27.04.2022  |  Furniture  |  Branschnytt

Ung 80-åring på internationell tillväxtresa

Ikoniska FDB Møbler fyller 80 år. Att skapa god design har varit målet sedan starten och det är fortfarande företagets designfilosofi – men kryddad med dagens designvärden som miljövänlighet, ansvar och innovation. Och idag är det dock inte bara danskarna som gläds åt FDB Møbler eftersom varumärket är på en internationell tillväxtresa.

I 80 år har danskarna inrett sina hem med demokratisk design från FDB Møbler. Genom åren har ett antal av Danmarks största formgivare varit en del av varumärket och den traditionen förs vidare idag, när unga såväl som välkända designers bidrar till kollektionen.

”FDB Møbler har aldrig varit mer relevant än idag när vi firar jubileum genom att föra ihop äldre välkänd design, anpassad till samtiden, med massor av ny spännande design”, säger FDB Møblers VD Ole Kiel, som har spelat en central och mycket stor roll i återupplivandet av FDB Møbler som har skett sedan han kom hit för åtta år sedan. Och tillväxten stannar inte här – tvärtom.

FDB Møblers revival skedde mot bakgrund av dåtidens retrovåg, men idag är drygt 55 procent av kollektionen nya möbler designade av danska formgivare.

”Så vi lever inte på det förflutna”, säger Ole med ett leende. ”Många av de gamla sakerna är vackra men passar inte in i den tid vi lever i idag. Vi vill ju gärna bli 80 år till så vi måste hänga med i tiden. Vi skapar inte mode men vi skapar nutida, livskraftig design som speglar tiden”.

Ole berättar att man använder arkiven för att hitta FDB Møblers formspråk.

”Objekten ska ha ett värde idag men de måste utformas i samma anda, som det alltid har varit”.

Frågar man om DNAt till FDB Møblers formspråk så konstaterar Ole att det handlar om design skapad med lika delar fokus på känslan och på det kommersiella. 

”Vårt förhållningssätt till design är i princip vad vi gillar och vad vi tror att vi kan sälja”.

Sedan FDB Møbler återuppväcktes för åtta år sedan har kollektionen utvecklats enormt. Från att ha bestått av trämöbler rymmer den idag keramik, textilier, belysning och mycket mer. Det är med andra ord en full kollektion som matchar FDB Møblers universum.

”Våra kunder ska alltid kunna gå in i våra butiker och känna att vad de än väljer ska det matcha det universum de känner till”.

Vi måste tänka på miljön

Alla FDB Møblers trämöbler är gjorda av FSC-certifierat trä och dessutom är 10 procent av kollektionen Svanenmärkt. 

”År 2025 kommer 80 procent av vår kollektion att vara Svanenmärkt. Men det ligger ett enormt stort dokumentationsarbete bakom varje enskild Svanenmärkt produkt och det kostar både tid och pengar, så det kan inte ske över en natt”, säger Ole,  som dock anser att det är otroligt viktigt i det långa loppet.

”När vi inte är här längre ska man inte kunna se att vi har varit här”, är hans ståndpunkt, så därför görs allt så optimalt som möjligt. Just nu håller man på att göra CO2-beräkningar på alla produkter i FDB Møblers kollektion.

”Det är dock också omständigt och tidskrävande och det kommer troligen att ta ett år innan vi är helt färdiga. Men då vet kunderna också vad de köper. De kan se att det till exempel blir större CO2-utsläpp av att göra en stoppad möbel än en möbel i trä och sedan göra sina egna val”, säger Ole.

Även när det gäller godstransporter har nya, CO2-besparande åtgärder övervägts.

