Designföretag sätter Norge på kartan
Den 10 till 12 juni samlas fem norska företag i Oslo under konceptet Oslo först – för att visa upp norsk design för amerikanska återförsäljare, arkitekter och press, innan de reser vidare till den internationella designfestivalen 3 Days of Design i Danmark.
För drygt 10 år sedan var USA bara den femte största exportmarknaden för norska möbler, interiörer och textilier. Tja, ingen köper mer än amerikanerna. De senaste fem åren har norsk export över Atlanten ökat med ca. 80 procent.
– Eventkonceptet är enkelt; alla som reser till 3daysofdesign i Köpenhamn från Nordamerika lider av jetlag. Så vi tänkte, varför inte bjuda in våra vänner och nuvarande, nya och framtida kunder att njuta av lite norsk gästfrihet först, och presentera något av det bästa inom norsk design, säger Jørgen Tengesdal från Eikund, en av initiativtagarna bakom konceptet.
3daysofdesign i Köpenhamn är en av få växande designmässor i branschen och lockar designentusiaster från hela världen. De 5 deltagande norska gårdarna är Lundhs, Eikund, Norsk Dun, Heymat och Hadeland, som alla vill sätta sin prägel innan Köpenhamn tar över den 12-14. juni.
Deltagarna har riktat sig mot den amerikanska marknaden under flera år, bland annat genom deltagande på ICFF i NYC, som arrangeras av designindustrin, och andra exportsatsningar riktade mot den amerikanska marknaden. Jo, de vill visa upp sig på hemmaplan, och bjuda in till en minifestival på lämplig amerikansk linje i Oslo.
Förutom presentationer från de olika tillverkarna, ett besök i showroom och en nätverksmiddag får deltagarna möjlighet att uppleva Oslo.
Kort om deltagarna:
Lundhs
Lundhs är den största producenten av natursten i norra Europa. De utvinner råblock av högkvalitativ sten från sina egna stenbrott i Norge och exporterar dessa till stenfabriker runt om i världen. Lundhs portfölj består av stentyperna Larvikitt och Anorthositt, som marknadsförs till arkitekter och designers under varumärket Lundhs Real Stone®.Mottagandet har hittills varit exceptionellt, med användning av deras stenar i den pågående renoveringen av Hotel W i New York, och inte minst Sommerro House, där den välrenommerade New York-baserade inredaren Adam Greco har satt sin prägel på inredningen .
Norska Down
I mer än tre generationer har Norvigroup Norsk Down legat i framkant när det gäller hållbar produktion av förstklassiga dunprodukter. Djupt rotade i den norska livsstilen är de dedikerade till att erbjuda skräddarsydda, högkvalitativa lösningar anpassade till varje hotells unika behov. Norsk Dun levererade nyligen täcken till Anna & Bel, ett nytt boutiquehotell i hjärtat av Fishtown, Philadelphia.
Eikund
Eikund erbjuder norska möbeldesignklassiker av högsta kvalitet och estetik till designentusiaster i USA. Nordamerika håller på att bli Eikunds största och viktigaste exportmarknad och Eikund är därför otroligt glada över att kunna bjuda in några av de viktigaste partners till Oslo.
Hadeland
Hadeland Glassverks spjutspetsvärdshus i USA är marknadsledande dekorativ belysning i klassisk skandinavisk design. I kombination med deras unika historia och 262 år av traditionsrika produktion har Hadeland lyckats nå en överenskommelse med en ledande distributör för försäljning riktad mot kontraktsmarknaden. Hadeland har nyligen lanserats med den ledande e-handelsaktören lightology.com och flera återförsäljare inom B2C-segmentet är snart klara.
Hej matte
Heymat är ett norskt designmärke som tillverkar dörrmattor i industriell kvalitet med skandinavisk design. Sedan lanseringen 2016 har export varit en viktig del av varumärket och i år fick Heymat priset för "Årets exportföretag", bland annat på grund av sin satsning i USA. Heymat fördubblade försäljningen i USA 2023, och lanserade en ny spännande kollektion med Sight Unseen under årets NYC Design Week i maj.
Oslo får först stöd från Norsk Industri, Innovasjon Norge och konsulatet i NYC.