Åhléns firar 125-årsjubileum
Det svenska interiör-, mode- och skönhetsmärket firar jubileet med en ny onlineplattform, tre nya butiker och en jubileumskollektion i begränsad upplaga
För 125 år sedan startade Johan Petter Åhlén och Erik Holm postorderföretaget Åhlén & Holm. Sortimentet bestod till en början av böcker och en ikonisk bild av den svenska kungafamiljen. Sedan dess har företaget både bytt ägare och sortiment och idag har Åhléns både produkter från egen produktion och externa varumärken.
Totalt har 47 lager skapats sedan den tidiga starten i Dalarna och med anledning av det imponerande jubileet lägger Åhléns till tre nya lager för att möta kundernas behov.
Företagets framgång återfinns i idén om ständig förnyelse, vilket också återspeglas i en helt ny jubileumskollektion som endast säljs i begränsade upplagor.
"Vi är otroligt stolta över vårt 125 år långa arv, som har inspirerat kollektionen med historiska former i traditionella material som måste kunna hålla i generationer. Kollektionen är designad som smycken som lyfter ditt hem, även när den inte används", säger Creative Lead för Åhléns Home Frederik Palmquist.
Kollektionen hyllar Åhléns långa historia med klassiska former och en färgpalett som domineras av grönt, mässing och silver. Material och färger andas exklusiv lyx och i kollektionen finns kuddar, mattor, ljusstakar, vaser och servettringar.
-IDL