Branschprofilerna: Carina Moberg och Camilla Grynning, ägare och butikschefer för Önska i Södertälje
Systrarna Carina Moberg och Camilla Grynning öppnade under hösten en ny Önskabutik i Södertälje, i samma lokaler där en existerande Önskabutik stängde ett år tidigare. Här berättar de mer om butikens läge, lokaler och sortiment, samt planer för framtiden – där personlig service står i fokus.
Berätta lite om bakgrunden kring denna butik och att ni öppnar den.
I lokalen har det varit olika typer av inredningsbutiker ända sedan 1923, på senare tid bland annat Duka och Önska. Sedan ägaren av den förra Önskabutiken gick i pension för ett år sedan har lokalen stått tom. Vi såg en möjlighet och kontaktade fastighetsägaren för att höra efter om vi kunde ta över.
Vad hade ni själva gjort innan?
Vi tror starkt på personlig service. Internet kommer inte att ta över den fysiska handeln inom design och inredning. Vi är själva ute på butiksgolvet dagligen. Vi tror att konsumenterna uppskattar kunskap och förstår värdet av hög servicegrad.
Vi har båda arbetat inom branschen sedan 1999 för olika kedjor. Nu senast på Royal Design i Kungens Kurva, Carina som butikschef och Camilla som butikssäljare. Vi visste att vi med en Önskabutik skulle ha möjlighet att skräddarsy sortimentet till en del, efter den lokala marknaden. Därför trodde vi att det skulle passa oss.
Hur är lokalerna och dess läge?
I våra ögon är det en perfekt lokal. Den ligger i en vacker historisk byggnad på huvudgatan som leder från pendeltågsstationen, vilket gör att vi får många spontana kunder, som stannar till. Dessutom gör lokalens historia, med flera tidigare design- och inredningsbutiker, att folk känner till den och nästan förväntar sig att denna typ av butik ska finnas här. Under de första sex veckorna kom det in säkert tio till 15 personer om dagen och sade att de var ”så glada att butiken äntligen hade öppnat igen”. Den typen av positivt gensvar hade vi aldrig upplevt tidigare. Lokalen har två fina skyltfönster och en liten halvtrappa som leder upp till butiksytan, som är ljus och inbjudande. Den har vi delat av jämfört med hur det såg ut förut, för att göra det mer överskådligt både för kunderna och för oss själva. Vi ville ha en fristående butik som denna, som inte ligger i en galleria, för att själva kunna styra öppettider och annat.
Berätta mer om ert sortiment.
Det vi har att rätta oss efter är att 75 procent av sortimentet ska vara från Önskas avtalskunder, vilket i princip motsvarar de varumärken man ändå vill ha som grund i sitt utbud. Så det fungerar jättebra. Exempel på produkt vi har tagit in själva är ljushållare från danska Ester & Erik, som vi har arbetat med tidigare. Det är nu en av de produkter vi säljer mest av. Vi lyssnar även gärna på våra kunder och deras förslag, både direkt i butik och via våra konton på Facebook och Instagram. Bland annat hade flera stycken efterfrågat lösviktste, som vi nu har tagit in. Det är roligt att kunna ha den flexibiliteten, samt att kunna vara snabba i vår respons på kundernas önskemål. Det får vi väldigt positiv feedback på.
Vad är ert fokus för framtiden? Vad ser ni för möjligheter och utmaningar?
Om Carina och Camilla
Position: Ägare och butikschefer för Önska i Södertälje
Utbildning: Grundskola och gymnasium.
Tidigare erfarenhet (i urval): Carina: började på Cervera PUB 1999, butikschef Cervera Kungens Kurva 2006–2014 och butikschef Royal Design Kungens Kurva 2014–2019
Camilla: butiksäljare Cervera PUB 1999–2003, butiksäljare City El 2003–2008, butiksäljare Cervera Kungens Kurva 2008–2014 och butiksäljare Royal Design Kungens Kurva 2014–2019
Vi tror starkt på personlig service, där man kan visa och förklara samt skräddarsy det man erbjuder konsumenten, efter att ha tagit reda på deras behov. Internet kommer inte att ta över den fysiska handeln inom design och inredning. Vi är själva ute på butiksgolvet dagligen. Det är där vi vill vara, nära kunden. Vi har kunskapen och energin att förmedla våra varor på ett bra sätt. Vi tror att konsumenterna uppskattar kunskap och förstår värdet av hög servicegrad, samt tips och idéer från oss i personalen. Även vid saker som reklamation till exempel är det enklare att prata med en fysisk person än att kommunicera digitalt. De flesta av våra kunder kommer från Södertälje men vi har även en del besökare utifrån, som är nyfikna. Med rätt service kan även de sistnämnda bli återkommande kunder. En utmaning nu under de lite grå månaderna i början av året kan vara att få folk att ta sig till butiken. Men där har vi bland annat gatuskyltar och skyltfönstren till hjälp, i kombination med marknadsföringsutskick.