E-handel, kampanjpriser, designpynt och snygga förpackningar – Designbase trendspanar inför årets julhandel
Julhandeln utgör en viktig och ibland avgörande del av detaljhandelns årsresultat. Men hur förändras våra julinköp och vilka är tendenserna inom design och inredning inför årets firande? Designbase har trendspanat med två experter.
Sverige befinner sig i en högkonjunktur just nu, med kraftfull konsumtion och relativt mycket pengar i omlopp. Samtidigt upplever flera företag svårigheter, vilket beror mycket på den ökade konkurrensen om kundernas pengar. Dagens konsumenter är ofta pålästa och gatusmarta; de jämför priser och handlar gärna online, för att få en bekvämare köpupplevelse och även hitta bra erbjudanden. Just kring Jul blir e-handeln ett sätt att slippa stå i kö i fullproppade butiker; och många behåller sedan det köpbeteendet även efter storhelgerna.
Ett annat, ganska nytt, fenomen som förändrar svenskarnas köpmönster inför Jul är den amerikanska shoppinghelgen Black Friday, som infaller efter Thanksgiving, i slutet av november, och numera uppmärksammas i allt större grad även i Europa. Här väljer en stor del av butikerna att droppa priserna till riktigt låga nivåer, vilket gör att många konsumenter passar på att göra sina julinköp redan då, för att spara pengar. Ytterligare ett alternativ är att vänta till mellandagsrean, som i vissa fall börjar redan innan julafton. För butikerna innebär detta drastiskt lägre marginaler, i och med att en stor del av den försäljning som tidigare skedde till fullt pris nu går som nedsatta kampanjerbjudanden.
Jonas Arnberg, VD för Handelsutredningsinstitutet, HUI Research, berättar att julhandeln med stor sannolikhet kommer att fortsätta öka, precis som har varit fallet under de senaste åren. Och det är inte så konstigt att den gör det: landets befolkning blir allt större, samtidigt som vi har fin ekonomisk tillväxt, nu dessutom driven av en minusränta som uppmuntrar till konsumtion.
Gällande design och inredning så är detta en bransch som gynnas på flera olika plan för tillfället. Rekordlåga boräntor gör att många väljer att investera i hemmet, och samtidigt stiger intresset för saker som renovering, inredning och inte minst matlagning, vilket man bland annat kan se på den mängd TV-program och inslag, ofta på bästa sändningstid, där kändisar, kockar, bloggare och stylister lagar mat eller gör om sina egna och andras hem.
Boendet har mer och mer kommit att bli en förlängning av ens personlighet, eller den man vill vara, och det gör att man lägger allt mer tid och energi på att uttrycka sig genom sin inredning. För att kunna följa trender och förändra sig utan att göra om hela hemmet, eller spendera stora summor, används gärna mindre objekt, som underlägg, servetter, doftljus och accessoarer, vilka enkelt kan bytas ut när man har tröttnat på dem. Och idag ersätter också den typen av mindre inredningsföremål ofta den klassiska blomman eller vinflaskan, som en mer genomtänkt (förhoppningsvis) och personlig gåbortpresent eller julklapp.
Lotta Ahlvar, projektledare på Formex, förklarar att en annan presenttrend hon ser just nu, speciellt för mindre föremål, är att företagen fokuserar mer och mer på förpackning och presentation. Tidigare var det främst de exklusivare designmärkena som slog in sina produkter i lyxiga askar och påsar. Men nu har trenden tricklat ned och syns allt oftare, inte minst hos nätbutikerna och olika typer av ”prova på-askar”, inom till exempel skönhet och mode.
De elegantare förpackningarna hänger antagligen ihop med hur dagens konsument i ständigt större utsträckning söker efter upplevelser, vilket syns även på hur vi lägger mer pengar och tid på saker som resor och restaurangbesök. Dessa upplevelser kan i sin tur inspirera till att göra om i hemmet eller prova nya tekniker i köket, vilket då gynnar design- och inredningsbranschen ytterligare. Samtidigt minskar konsumtionen av kläder och modeföremål, vilka tidigare åtnjöt den it-status som idag skiftar över alltmer till inredning och kök.
Även juldekorationerna påverkas av det ökade intresset för hemmet och idag finns ett helt annat utbud av väldesignade julprodukter, från ledande varumärken, än för bara ett par år sedan. Sortimentet sträcker sig från eleganta julgranskulor till stilrena ljusstakar, speciallanserade doftljus och gourmetchoklad i begränsad upplaga, för att bara nämna några exempel. Och, precis som små föremål och accessoarer, är även julpyntet ett sätt att förändra sitt hem från ett år till ett annat. ”Vi har ett nytt tema på vår gran varje Jul, det kan vara allt från en helrosa skapelse till hantverkstema eller minimalistiskt, som en minigran eller en ensam kvist”, säger Lotta, som själv är en sann julentusiast.
Men vad är då ett bra alternativ för den som vill ge bort design eller inredning i julklapp? ”Praktiska saker som kommer till användning”, svarar Lotta och tipsar bland annat om att hålla ögonen öppna när man är ute och reser, efter produkter som inte nödvändigtvis finns på hemmaplan: ”Själv köper jag gärna parmesanrivare när jag är i Italien. De är väldigt användbara och brukar vara mycket uppskattade av mottagaren”.
Denna artikel är en del av ett tema:
Tema: Jul 2017