3daysofdesign: Här skapas drömmar

När Köpenhamn från 12.-14. Juni surrar av liv under 3daysofdesign, planer görs för drömmare, handlare och designnyfikna att träffas. "Genom att våga drömma tillsammans blir resultatet en kollektiv innovationskultur. En katalysator för förändring som ger näring åt människor och vår planet”, säger Signe Byrdal Terenziani, VD för 3daysofdesign.

Framing i Odd Fellowpalæet är en del av 3daysofdesign. Foto: 3daysofdesign/Julie Vöge

"Drömmar är porten till våra innersta tankar. En språngbräda för fantasin, fri från begränsningar förankrade i praktiska förhållanden. Det är i denna drömbild som okonventionella idéer och lösningar föds”. Det säger Signe Byrdal Terenziani, vd för 3daysofdesign. Och fråga en designer, en arkitekt eller en inredningsarkitekt så berättar de att de designar mer än produkter, byggnader och interiörer. De designar drömmar.

3daysofdesign grundades för över ett decennium sedan just med en vision att presentera och fira de inspirerade människorna som formar morgondagens kreativa landskap. Integrerat i ambitionen var en önskan att skapa en plattform för visionärer att förverkliga sina drömmar genom kraften av gemenskap och koppling.

Därför är laget denna gång VÅGA DREAM.

Den visuella identiteten DARE TO DREAM skapades av BIG, Bjarke Ingels Group. "Vi tror att vi med ett antal olika perspektiv kan uppnå mycket mer än som individer. När vi alla träffas blir vi ett slags kraftpaket. Ett etos vi delar med 3daysofdesign”. Paula Madrid, BIG:s globala grafiska designchef.. Foto: 3daysofdesign

"I vårt pågående engagemang för att kurera ett mångsidigt och effektfullt program, är vi dedikerade till våra kärnvärden att främja innovativ design och hantverk och en fast hållbarhetsagenda. Med temat VÅGA DREAM i åtanke, vem skulle annars vara bättre än BIG, Bjarke Ingels Group, för att skapa den visuella identiteten för årets festival”, säger Signe Byrdal Terenziani.

Större än någonsin

Det hela började 2013 som ett gemensamt initiativ ledd av fyra danska varumärken, som hölls i ett gammalt lager i Nordhavn.

Varje år sedan starten har 3daysofdesign fortsatt att främja nya talanger, lyfta fram branschledare, främja kontakter och framför allt inspirera till innovation och en kollektiv passion för design. Och från sin ödmjuka början har 3daysofdesign idag blivit en betydande festival på den globala designkalendern och står i skarp konkurrens med Salone del Mobile i Milano.

I juni 2024 kommer 3daysofdesign att vara värd för över 350 utställare som visar upp olika perspektiv och discipliner inom design; i showrooms, i gallerier och i eventutrymmen över hela Köpenhamn, och därmed är denna 3daysofdesign den största festivalen hittills.

Nätverk är en stor del av 3daysofdesign. Foto: 3daysofdesign/Enok Holsegaard

"För att hedra denna milstolpe är det viktigt att reflektera över våra grundläggande ambitioner tillsammans med vår utvecklande vision för festivalen. I takt med att vår varumärkesmedvetenhet ökar och vi välkomnar fler deltagare från våra nordiska grannländer och från andra håll i världen, fortsätter 3daysofdesign att engagera sig i en tillväxtstrategi som prioriterar människors och planetens välbefinnande”, säger Signe Byrdal Terenziani.

Agenda för hållbarhet

Med ett pågående engagemang för att kurera ett mångsidigt och effektfullt program, är 3daysofdesign dedikerade till dess kärnvärden att främja innovativ design och hantverk och en fast hållbarhetsagenda. Med striktare urvalskriterier på plats krävs att utställare ständigt förbättrar sin miljöpåverkan. För genom att ställa högre krav på kvalificerade utställare upprätthåller vi hållbarhet som ett grundläggande krav som kräver konkreta åtgärder”.

För att främja bästa praxis i kombination med innovativa designlösningar lanseras även en ny poddserie i samarbete med Design Kan och True Nordic Impact. Detta initiativ är en plattform för kunskapsdelning och stöd som underlättar kritiska diskussioner och pågående dialog inom designgemenskapen världen över.

"Framåt ser vi en framtid där Danmark överträffar sitt redan goda rykte som en designcentrerad nation och blir en global ledare inom miljömässigt positiva lösningar", påpekar Signe Byrdal Terenziani.

Designa med människor i centrum

Lika avgörande är nödvändigheten av social tillväxt, och designens potential att fungera som en förenande kraft.

FDB Møblers arrangement under 3daysofdesign i 2023. Foto: 3daysofdesign/Chris1million

"I en tid då ensamhet har dykt upp som ett utbrett hälsoproblem är det tydligt att inställningen till att lösa sociala problem måste utvecklas. Här kan design spela en avgörande roll som katalysator för att odla genuina kopplingar. För det ändamålet presenterar 3daysofdesign inkluderande, människocentrerad design som berikar våra liv och kan påverka hur vi ansluter till produkter, vår omgivning, miljön – och varandra”.

Utforskning och engagemang

Förutom att presentera originella och ikoniska designkoncept, ligger kärnan i 3daysofdesign i den pulserande energin och nyfikenheten hos de besökare som kommer till Köpenhamn från hela världen. Det ger en plattform för designgemenskapen att träffas, gamla vänner återförenas, nya kontakter skapas och innovativa idéer utbyts. Genom att inse den avgörande roll som besökarna spelar har 3daysofdesign förbättrat appen 3daysofdesign med fokus på användarupplevelsen.

Appen tillåter användare att skapa en personlig kalender med evenemang och utställningar som resonerar med deras preferenser och effektiviserar processen att navigera i staden.

Införandet av nya designdistrikt 2024 erbjuder större möjligheter för utforskning och engagemang, heter det. Ett anmärkningsvärt tillägg är Design Walk-serien som arrangeras av 3daysofdesign-teamet. Varje Design Walk ger en möjlighet att fördjupa sig i utvalda utställningar, få inblick i stadens designkultur och engagera sig i tänkvärda diskussioner. Med ökad varumärkesmedvetenhet och engagemang i kombination med ett orubbligt engagemang för att vårda hållbara metoder och främja genuina kontakter.

Från & tradition 2023. Foto: 3daysofdesign/Filip Gielda

Från Northern 2023. Foto: 3daysofdesign/Chris1million

Från New Works event 2023. Foto: 3daysofdesign/Julie Vöge

Från File under pop 2023. Foto: 3daysofdesign/Enok Holsegaard

Signe Byrdal Terenziani, verkställande direktör för 3daysofdesign. Foto: 3daysofdesign

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023