Ambiente, Christmasworld och Creativeworld kommer att slås samman igen 2025

Deltagarregistreringen på Frankfurts enorma livsstilsmässa Ambiente överstiger redan antalet utställare från de senaste åren. Och när dörrarna slår upp i februari 2025 blir det återigen i kombination med julmässan Christmasworld och hobbymässan Creativeworld.

Anna von Lipa på Ambiente Dining 2024.. Foto: Messe Frankfurt

"Vi är på rätt väg och planerar just nu en oförglömlig mässupplevelse för 2025", säger Julia Uherek, vicepresident för konsumentvaror på Messe Frankfurt. ”Nyckeln är att stärka nya kundrelationer eftersom ekonomin fortfarande är under press på grund av globala spänningar, politisk reglering och förändrat konsumentbeteende. Möten ansikte mot ansikte är oersättliga när det gäller att öppna upp nya exportmarknader och försäljningskanaler. Det gäller även i synnerhet hotell- och restaurangbranschens tillväxtområden samt kontraktsföretag. Vi är helt övertygade om det, och vi har nära kontakt med relevanta partners, experter och föreningar, så att vi hela tiden kan öppna upp för nya affärsmöjligheter”, utvecklar Uherek.

Arrangörernas blick för att skapa affärsmöjligheter liksom deras lyhördhet för utställarnas feedback lönar sig: Det är redan fler utställare anmälda till nästa års mässa än vad det varit de senaste åren.

"Vi har för närvarande fler anmälda än vid samma tidpunkt förra året. Vi kommer återigen att utnyttja hela mässcentret och fortsätta med samma utställningslayout, med mycket få justeringar, och är mycket nöjda med att ha så bra omanmälan till alla tre utställningarna. Vårt Global Sourcing-segment är också tillbaka med starkt deltagande och högkvalitativa erbjudanden. Det betyder att vi startar mässsäsongen med vinden i ryggen, säger Philipp Ferger, Vice President of Consumer Goods på Messe Frankfurt.

Starka stammisar och ny inspiration

Inom alla segment på Ambiente ligger fokus på att utveckla kvaliteten på produktsortimenten. Det syns bland annat i Table Select-området som berikas av varumärken som Dibbern, Robbe & Berking, Rosenthal och Vista Alergre. Samtidigt, i Hall 8, ligger fokus på tillväxten av servicebranschen med Cook & Cut-området, där utrustning av högsta kvalitet för arbetsområdena visas.

Messens Hall 11 kännetecknas däremot av servicebranschens frontområden, och sysslar med både internförsäljning och utomhusförsäljning. I år finns även ännu fler utställare med fokus på dukning och buffépresentation. Traditionen med Hotelier's Day och The Hospitality Academy kommer också att fortsätta, och ännu fler guidade turer kommer att erbjudas besökarna i området.

Foto: Messe Frankfurt

Livsstilsområdet Living i den östra delen av mässan har utställare som Affari of Sweden, Alessi, Bazar Bizar, Henry Dean, Kare Design, Lightmakers, pappelina och Reflections Copenhagen. Här kommer fokus i första hand ligga på tillväxt hos kontraktsföretag med varumärken som Blomus, Pure Yellow Single Member, Scholtissek, Trademark och XL Bloom.

Inom Arbetsområdet har det även skett en tillväxt under många år inom de två områdena Office Design & Solutions och Future of Work. De anmälda spänner över både de väletablerade varumärkena och nya spännande utställare. 2025 kommer de moderna arbetsområdena att tolkas av varumärken som Hey-Sign, König+Neurath och Vario Büroeinrichtungen.

På Giving-området kan du inspireras av utställare inom Urban Presenter och Papper & Skola. De som är registrerade är bland annat Appli Paper, Caran D'Ache, Kikkerland och Rösler.

