Barn bestämmer i allt högre grad över inredningen

Designer av barninteriör har alltmer fokus på kreativ inredning som engagerar barnen. Trendforskare uppmanar föräldrarna att utbyta inspiration för att utnyttja potentialen.

I Danmark ser vi en växande marknad för barninteriör som appellerar till barnens kreativitet.. Foto: Børnenes Kartel

I Danmark ser vi en växande marknad för barninteriör som appellerar till barnens kreativitet. Designer inkluderar barns medverkan i inredningen av barnrummet genom hantverk och DIY, där barnen själva kan designa interiör som kuddar, lyktor, möbler, speglar, drömfångare och bildramar.

"Det är en stor designfokus just nu, och i linje med det har bostadsmagasin och inredningsföretag alltmer fokus på att skapa innehåll som vägleder konsumenterna att aktivera barnen i inredningsprocessen", säger design- och trendforskare Mads Arlien-Søborg.

Heidi Ritter, designer och grundare av barninteriörföretaget Børnenes Kartel, är en av dem som har stort fokus på kreativitet både i innehållet, designen och valet av saker för barn. Hon bedömer att föräldrarna gör barnen en tjänst genom att involvera dem i inredningen av deras rum.

Vi upplever för närvarande stor efterfrågan på DIY från kunder. Barn älskar att skapa, och de får självförtroende av att se det de har skapat i en kontext där det har en funktion och värde. Med inredningsprojekten växer idéerna och lusten att prova nya saker, och de främjar också barnens lust och förmåga att lösa och fördjupa sig i andra uppgifter, som skolan till exempel.

Heidi Ritter

Barnens kreativitet får plats i hemmen

Enligt Heidi Ritter är det en positiv utveckling som pågår när föräldrarna bjuder in barnen att ha ett mer lekfullt tillvägagångssätt till bostadsinredning.

"Hemmet är viktigt för oss alla, och föräldrarna investerar både tid och pengar i inredningen. Tidigare har fokuset varit på prydliga rum med stram och stilren design, men nu rör de sig mer mot kreativa universum som bjuder in till lek och lättsamhet, något som barn har glädje av i hemmet," säger Heidi Ritter och tillägger:

"Sidospridd med att DIY växer fram ser vi en tendens där föräldrarna inkluderar barnens kreativitet i lugna miljöer. De väljer barninteriör och leksaker i nyanser som ljusrosa och ljusa jordfärger och matchar möblerna med väggarna i linje med dagens ton-i-ton-trend. På det sättet får barnens kreativitet ännu mer glans i rummet."
 

Enligt Mads Arlien-Søborg har sociala medier stor potential för att föräldrarna kan dela kreativa inspirations tips med varandra.. Foto: Børnenes Kartel

Kreativa bostadstips är bristvara på sociala medier

Enligt Mads Arlien-Søborg har sociala medier stor potential för att föräldrarna kan dela kreativa inspirations tips med varandra. Det beror särskilt på föräldrarnas stora närvaro där. Enligt statistik från Danmarks Statistik använde över nio av tio personer i åldrarna 20-59 år sociala medier som Instagram och Facebook för privata ändamål år 2022, och mer än hälften delade sitt eget innehåll som bilder, text och video.

"Sociala medier kan tillföra en ny dimension till inredningen av barnrummet i förhållande till vad bostadsmagasin erbjuder. Barninteriör som inkluderar barnens egna kreativa utflykter är innehåll som inte är särskilt utbrett på sociala medier. Men just sociala medier är väl lämpade för att föräldrarna delar erfarenheter, allt från praktiska inredningslösningar till kreativa designlösningar där barnen står i centrum," bedömer han avslutningsvis.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023