Branschprofilen: Louise Klarsten, VD för Colour House
Louise Klarsten är VD för Colour House, vars verksamhet kretsar kring bland annat trendanalys och färgkodsystem. Här berättar hon om aktuella och framtida tendenser.
Berätta lite kort om Colour Houses verksamhet.
Colour House grundades på tidigt 1980-tal av min pappa, Stellan Johansson. På den tiden var trendanalys ett ganska nytt koncept och vi var en av få aktörer. Ganska snart kom vi i kontakt med flera trendbyråer och jobbade mot hela Skandinavien. Verksamheten bestod dels av arbete med färgkodsystem för att förenkla kommunikation i tillverkningen. Dels anordnade vi trendseminarier i olika format. Detta är fortfarande grunden i det vi gör. Inom industrin behöver man både och: veta vilka färger man ska använda samt se till att man har rätt färger tillhands i produktionen.
Vad betyder färg för design och inredning idag, 2019?
Man har kunnat visa att omkring 80 procent av orsaken till att köpa en vara utgörs av dess färg.
Jag skulle säga att färg aldrig har varit så betydelsefullt som det är idag. Det blir allt viktigare att man färgsätter hela utrymmet, med lister, väggar och detaljer. Helheten är viktig, oavsett om man jobbar ton i ton eller med kontraster. Med färg kan man också iscensätta produkter och skapa en intressant storytelling. Vissa industrier har tidigare inte tagit färg på allvar, men man har faktiskt kunnat visa att omkring 80 procent av orsaken till att köpa en vara utgörs av dess färg. Det är helt enkelt avgörande att produkten har rätt färg, som även matchar andra material och ytor samt passar in i kollektionen. Att få till detta är något av en ingenjörskonst.
Vilka aktuella tendenser ser du i Skandinavien gällande färg?
En stor aktuell makrotrend är det puderrosa, som även går mot terrakotta och sand. Det trodde man skulle bli en kortvarig trend, men nu är den inne på det tredje kommersiella året, kanske som en parallell till att det just nu finns en längtan efter feminina uttryck inom färg och design. Som motvikt har vi det minimalistiska bleka, blonda, med ljust trä, vitt och ofärgat, som generellt sett är attraktivt på internationella marknader. Överlag är det mycket färg idag, mer än på länge. Vi längtar efter något nytt och många är individualister, som gillar att experimentera.
Kan du nämna några vanliga orsaker till problem vid färgsättning?
Ett vanligt problem är att man har tvingat fram produkter utan att stämma av färgsättningen ordentligt, vilket många gånger kan vara av kostnads- eller tidsskäl. Man skickar inga fysiska färgprover, eller överlåter delar av produktionen i olika led. Kraven på snabbhet i tillverkningen ökar, vilket ofta ger upphov till misstag som kan kosta pengar i slutänden. Det är väsentligt att arbeta med färgprover av god kvalitet och utan ageing effect, samt att titta på färgerna i rätt typ av ljus. En annan aspekt är att förstå trendfärgerna. Ska en specifik färg till exempel användas till ett nyckelplagg, till plaggets foder eller till accessoarer? För en sammanhängande kollektion kan felsteg få stora konsekvenser.
Vad händer annars framöver hos er på Colour House?
Om Louise Klarsten:
Position: VD för Colour House sedan 1997
Utbildning: Göteborgs Högre Samskola, DIHM, löpande ledarskapsutbildningar
Tidigare erfarenhet: har arbetat extra inom mode och design sedan 16 års ålder, började därefter i familjeföretaget, Colour House.
Ett av våra stora event är våra Next Trend-seminarier, som anordnas två gånger årligen, i Göteborg, Köpenhamn och Stockholm. Nu närmast för vår/sommar 2021. Idag när det är så många ekonomiska aspekter involverade i produktionen blir ibland det kreativa arbetet begränsat. Samtidigt är det avgörande för branschen att förstå makrotrenderna. Det introduceras nya material och regelverk, men vilka krav ställer det på design? Ursprungligen finns design där för att lösa problem. I en värld där vi vill konsumera färre och mer utvalda produkter, blir det allt viktigare att det är rätt produkter som tillverkas. Till Next Trend kommer allt från formgivare till VD:ar och företagsledare, och sitter sida vid sida i publiken. Det tror jag är jätteviktigt, att man arbetar tillsammans för att synkronisera design och strategi till en enhetlig plattform för sortimentet.