Julbelysning och kreativ verkstad

"Den extremt snabba omregistreringstakten är ett bra bevis på att Christmasworld onekligen är starkt på marknaden och utan jämförelse är nummer ett. Mässans fokus på julens wow-effekt och juldekorationer är unikt. Alla de största aktörerna är med och vi har lyckats attrahera nya företag och vinna tillbaka viktiga företag, speciellt i relation till kärnsegmentet Visual Merchandising & Lighting, säger Philipp Ferger.

Stora belysningsföretag som Adamlights, Blachere Illumination och Fotodiastasi är anmälda, och ett mycket speciellt program med huvudtalare och guidade turer planeras för företagskunder, särskilt köpcentra och representanter för stadsmarknadsföring.

Fönsterutställningar i jultema presenteras i Decoration Unlimited-området, som brukar vara en riktig publikmagnet.

2025 börjar Creativeworld-mässan för första gången samtidigt med Ambiente och Christmasworld. Under mässans fyra dagar kan du uppleva utställare som Clairefontaine, Royal Talens och Schmincke. För att öka tillgängligheten för besökarna har Creativeworld Trends flyttat tillbaka till Hall 1.2, medan Creative Academy, inklusive dess färgglada verkstäder, finns kvar i Hall 1.1.

Andra höjdpunkter

Förutom de inspirerande och spännande utställarna presenterar Ambiente, Christmasworld och Creativeworld ett spännande program som alltid. Det kommer att finnas stora möjligheter att få kunskap från experter när ämnen som hållbarhet, design & livsstil, nyarbete, digitalisering och framtidens detaljhandel utforskas på mässans scener. Dessutom kommer de tre trendområdena att erbjuda massor av nya och spännande produkter.

Foto: Messe Frankfurt

Mellan hotellområdena, interiören och entreprenadområdena kommer du att kunna koppla av i The Lounge-området, som kommer att skapas av en designer från 2025 som tillkännages i september 2024.

I hållbarhetens namn kommer utställare att kunna ansöka om att bli utnämnda till programmet Etisk stil. Programmet vänder sig till företag som innovativt kan kombinera vacker design med hållbar produktion. Produkterna kan även ses på Ethical Design Spots runt mässan och företag kan ansöka från början av september till slutet av november 2024.

Digital samlingsplats året runt

För att stödja mässans potential för nätverkande och kunskapsdelning har Ambiente, Christmasworld och Creativeworld ett stort utbud av online-alternativ för de associerade aktörerna och mässans besökare.

”Vi utökar hela tiden vår roll som verksamhetsfacilitator året runt. Conzoom Circle är det nya paraplyet för vår globala mässportfölj inom konsumentvaror i Tyskland och många andra platser, och dessutom för vårt digitala året runt-sortiment. På så sätt länkar vi samman alla 30 av Messe Frankfurts mässevenemang som äger rum runt om i världen, samtidigt som vi gör branschkunnande och expertis tillgänglig”, säger Julia Uherek.

Conzoom Solutions vidareutvecklas som en plattform för inspiration och innovation, speciellt riktad mot detaljhandeln. Plattformen erbjuder även Digital Academy, där det är ett evenemang varannan månad. Nästa evenemang är 4 september 2024 och kommer att hållas i samarbete med Taiwan Design Research Institute.

Ambiente och Christmasworld äger rum 7-11 februari 2025 i Frankfurt, medan Creativeworld är 7-10 februari 2025 på samma plats.

För mer information, klicka här.

Relaterat innehåll

30.08.2024Designbase.se

Ny chef för Stockholm Furniture Fair och Stockholm Design Week

29.08.2024Designbase.se

Jysk sparar enormt mycket på plastförpackningar

29.08.2024Designbase.se

Jysk sparar enormt mycket på plastförpackningar

28.08.2024Designbase.se

Formland inspirerar på alla fronter

27.08.2024Designbase.se

Kvalitet är kodordet

27.08.2024Designbase.se

Ambiente, Christmasworld och Creativeworld kommer att slås samman igen 2025

26.08.2024Designbase.se

Formland: Bra stämning

21.08.2024Designbase.se

Åhléns firar 125-årsjubileum

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023