En färgpalett med djupare undertoner

Det händer på Formex i januari 2019.

Christina Olsson, projektchef för Formex..

14.01.2019

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Formex vår 2019 har en internationell prägel och går designmässigt till stor del i färgens tecken. Det övergripande temat för mässan heter The new palett och i mässtrenden More is more har man uppmärksammat lekfulla och kraftfulla färgyttringar. Färgtemat går igen även i föreläsningsprogrammet, med inspirerande presentationer av bland annat Li Edelkoort från House of Colour, Eduardo Keller i samarbete med ColourHouse Scandinavia samt inte minst den (bokstavligt talat) färgstarka designlegendaren Zandra Rhodes, som i år firar 50 år som designer.

Zandra Rhodes är även Formex Guest Influenser för januari 2019 och kommer därmed att stå för inspirationsmontern i entréhallen. ”Färg är en viktig del av modern inredning och med Zandra Rhodes får man med hela färgskalan”, säger Christina Olsson, Formex projektchef.

Ansvar och hållbarhet

I kontrast till vibranta och livliga färguttryck har Formex vår 2019 även en mer tankfull och eftertänksam aspekt. Den har att göra med hur man agerar mot varandra och mot naturen samt hur man tar ansvar på olika sätt, inte minst inom områden som tillverkning och hållbarhetsarbete. ”Idag blir ansvarsbiten allt viktigare och mer på tapeten. Det handlar om på vilket sätt vi tar fram produkter men även om saker som konsumtionsval och återbruk. Ett tecken i tiden är att HUI Research utnämnde det återvunna plagget till årets julklapp för 2018”, fortsätter Christina.

I loungen Kindful Lounge kommer mässans besökare få tillfälle att vara lite extra eftertänksamma samt att ta hand om sig själva. Här finns möjlighet att bli ompysslad på olika sätt, med aktiviteter som makeup och yoga. ”Vi valde att ha ett ’snällt format’ på loungen, för att relatera till hela det ansvarsfulla och naturnära temat. ’Snäll’, som i generös och i att dela med sig. I förlängningen planerar vi även att knyta an till hållbarhet i ett större perspektiv”, säger Christina.

En upplevelseförändring i branschen

Det är ingen hemlighet att detaljhandeln befinner sig i en utmanande period just nu, med stora förändringar som bottnar i bland annat digitalisering och generationsskiften. Den upplevelsebaserade butiken blir allt viktigare, vilket gör att det ställs nya krav på butiksägare och kedjor. Frågorna är många medan konkreta svar och sanningar lyser med sin frånvaro.

”Det är en härlig upplevelseförändring som sker, där vi på sikt säkert kommer att få se flera nya spännande kopplingar och partnerskap inom detaljhandeln. Tillväxten idag ligger i service, vilket gör att många butiker kommer att bli tvungna att tänka om och tänka nytt”, fortsätter Christina, och tipsar här om att hålla utkik efter HUI Researchs föredrag i scenprogrammet, där vice VD Emma Hernell kommer att prata om det nuvarande läget i handeln samt vilka konsumenttrender som styr utvecklingen.

Mässan som inspirationskälla

”I föränderliga tider som dessa kan mässorna utgöra en stor hjälp och inspirationskälla för butiksägare och butikspersonal. Jag skulle vilja uppmuntra våra besökare att se Formex som ett slags palett av inspiration, kunskap och storytelling, som dessutom erbjuder möjlighet till affär för de som väljer att lägga order på plats. Här kan man i montrarna få konkreta exempel på hur man kan jobba med produkterna i sin butik på olika sätt. Och allt detta under ett och samma tak”, säger Christina. Hon är samtidigt medveten om att många detaljister kan ha svårt att avsätta en eller ett par dagar till att gå på mässa. För den som har begränsat med tid och/eller är ute efter nyheter specifikt kommer det därför att arrangeras en så kallad News bar i B-hallen. Här visas en kurerad utställning med enbart nya produkter som utställarna har nominerat. Urvalet och själva utställningen har därefter satts samman av stylistduon Visualisterna. Baserat på utbudet i News bar har besökaren även indirekt möjlighet att se och uppmärksamma några av säsongens tendenser, nyckelprodukter, former och färger som går igen bland de utställda föremålen.

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023