”Varutransporter står för 40 procent av de totala CO2-utsläppen. Vi har bland annat ändrat våra försändelser så att vi packar två stolar i en låda. Därmed skickar vi mindre luft och minskar antalet skickade lådor med 50 procent. Det var en aha-upplevelse för oss och jag tror att det är det för konsumenterna också. Vi tittar hela tiden på var vi kan förbättra oss men det tar tid. Titta på ekologi som man började prata om på 80-talet. Det är 40 år sedan men det är inte förrän de senaste åren som begreppet blivit allmängods. Det tar en generation att introducera ett nytt sätt att tänka”, säger Ole. Men därför behöver man inte göra något fel på vägen, tillägger han.

Ser man på möbelproduktion uteslutande från den kommersiella sidan ska man hålla sig borta från FSC-certifierat trä. Det skulle definitivt vara billigare.

”Men det kommer. Den offentliga sektorn och stora företag har börjat titta på miljövänlighet och konsumenterna följer efter”.

Något som man också börjat titta på är försäljning av äldre möbler från FDB Møbler.

”Våra möbler håller lätt i 30 år och mer. Egentligen är det fantastiskt att man har ett varumärke som är så starkt att man kan vara sin egen konkurrent”, säger Ole med ett leende.

De kommande 80 åren

Vad som också hör till framtiden är en, kanske till och med två nya butiker i Hamburg, och en ökad omsättning. Idag omfattar butiksportföljen åtta egna butiker och två franchisebutiker samt grossistverksamhet. Ole berättar att exporten är ett område som man vill satsa mer på.

”Det är en stor marknad som vi också skulle vilja ha en liten bit av. Nu börjar vi i Tyskland och därefter kommer nog Norge. Idag är vi stora i Danmark, så vår tillväxt ska ske på export”.

Framöver kommer vi även att se fler accessoarer från FDB Møbler. Kontraktsmarknaden, som inte är så stor idag, kommer också att vara ett utvecklingsområde.

Nya designers har också anslutit sig. Dessa inkluderar Rikke Frost, Salto & Sigsgaard, Rasmus Appel, Laura Bilde och Emil Holck Reimert.

”Vi håller ögonen öppna för nya, unga designers och ger dem gärna en möjlighet om deras formspråk och deras värderingar matchar våra. Vi har också utökat vår utvecklingsavdelning. Vi har aldrig sålt så mycket och tjänat så mycket som vi gör nu, så det är också nu vi måste investera i framtiden”.

Ole berättar att FDB Møbler växte med 250 procent på export 2021 och att den totala omsättningen 2021 var nära 200 miljoner kronor med index 136 jämfört med 2020. I Danmark finns drygt 40 anställda och totalt 350 anställda. Det är dubbelt så många som före coronapandemin.

I Danmark stod butikerna för 70 miljoner DKK av den totala omsättningen medan grossistverksamheten stod för en omsättning på 110 miljoner DKK 2021. För tre och ett halvt år sedan blev Ole Kiel VD för FDB Møbler på heltid och för två år sedan blev FDB Møbler ett självständigt företag under Coop-paraplyet.

Ole tror att den tillväxtresa man är ute på kommer att fortsätta, men inte i samma takt som de senaste åren.

”När folk börjar resa igen lägger de mindre pengar på bostäder, men då måste vi bara vara bättre än våra kollegor”.

Historien är viktig

Själva firandet av FDB Møblers 80-årsjubileum kommer i första hand att ske med evenemang under hösten 2022. Men redan nu har en rad nya produkter lanserats, bland annat en röd Børge Mogensen jubileumssoffa i begränsad upplaga, och det kommer att komma fler jubileumsprodukter i begränsad upplaga under året.

Men framför allt handlar jubileet om historien.

”Särskilt på exportmarknaden betyder historien mycket. FDB Møbler är inte bara ett nytt nordiskt varumärke. Vi är en del av den danska möbeltraditionen. I Danmark betyder det också något att vi ägs av ett kooperativ, eftersom det signalerar att vi inte är superkapitalister och idag är vi bland de mest kända möbelmärkena både bland äldre och yngre danska konsumenter. Det ska vi bygga vidare på de kommande 80 åren”, avslutar Ole.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.