70 år av skandinavisk design
Stockholm visade sig från sin bästa sida när designvärlden samlades i början av februari för att fira den 70:nde utgåvan av Stockholm Furniture & Light Fair. Solen sken, staden riktigt sjöd av olika events och mässan själv hade uppdaterat sin look med ny hallindelning och teman.
70 år av skandinavisk design är värt att fira. Stockholm tycks i det sammanhanget ha fått något av Nordens ledande mötesplats för design, möbler och belysning. 700 utställare, varav 300 är internationella, på mässans 70 000 kvadratmeter. Knappt 80 procent av utställarna kom från Skandinavien.
Contract-marknaden är viktig
Det är de stora beställningarna från arkitekter, byggherrar, inredningsföretag och liknande som är viktiga för många varumärken. Därför hade mässan denna gång fokuserat ytterligare på att dela in hallarna därefter. Därmed ville man göra det enklare för de eftertraktade besökarna att hitta runt, och dessutom bli inspirerade på vägen.
Det är de stora beställningarna från arkitekter, byggherrar och inredningsföretag som är viktiga för många varumärken.
”Efterhand som antalet verksamheter som vill visa upp sina möbler i offentlig miljö med fokus på design ökar, utökar vi området Design & Contract Market, som tidigare var placerat i B-hallen, till att nu finnas i både A-hallen och C-hallen. Flytten ger plats åt fler företag, som tillsammans med existerande utställare bidrar till att stärka Stockholm Furniture & Light Fairs position som världens ledande mötesplats för skandinavisk design”, säger mässarrangörerna.
Mässans besökarantal har inte offentliggjorts, men stämningen i hallarna var inte att ta fel på. Särskilt i A-hallen och C-hallen var det full fart, och utställarna var nöjda både med mässan och besökarna.
Bland annat de danska varumärkena var väl representerade, med stora fina montrar i A-hallen samt C-hallen, som i år hyste tongivande utställare inom segmenten design och contract-marknad, däribland &tradition, Carl Hansen & Søn, Kvadrat, New Works och flera andra. Dessutom fanns i C-hallen Greenhouse-området, för oetablerade formgivare samt design- och arkitektskolor. Det hade i år designats av den Köpenhamnsbaserade designduon Wang & Söderström.
Insikt i designprocessen
Den indisk-brittiska duon Doshi Levien var årets hedersgäst på mässan. Med sin installation i entréhallen ville de ge besökarna insikt i själva designprocessen och skapandet av ett objekt, vilket handlar lika mycket om arkitektur som om enskilda föremål. ”En stol är inte ett objekt, det är en rumsskapare”, förklarar Levien, och fortsätter: ”Utställningen ska ses som en tolkning av de enkla prototyper vi experimenterar med i vår studio i London. Där arbetar vi med trä och papp. Här har vi istället byggt en massiv träkonstruktion i furu. En skinn och ben-konstruktion. Allt är tillverkat lokalt, för att minska transporten och agera så hållbart som möjligt. På väggarna i kryssfaner har vi hängt upp prototyperna sida vid sida med de färdiga produkterna, för att ge besökarna insikt i vår arbetsprocess”.
Hållbarhet i fokus
Hållbarhet är ett hett ämne i design- och inredningsbranschen. Allt fler företag formulerar sin hållbarhetsagenda, och detta var tydligt på mässan. När man talar om hållbarhet är det i synnerhet företag som Baux, Tarkett, Kvadrat och Bolon som dyker upp i konversationen. Därutöver blev norska Vestres monter utsedd till vinnare av Editor’s Choice Awards 2020 – och detta i stor utsträckning på grund av deras miljöprofil. ”Denna monter tar hållbarhet till nya nivåer. Inte bara kan varje enskilt element av utställningen återbrukas, de har även beräknat de individuella produkternas koldioxidavtryck”, säger juryn, som består av redaktörer från tongivande medier som Dezeen, grekiska Yatzer och australiska Yellowtrace.
Stort utbud av events
I takt med att mässan växer sig större och bjuder på ett allt mer omfattande program av föredrag och specialutställningar, utökas även antalet evenemang i stadskärnan. I fjol satte designveckan rekord med över 400 events fördelat över sju dagar i Stockholm. Det motsvarar dubbelt så många som 2018. I år anordnades flera tillställningar i varumärkenas showrooms, men också museer, butiker och restauranger stämde in med olika typer av aktiviteter, som bjöd in intresserade från gatan. Skyltarna utanför respektive lokal gick knappast att missa.
Nästa upplaga av Stockholm Furniture & Light Fair går av stapeln den 9–13 februari 2021.