Hållbar produktion och artificiell intelligens är framtiden

Heimtextil slutar med en ökning av utställare och ett plus på besökare, och sätter samtidigt nya standarder för en hållbar och AI-driven textilindustri. Heimtextil 2024 slutade med 46 000 besökare från cirka 130 nationer och 2 838 utställare från 60 nationer med 25 procents tillväxt.

Foto: Heimtextil

Som det verkar är hållbar produktion och handlingar samt artificiell intelligens två av de viktigaste nyckelämnena under de kommande decennierna. Och på Heimtextil kunde förvandlingen upplevas mer intensivt än någonsin tidigare.
Med interkontinental styrka lade Heimtextil 2024 grunden till ett rekordår för Messe Frankfurt. 46 000 köpare från runt 130 nationer passade på att besöka mässan och vara en del av den globala textilmarknaden – från klädsel- och dekorativa tyger, säng- och badrumstextilier, madrasser, funktionstextilier och mattor till tapeter, utomhustyger, konstläder, gardiner, fibrer, garn, sovsystem och prydnadskuddar.
Trots rikstäckande järnvägsstrejker noterades ett plus i antalet besökare och med 2 838 utställare från 60 nationer, en ökning med 25 procent av antalet utställare jämfört med 2023.
"Heimtextil slutar med ett överväldigande deltagande. Ökningen av kvadratmeter, utställare och besökare under 2024 gör följande tydligt: ​​Heimtextil är fortsatt på vägen mot tillväxt - och sätter nya standarder för en hållbar och AI-driven textilindustri", säger Detlef Braun, ledamot av direktionen för Messe Frankfurt.
Det var en ökning av antalet utställare från Belgien, Bulgarien, Kina, Indien, Japan, Polen, Sverige, Tjeckien, USA och Egypten. På besökssidan kom fler besökare från Kina, Tyskland, Indien, Japan, Kroatien, Makedonien, Pakistan, Slovakien och Cypern.

Foto: Heimtextil

Antalet tyska köpare ökade med runt tio procent. Besökarnas nöjdhet ökade denna gång till i genomsnitt 93 procent både nationellt och internationellt, och bland tyska köpare steg den totala nöjdheten med sju procentenheter till 88 procent. Över 90 procent av alla besökare nådde sitt rättvisa mål.

Utställarna var också nöjda med den ökade besökskvaliteten och inköpskompetensen: andelen högsta beslutsfattare bland köparna ökade med sex procentenheter till 78 procent. Cirka 80 procent av utställarna nådde sina rättvisa mål.

Bra start för mattor och mattor

Segmentet Mattor och mattor var en framgång. För första gången presenterade den globala mattindustrin sig i en hall, inklusive flera internationella marknadsledare som ställer ut i Frankfurt för första gången eller igen efter en lång frånvaro – med överväldigande tillfredsställelse.

"Till vår debut här i Frankfurt presenterade vi medvetet hela vår kollektion, vilket visade sig vara den rätta strategin. Montern var välbesökt hela tiden och vi knöt många nya globala kontakter - från Europa till utlandet, från Asien till Skandinavien", säger Katrien Vandenbroucke, VD för Ragolle Rugs, ett av Belgiens ledande varumärken. "Vi kom tillbaka för att vi såg potential i det nya konceptet. Och jag måste säga att vi blev mer än positivt överraskade", sammanfattar Raghav Gupta, direktör för e-handel på det indiska företaget The Rug Republic, som säljer handgjorda mattor av hög kvalitet .

AI inom textil produktdesign och hållbara lösningar

Aldrig tidigare har förändringar som artificiell intelligens och hållbarhet varit så intensivt i centrum för Heimtextil. För första gången gav mässan en inblick i textiltillämpningen av artificiell intelligens och användningen av AI-styrd sortering för att förädla återvunnet textilavfall till nya garner.

Foto: Heimtextil

I trendområdet väcktes besökarnas textildesignidéer till liv på interaktiva stationer med hjälp av verktyg som ChatGPT4 och Midjourney. Dessutom gjorde Heimtextil återigen toppmodern hållbar produktion och handling påtaglig.

En av de viktigaste beröringspunkterna var just Heimtextil Trends with New Sensitivity: Konceptet fokuserade på den pågående transformationen av textilindustrin och presenterade flera marknadsfärdiga och skalbara lösningar.

Det var också bra gensvar på urvalet av säng-, badrums- och sovsystem. Från sängkläder, sänglinne och badrumstextilier till madrasser och sovsystem - det breda Smart Bedding-sortimentet för alla typer av detaljhandel samt varumärken och private label-expertis inom Bed & Bath-segmentet. "I ett nötskal: Heimtextil har alltid varit garantin för internationell styrka och den globala marknaden för oss", säger Roeland Smits, VD, Essenza Home.

År 2024 låg fokus återigen på högkvalitativ kunskap för sänghandeln och hotellbranschen. Leverantörerna var mycket nöjda med kvaliteten på besökarna och kunde öppna nya marknader och kontakter: "Vi har deltagit på Heimtextil i 16 år och är mycket nöjda. Kvaliteten på besökarna har ökat även i år och vi skrev fler beställningar, " säger Nishant Kumar Singh, exportförsäljningschef, GM Syntex.

Interior.Architecture.Hospitality-programmet på Heimtextil var mer omfattande och internationellt än någonsin, och sammanförde arkitekter och hotellexperter med leverantörer till kontraktsbranschen.

Slutligen tillkännagavs att man från 2025 har ingått ett samarbete med Studio Urquiola, en av de mest inflytelserika internationella designstudiorna. Detta görs med en banbrytande installation som kommer att möjliggöra en uppslukande och unik designupplevelse. Med detta samarbete understryker den Milano-baserade designstudion och den ledande mässan för hem- och kontraktstextilier sitt gemensamma engagemang för innovation, hållbarhet och design inom hela textilindustrin.

Foto: Heimtextil

Foto: Heimtextil

Foto: Heimtextil

Foto: Heimtextil

Foto: Heimtextil

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023