Design från farfars tid

Nya designvarumärket Mazō lanserar sin första kollektion under 3 Days of Design.

Bakom det nya varumärket Mazō står bland annat Magnus Stephensen, som är barnbarn till Magnus Læssøe Stephensen. Tillsammans med Louise Buus och Magnus Sangild har han grundat designvarumärket Mazō, som under 3 Days of Design introduceras, tillsammans med sin kollektion, som bjuder på både ny och gammal design.

”Det är viktigt för oss att den design vi lanserar fortfarande är relevant om 50 år. Precis så förutseende och före sin tid som min farfar var då han till exempel ritade vår Wng Chair, lika viktigt är det att alla våra designs kan leva vidare genom generation efter generation och vara användbara i framtiden”, säger Magnus Stephensen.

Mazō har de exklusiva rättigheterna till att återlansera möbler formgivna av den talangfulle danske arkitekten och möbelformgivaren Magnus Læssøe Stephensen (1903–1984). Stephensen hade många strängar på sin lyra. Han både ritade hus och designade möbler samt brukskonst. Bland sina samtida var han känd för sin speciella stil, en varm funktionalism med rötter i både Bauhaus och japanskt konsthantverk. Han hade en faiblesse för den japanska minimalismen och kombinerade den med lokala nordiska material.

För det nya varumärket ligger fokus på att skapa vacker och funktionell design, som kan bestå genom flera generationer. Kollektionen utgörs av möbler och belysning i en blandning av ny design och återlanseringar.

Mazō samarbetar med nya formgivare, som Bunn Studio, det New York-baserade designerparet Marcus Hannibal och Louise Sigvart samt keramikern Snorre Læssøe Stephensen, som designade till den Kongelige Porcelænsfabrik och senare blev ansvarig för den Danske Designskoles avdelning för keramik.

”Vi anser att den mest framåtblickande typen av design kan skapas genom att omfamna tidigare erfarenheter. Men det är också viktigt för oss att inkludera den revolutionära delen av detta arv. Därför samarbetar vi även med nya och dedikerade designers, som inte bara delar vår kärlek till nordisk och japansk estetik, men som i en konstant strävan efter balans mellan estetik och funktion tar fram nya designs, i kvalitetsmaterial, som passar för dagens människor och hem”, säger Magnus Stephensen avslutningsvis.

-SSK

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

22.04.2024Designbase.se

Keramisk popkultur

19.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Unika muggar i stengods från Villa Styles

18.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Formsköna vårnyheter från BITZ

15.04.2024Designbase.se

En ode till lekfull design

15.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Vackra ljuslyktor med karaktär från Villa Collection Denmark

11.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Inred med naturlig charm och hantverkskunnande

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023