att Mr Plants produkter är tänkta för miljöer och tillfällen där levande växter av praktiska skäl inte fungerar, eller inte är en hållbar lösning. Det kan röra sig om offentliga miljöer, som hotell och restauranger, där det saknas naturligt ljus och/eller resurser för att ta hand om växterna tillräckligt.

Trenderna i konstgjorda växter följer dem för färska växter, med bland annat karaktärsstarka plantor, som eukalyptus..

”Även i privata hem blir det allt vanligare med konstgjorda växter. Det är ett generationsskifte, där den yngre generationen ibland inte har rätt kunskap kring hur man sköter om sina växter. Samtidigt är växter som inredningsdetalj en stor trend just nu, med bland annat karaktärsstarka plantor som monstera och eukalyptus. Och vi följer generellt sett de trender som går i färska växter”, säger Karin och knyter därmed an till det som Patrik nämnde tidigare. Hon berättar även att Formex för närvarande är Mr Plants största marknadsföringsorgan: ”I övrigt är vi än så länge ganska anonyma, förutom viss närvaro på Instagram”.

Ett annat ställe på Formex där besökarna kommer att kunna få se konstgjorda växter, eller faux botanicals som det också kallas, är i temautställningen på entrétorget. Utställningen skapas denna gång av den brittiska inredningsstylisten Abigail Ahern, som är känd för sin utmärkande stil, där hon kombinerar dova färger med lekfulla proportioner och föremål, bland annat just faux botanicals. Abigail blir den första i Formex nya satsning Guest Creator, där man med hjälp av inbjudna kreatörer vill lyfta fram även andra inredningsstilar än den nordiska. Guest Creator har tagits fram som en respons på det ökade internationella intresset för Formex, vilket även kommer att synas bland annat i scenprogrammet, med ett större antal utländska föreläsare.

Stort intresse för lokalproducerat och småskaligt

Ytterligare en nyhet för höstens mässa är ett samarbete mellan Formex och Sveriges Hantverksråd, en organisation som verkar för att bevara traditionella hantverk och hantverksyrken. Samarbetet kommer till exempel att innebära en ”workshop” på 120 kvadratmeter, under ledning av Stefan Andersson, projektledare för Sveriges Hantverksråd, som har myndighetsuppdraget att reglera mästarbrev i Sverige. I workshopen kommer sex stycken hantverkare, alla mästare och gesäller, att finnas på plats för att låta besökarna prova på deras respektive hantverk, som till exempel väveri eller bildhuggeri. ”Vi upplever ett stort intresse för lokalproducerat bland Formex besökare. Bland annat från inredare och stylister som handplockar för exklusiva inredningar”, säger Lotta Ahlvar.

Demonstration av borstbinderi i Iris Hantverks monter under Formex vår 2018. Foto: Johanna Bergström.

En som välkomnar ett ökat intresse för hantverksmässig produktion är Sara Edhäll, delägare samt inköpare på Iris Hantverk, vars borstar binds för hand av skickliga synskadade hantverkare. ”Idag ligger hantverk så långt ifrån många människors vardag, jämfört med förr i tiden. Därför kan det vara svårt att uppskatta kvaliteten av en hantverksprodukt samt att förstå varför den kostar mer än det som massproduceras. Genom att lyfta fram hantverk på olika sätt och till och med låta folk prova på själva, som under Formex workshop, så tror jag att man kan få fler att värdera hantverket högre”, säger Sara. Hon berättar även att hon tror att det större intresset för hantverk och närproduktion kommer att hålla i sig och fortsätta öka, framförallt på grund av en växande miljömedvetenhet i samhället.

”Idag blir folk i allmänhet till exempel allt mer medvetna om vikten av att minska sin plastkonsumtion, vilket på sikt kan ge en uppsving för andra material, som keramik, glas eller trä”, fortsätter Sara. Just trä är en grundkomponent i större delen av Iris Hantverks sortiment. Till hösten introduceras bland annat en ny version av företagets uppskattade duschborstar, samt en makeupborste, som kompletterar den existerande groomingserien – fast på damsidan. ”Den nya duschborsten har fått ett uppdaterat formspråk, som kanske är ännu mer attraktivt för en designpublik än tidigare. Samtidigt är den utvecklad för att tilltala en bred målgrupp”, berättar Sara om nyheten, som hon hoppas ska vara redo för att lanseras på Formex.

Formex i augusti 2018 hålls för första gången enbart under vardagar, från tisdag till fredag, vilket görs i gensvar till marknadsundersökningar med utställare och besökare. Dessutom ligger mässan parallellt med premiären för sommarupplagan av Stockholm Design Week. ”Det ska bli jätteroligt att smyga igång sommarversionen av Stockholms designvecka. Den anordnas precis då staden är som vackrast och vi har tidigare fått flera förfrågningar angående vad som egentligen händer i Stockholm i samband med Formex i augusti. Under våren har vi bland annat varit nere i Milano och samlat inspiration från Milan Design Week”, säger Lotta avslutningsvis.

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

25.03.2024Designbase.se

Se upp för den franska lagen mot avfall

22.03.2024Designbase.se

EuroCIS 2024 stängdes framgångsrikt

20.03.2024Designbase.se

Design House Stockholm får ny vd

19.03.2024Designbase.se

Nytt pris hyllar hållbart och vackert kollektivt byggande

15.03.2024Designbase.se

Creativeworld-utställare skänker konstmaterial till barn

13.03.2024Designbase.se

Håll dig borta från facebook

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023