5 snabba till Mattias Stenberg
Formgivaren Mattias Stenberghar en hektisk designvecka med egna utställningar på Stockholms Auktionsverk och Galleri Glas och nya möbler för bland andra Mitab, Materia och Adea som presenteras på Stockholms möbelmässa.
Hur använder du möbelmässan?
Om något varumärke ställer ut min design så handlar det först och främst om exponering. Det är sällan man får en sådan koncentration av både objekt och intressenter som på en mässa. Visst, det förs diskussioner om mässorna är relevanta eller inte. Men hur vi än vrider och vänder på det så finns det en koncentration som gör dem ovärdeliga för att testa idéer och lansera produkter, men också för att föra dialog. Jag är mycket ute på golvet på mässor och vill gärna lyssna. Jag tror att det största misstag man kan göra som formgivare är att frikoppla sig från marknaden – eller att tro att marknaden är det som varumärkets marknadschef säger.
Jag vill att min känsla för färg och form ska vara intuitiv snarare än analytisk. Jag vill att det ska komma inifrån.
Brukar du passa på att titta närmare på producenter som du är intresserad av?
Både ja och nej. När man har arbetat ett tag så tror jag att man vet vilka man tycker är intressanta. Varumärken kan ju också vara intressanta på olika sätt. Jag använder nog mässan mer för att verifiera min uppfattning och för att titta på hur de utvecklar sitt budskap.
Kan mässan vara en inspirationskälla?
Visst kan den det. Men för min egen del försöker jag fjärma mig från en viss typ av inspiration. Jag vill inte gärna se så mycket färg och form. Även utan att gå på mässor bombarderas jag av visuella intryck och det vill jag inte spä på ytterligare. Jag vill att min känsla för färg och form ska vara intuitiv snarare än analytisk. Jag vill att det ska komma inifrån. Vad jag vill se på mässan är sådant som produktkoncept: Hur löser man ett specifikt problem? Kan jag hitta nya typologier för en kategori? Som formgivare kan det också vara intressant att titta på hur varumärken kommunicerar, även om man inte symptiserar med hur de löser sin uppgift.
Är mässan viktig som kontaktyta?
Rent krasst befinner sig alla människor som man har behov att prata med på samma ställe. Men jag kan uppskatta att ha de kontakterna off season. En mässa är speeddating. Den är ovärderlig för att få lite face time. Men det är inte där det viktiga utbytet sker, det är inte där man fördjupar ett samarbete. Det är, och ska vara, ett ganska dialogtungt arbete. Dialogen är så enormt viktig, den förädlar den kollektiva tanken. Formgivning är en kollektiv process. Ingen förmgivare är en ö, vi jobbar i samverkan.
Finns det nackdelar med att medverka på mässor?
Nej det tror jag inte. Däremot tror jag att man, inte minst som producent, ska fundera på hur man kommunicerar, var man syns och hur man uppfattas. Det är lätt hänt att det blir slentrian. Mässor är viktiga forum men jag tror starkt på att skaka om i påsen vart tredje år, kasta upp tärningarna och se var de landar. Blir man för bekväm så tappar man sin kreativitet. Det finns många olika alternativ idag, olika mässor i olika städer och olika produkter som mässorna skapar. Det faktum att det förekommer tolkar jag som en medvetenhet hos mässarrangörer att man måste förnya sig.