03.10.2019  |  Interior  |  Textil

Textilerna skapar våra hem

Gartex A/S, som är en av Danmarks ledande leverantörer av gardinmetervara, firar i år 20 år i branschen. Sedan starten i slutet av 1990-talet har företaget utvecklats till att bli mer än en grossistverksamhet. Idag utvecklar och designar Gartex A/S varje säsong nya kollektioner under varumärket Gartex Living, som uteslutande säljer gardinmetervara, medan varumärket Compliments består av produkter inom ramen för hemtextil.

Gartex grundades som ett familjeföretag av Søren och Vivi Aaskov, under en period när det enbart i Danmark fanns omkring 20 grossister för gardinmetervara. Idag är det antalet väsentligt lägre. En av orsakerna till att Gartex finns kvar idag är den passion som de har för design och utveckling av egna kollektioner.

För drygt tio år sedan introducerades varumärket Compliments, som säljer hemtextil för hela hemmet, bland annat kuddar, plädar, handdukar, sänglinne och dukar. Varje år lanseras två nya kollektioner.

För tre år sedan köpte Mette Myong Kind Gartex av Søren och Vivi Aaskov. Mette hade tidigare arbetat inom modebranschen under många år och förväntade sig att det skulle finnas flera likheter mellan de två branscherna. Men har sedan dess insett att så inte helt var fallet.

Vi skapar textilier till hemmets alla rum.

Mette Myong Kind

”Visserligen handlar det i båda fallen om textilier, men i övrigt finns det inte så många gemensamma nämnare”, säger Mette med ett leende, och fortsätter: ”Jag älskade min tid i modebranschen, men ville också gärna arbeta med produkter som har lite längre livslängd”.

Mette har sedan hon kom in i verksamheten lagt mycket tid på att blicka framåt. Det som tilltalade henne med Gartex var företagets stora fokus på design och utveckling av produkter, samt att det var med utgångspunkt i textilier och med produkter för livsstilsbranschen. Där såg hon stor potential att bygga vidare på.

”Jag såg då och ser fortfarande möjligheterna i att det är ett litet företag och en liten organisation. Men jag såg samtidigt att det finns en del saker som man inte har utforskat och provat på. Där såg jag också tydliga möjligheter”, säger Mette.

Färg och kvalitet

All design- och produktutveckling sker in-house. Stilen är enkel och skandinavisk. De två årliga kollektionerna för Gartex Living och Compliments tas fram utifrån trender och tendenser samt är starkt knutna till färg och material.

”Vi är mycket konceptorienterade och utgår i en kollektion alltid ifrån flera färguniversum, eftersom det är viktigt att våra kunder kan mixa och matcha. Vi har universum och genomgående mönster och kvaliteter, för att du ska kunna inreda så att det passar ihop genom hela hemmet”, förklarar Mette och påpekar att här spelar gardinerna en betydelsefull roll. Därför finns det en helt naturlig synergi mellan de två varumärkena och deras produkter, samt de gemensamma universum som de knyter an till.

”Vi skapar textilier till hemmets alla rum”, fortsätter Mette. Och det är just det som är centralt för hela verksamheten och som genomsyrar processen kring design och utveckling av nya produkter och kollektioner. Därför har det också blivit mer fokus på synergierna mellan de två sortimenten. Och detta är något som kommer att prägla verksamheten även framöver.

”Det ska finnas en röd tråd genom allting, och en tydlig möjlighet att bygga upp ett helt universum i sitt hem, med produkter som hänger ihop”.

Även kvalitet är en väsentlig faktor för Gartex. Företaget använder sig nästan uteslutande av europeiska producenter. På det viset har man produktionen nära och kan vara säker på att den sker enligt de aktuella kraven samt på ett hållbart sätt. Hållbarhetsaspekten säkerställs genom att använda Oeko-tex-certifierade material, men även i form av nya textilier, som framställs av återanvända material, så som plastflaskor.

”För oss är kvalitet helt avgörande. Just att ha produktionen baserad i Europa är en viktig parameter, som gör att vi kan vara i framkant med de miljöinitiativ vi vill ta för framtiden”, förklarar Mette.

Internationell strategi

Under hösten ställde Gartex ut på Formex för första gången. Mässan är en bra plats för att komma i kontakt med skandinaviska inköpare, och företagets fokus kommer framöver att ligga mer på export. Tidigare har Gartex inte haft någon strukturerad aktivitet kring export, men det är något Mette vill arbeta mycket med för framtiden. Därför har hon satt fullt fokus på en internationell strategi. Den enkla och skandinaviska stil som kännetecknar Compliments passar väl in för de marknader man har ögonen på, däribland övriga Skandinavien, Benelux-länderna och Tyskland.

”En del av vår strategi är att vi ska vara mycket mer målinriktade internationellt sett, och att vi ska ta oss utanför landets gränser. Därför är Formex som upplagt att utgå ifrån”, säger Mette.

Private label är också det ett område som framöver kommer att få mer fokus på sig. Dessutom är det ett område som kan skalas upp, i och med Gartex interna design- och produktutvecklingsavdelning, och med anställda som har erfarenhet inom detta segment.  

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.