Branschprofilerna: Carina Moberg och Camilla Grynning, ägare och butikschefer för Önska i Södertälje

Systrarna Carina Moberg och Camilla Grynning öppnade under hösten en ny Önskabutik i Södertälje, i samma lokaler där en existerande Önskabutik stängde ett år tidigare. Här berättar de mer om butikens läge, lokaler och sortiment, samt planer för framtiden – där personlig service står i fokus.

Bildtext: Carina Moberg och Camilla Grynning, ägare och butikschefer för Önska i Södertälje..

16.03.2020

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Berätta lite om bakgrunden kring denna butik och att ni öppnar den.

I lokalen har det varit olika typer av inredningsbutiker ända sedan 1923, på senare tid bland annat Duka och Önska. Sedan ägaren av den förra Önskabutiken gick i pension för ett år sedan har lokalen stått tom. Vi såg en möjlighet och kontaktade fastighetsägaren för att höra efter om vi kunde ta över.

Vad hade ni själva gjort innan?

Vi tror starkt på personlig service. Internet kommer inte att ta över den fysiska handeln inom design och inredning. Vi är själva ute på butiksgolvet dagligen. Vi tror att konsumenterna uppskattar kunskap och förstår värdet av hög servicegrad.

Vi har båda arbetat inom branschen sedan 1999 för olika kedjor. Nu senast på Royal Design i Kungens Kurva, Carina som butikschef och Camilla som butikssäljare. Vi visste att vi med en Önskabutik skulle ha möjlighet att skräddarsy sortimentet till en del, efter den lokala marknaden. Därför trodde vi att det skulle passa oss.

Hur är lokalerna och dess läge?

I våra ögon är det en perfekt lokal. Den ligger i en vacker historisk byggnad på huvudgatan som leder från pendeltågsstationen, vilket gör att vi får många spontana kunder, som stannar till. Dessutom gör lokalens historia, med flera tidigare design- och inredningsbutiker, att folk känner till den och nästan förväntar sig att denna typ av butik ska finnas här. Under de första sex veckorna kom det in säkert tio till 15 personer om dagen och sade att de var ”så glada att butiken äntligen hade öppnat igen”. Den typen av positivt gensvar hade vi aldrig upplevt tidigare. Lokalen har två fina skyltfönster och en liten halvtrappa som leder upp till butiksytan, som är ljus och inbjudande. Den har vi delat av jämfört med hur det såg ut förut, för att göra det mer överskådligt både för kunderna och för oss själva. Vi ville ha en fristående butik som denna, som inte ligger i en galleria, för att själva kunna styra öppettider och annat.

Berätta mer om ert sortiment.

Det vi har att rätta oss efter är att 75 procent av sortimentet ska vara från Önskas avtalskunder, vilket i princip motsvarar de varumärken man ändå vill ha som grund i sitt utbud. Så det fungerar jättebra. Exempel på produkt vi har tagit in själva är ljushållare från danska Ester & Erik, som vi har arbetat med tidigare. Det är nu en av de produkter vi säljer mest av. Vi lyssnar även gärna på våra kunder och deras förslag, både direkt i butik och via våra konton på Facebook och Instagram. Bland annat hade flera stycken efterfrågat lösviktste, som vi nu har tagit in. Det är roligt att kunna ha den flexibiliteten, samt att kunna vara snabba i vår respons på kundernas önskemål. Det får vi väldigt positiv feedback på.

Vad är ert fokus för framtiden? Vad ser ni för möjligheter och utmaningar?

Om Carina och Camilla

Position: Ägare och butikschefer för Önska i Södertälje

Utbildning: Grundskola och gymnasium.

Tidigare erfarenhet (i urval): Carina: började på Cervera PUB 1999, butikschef Cervera Kungens Kurva 2006–2014 och butikschef Royal Design Kungens Kurva 2014–2019

Camilla: butiksäljare Cervera PUB 1999–2003, butiksäljare City El 2003–2008, butiksäljare Cervera Kungens Kurva 2008–2014 och butiksäljare Royal Design Kungens Kurva 2014–2019

Vi tror starkt på personlig service, där man kan visa och förklara samt skräddarsy det man erbjuder konsumenten, efter att ha tagit reda på deras behov. Internet kommer inte att ta över den fysiska handeln inom design och inredning. Vi är själva ute på butiksgolvet dagligen. Det är där vi vill vara, nära kunden. Vi har kunskapen och energin att förmedla våra varor på ett bra sätt. Vi tror att konsumenterna uppskattar kunskap och förstår värdet av hög servicegrad, samt tips och idéer från oss i personalen. Även vid saker som reklamation till exempel är det enklare att prata med en fysisk person än att kommunicera digitalt. De flesta av våra kunder kommer från Södertälje men vi har även en del besökare utifrån, som är nyfikna. Med rätt service kan även de sistnämnda bli återkommande kunder. En utmaning nu under de lite grå månaderna i början av året kan vara att få folk att ta sig till butiken. Men där har vi bland annat gatuskyltar och skyltfönstren till hjälp, i kombination med marknadsföringsutskick.

Relaterat innehåll

19.12.2024Designbase.se

AL FRESCO

17.12.2024Designbase.se

Roliga och delade upplevelser

17.12.2024Designbase.se

Innovativa talanger besöker Stockholm Furniture Fairs Greenhouse

10.12.2024Designbase.se

Årets färg 2025: En mjuk Mocha Mousse

10.12.2024Designbase.se

Euroluce 2025 belyser vår hälsa

09.12.2024Formland

Sponsrad

Ny trendzon inkl. blomsterstudio och konceptcafé

09.12.2024Formland

Sponsrad

Möt framtidens talanger på Formland Spring 2025

09.12.2024Formland

Sponsrad

Starkt professionellt program på Formland Spring 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023