Av kärlek till design och kvalitet
Härlig design i bra kvalitet var anledningen till att Tine Timm Hemicke startade Cozy Living. Det är drivkraften än idag, när hon förutom Cozy Living också har ingått ett samarbete med Bahne om försäljning av deras varumärken och skapat en stark varumärkeskombination.
”Cozy Living är min bebis. Jag känner fortfarande att vi spirar, är på väg och i ständig utveckling. Det finns så många möjligheter som vi ännu inte har utforskat”. Det säger Tine Timm Hemicke, som startade Cozy Living efter att ha varit egenföretagare inom IT-branschen i 10 år, följt av 10 år i spritindustrin.
”Under finanskrisen stängde företaget jag arbetade för i Danmark. Eftersom vi hade gjort det bra fick jag en påse pengar som tack. Det var startskottet – eller startkapitalet – för mig för att kunna kombinera att vara egenföretagare och att sälja produkter som intresserade mig. Och eftersom jag alltid har gillat interiörer och design av god kvalitet, där varorna är viktigare än varumärket och där priset därför är rätt, valde jag att investera i design, säger Tine.
När hon började visste hon ingenting om inredningsindustrin men hon lärde sig på vägen. Något som hon förstod ganska snabbt var att det är lätt att göra dyra varor, men att det inte är så lätt att skapa god kvalitet och bra design som också är prisvärd.
”Men planen var från första början att designa produkter som både ser ut och känns utsökta, och den planen ligger fast.”
Tine berättar att hon började med att köpa en domän och sedan var hon igång.
”Den första kollektionen bestod av varor som jag hade köpt. Men sedan dess är allt designat av Cozy Living, så att kunderna kan få produkter som de inte hittar någon annanstans.”
Varumärkessynergier
Idag arbetar 12 personer i det helt nyinredda showroomet och kontoret i Allerød, och härtill kommer Bahnes showroom, som också är nyinrett, i Vejle. I slutet av 2019 ingick Cozy Living nämligen ett avtal med Bahne om att vara distributör av deras varumärken; Bahne, Gorm och Margit Brandt, till alla andra butiker än Bahnes.
Och de nu fyra varumärkena harmoniserar perfekt utan att kannibalisera på varandra. Tvärtom, säger Tine, finns det massor av synergier och de fyra varumärkena ger till varandra.
”Kunder som ofta köper Bahnes spännande, annorlunda och trendiga interiörprodukter kan sakna en härlig kudde från Cozy Living i butiken och Cosy Living-kunderna har till exempel verkligen tagit till sig Bahnes hälsoprodukter. Och när vi levererar samtidigt från alla fyra märkena, som vi gör nu, sparar det leveranskostnader”.
Faktum är, berättar Tine, att den nya konstellationen har tagits emot mer positivt än hon i sin vildaste fantasi vågat hoppas på. ”Vi kan sikta riktigt brett och vi kan erbjuda våra kunder – butiker, hotell och stylister – produkter som passar överallt”.
Samtidigt har både Cosy Living och Bahne anpassat sina kollektioner för att de överlappningar som fanns inte ska märkas i någon större utsträckning.
”Vi är fantastiskt nöjda med samarbetet med Bahne och vi är stolta över att de har valt att samarbeta med Cozy Living. De har varit i "gamet" i många år, och vi kan lära oss mycket av dem. Samtidigt kan de dra nytta av vår kunskap om försäljning till återförsäljare i både Danmark och utomlands”.
Egna säljare
I själva verket har Cozy Living egna säljare i både Norge och Sverige, och det har man haft sedan starten. Dessutom samarbetar varumärket med distributörer i en rad länder, bland annat i England, där man har en organisation med åtta säljare som besöker kunder, Belgien, Spanien, Österrike, Italien och Portugal.
Planen är naturligtvis att utvidga exportportföljen, inte minst Tyskland ligger nära till hands. Tine är inte blyg för att säga att om det inte finns någon självklar agent att arbeta med anställer hon gärna egen säljpersonal.
”Det spelar ingen roll för mig om det är egna säljare eller agenter, så länge de är duktiga”.
Där Bahne är produkter som trendar just nu skapas Gorms produkter för pizzabakning och servering i ett nära, passionerat och kompromisslöst samarbete med Gorm. Margit Brandt designas i samarbete med Erik Brandt för att säkerställa att produkterna skapas i Margit Brandts anda och att de lever upp till hennes känsla för design och mode.
När det gäller Cozy Living berättar Tine att rubriken är Boutique Chic.
”Det handlar om kärlek till färger och lusten att skapa design av god kvalitet. Vi skapar vår egen stil som matchar tidens trend. Sedan försöker vi komma upp i helikoptern och se bortom de skandinaviska gränserna, så att vi kan skapa en stil med ett mer internationellt "take" som naturligtvis också fungerar i Skandinavien”.
Corona blev en nystart
Tine och Cozy Living inledde samarbetet med Bahne i början av 2020. Sedan kom coronapandemin.
”Det var som att få en våt trasa i ansiktet för vi hade ingen aning om vad vi hade framför oss. Men faktum är att vi snabbt lyckades vända det till en stor fördel”, säger Tine.
”Vi sattes på paus och vi hade tid att se om det vi gjorde var rätt. Vi ställde ut på sju mässor både vår och höst, och även om det var vad som krävs för att få fart på företaget så var det en stor belastning. Vi använde coronapausen för att utvärdera. Nu sadlar vi om och i framtiden kommer vi att göra saker annorlunda”.
Detta innebär att Cozy Living inte kommer att vara närvarande på så många mässor och troligen kommer att koncentrera sig på de stora, som Homi i Italien och Maison&Objet i Frankrike. Istället har man byggt en helt ny webbplats som stöder återförsäljarna i mycket större utsträckning.
”Vi säljer inte direkt till konsumenten. Vi bestämde oss för det när vi startade företaget och hade det uppe en vända igen när vi utvärderade under corona, men kom till slutsatsen att vi inte ska göra det. Vi vill inte gå i vägen för våra återförsäljare. I vår butik kan konsumenterna istället se vilka av våra återförsäljare som har produkten ifråga, vare sig det är i Sverige, Portugal eller på Nordpolen. Samtidigt kan återförsäljare se om den produkten finns i lager eller inte och när den kommer in. Vi kan skicka varor direkt till kunden för deras räkning och de kan handla från alla fyra varumärkena till sin butik. Så det har blivit betydligt lättare att vara kund hos Cozy Living”.
En bransch med passion
Tine lovar att man i framtiden kommer att stödja återförsäljarna ännu mer på det digitala området, bland annat genom att bygga varumärket starkare online och vägleda kunderna direkt till återförsäljarna. De båda showroomen i Allerød respektive Vejle har som nämnts moderniserats och står redo för när både skandinaviska och andra utländska kunder kan komma förbi igen.
Tine är glad att hon bytte såväl IT som vin och sprit mot design och interiör. Hon kallar branschen ”lite gammaldags” jämfört med IT-branschen, men hon uppskattar det stora engagemanget, passionen och kärleken till varorna i branschen.
”Det gör stor skillnad att man får arbeta med produkter som betyder något för en.