Måndagen i Formex-veckan var det premiär för den nionde upplagan av Stora Trenddagen, en årligen återkommande trendspaning och -föreläsning i regi av trendexperten Stefan, Trendstefan, Nilsson. 2020 var första gången som föreläsningen anordnas i tre städer, Stockholm (den 13 januari, med två sittningar), följt av Göteborg och Malmö kommande två veckor. I sin trendspaning diskuterar Stefan både övergripande konsument- och livsstilstrender samt mer designspecifika trender.
Förändringen är det intressanta.
2019 var ett allvarligt år, med starkt fokus på klimatfrågan och lågkonjunktur. Som ledord för 2020 har Stefan identifierat ’Happy’ och ’Together’, medan ensamhet är en ökande tendens, både i form av fler frilansare och egna verksamheter och i form av ett ökat antal singelhushåll. Risken med ensamhet är depression, isolering och mental ohälsa, vilket gör att man söker sig till kollektivt boende, kontorshotell och sociala aktiviteter.
Vidare säger Stefan att ”förändringen är det intressanta”. Det har förutspåtts att omkring en fjärdedel av alla butiker kommer att stänga inom fem år, vilket gör att branscherna måste förändras för att anpassa sig. Bland annat sker detta med ett mer aktivitets- och servicebaserat utbud. Också stadslandskapet kommer att se annorlunda ut, när butikerna försvinner. Till exempel byggs det allt fler stadsparker, som exempelvis The High Line i New York, eller Bosco Verticale, i Milano.
Konsumtionslusten avtar allt mer bland konsumenterna och de få produkter som köps bör uppfylla vissa krav för att vara lockande/relevanta. De ska ha en historia och autenticitet/äkthet, vara lokalproducerade samt bestå av klimatsmarta material. Även funktionalitet spelar in. Hållbarhet pratas det mindre om, det har övergått till att bli något självklart/en hygienfråga. Många tar inspiration från kända hållbarhetsambassadörer, som formgivare Emma Olbers eller kocken Paul Svensson.
Det kommande årets designtrender har Stefan delat in i: 1970-talsinspirerade Paisley Park; Mint Condition, med vintageföremål som används på nya sätt; krispiga Borderline Blue, i en kallare färgskala; den unga trenden Neon Nightly samt hotellinspirerade och lite förföriska/erotiska Auberge Aubergine. Genomgående syns färgerna mintgrönt och orange.
-JBE