En vitalisering som bäddar för nya och oväntade möten

Så förändras Formex hallindelning till hösten.

13.08.2019

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Till hösten 2019 kommer Formex att genomgå en omfattande förändring när det gäller uppdelningen av utställningshallarna. Det är första gången sedan 2011 som det görs en större omdisponering av ytorna och enligt Formex själva är det hög tid att mässan får en ny och bättre anpassad kostym.

Den nya hallindelningen kommer att bestå av produktområdena Dining, Scandinavian Living, Decorative Living, Wellbeing, Lifestyle Living, Upcoming och Adding.  Bakom beslutet ligger bland annat de nya strukturer och köpmönster som uppstår och ständigt utvecklas i dagens detaljhandel, med en än så länge växande e-handel och där både butiker och leverantörer generellt sett går från specialisering till att ha ett mer livsstilsinriktat upplägg. Dessutom vill man ge utställarna större flexibilitet i att öka eller minska sin monteryta, samt kunna erbjuda nya utställare bästa möjliga placering utifrån deras behov.

Det var nödvändigt med en vitalisering.

Christina Olsson

”Det var nödvändigt med en vitalisering. Vi hade kanske inte riktigt räknat med hur stort arbete förändringen skulle innebära, men vi har lärt oss väldigt mycket på vägen”, säger Christina Olsson, Formex projektchef. Inför att planera om hallarnas disposition pratade man både med butiker och internationella besökare för att ta reda på hur de lade upp sina vistelser på mässan och vilken typ av indelning de trodde skulle vara den bästa.

En bredare tolkning av det skandinaviska

En viktig aspekt av Formex för de ungefär 15 procent utländska gästerna är den skandinaviska designen, som idag trendar starkt över stora delar av världen. Med sin nya hallindelning har Formex tolkat det skandinaviska, Scandinavian Living, i en något vidare bemärkelse än vad som kanske görs traditionellt sett. Förutom den klassiska avskalade stilen i neutral färgpalett inkluderas även andra varumärken, som uppfyller andra sidor av skandinavisk känsla och livsstil.

Christina Olsson, projektchef för Formex..

Även Dining-konceptet kopplas av många ihop med Norden och Skandinavien, till viss del i och med regionens unika specialiteter, som till exempel ett stort utbud av smaksatt choklad och teer, men även nordiska kockars tendens till att skräddarsy tallrik, bestick och glas för de enskilda rätterna, för att på det sättet förhöja måltidsupplevelsen. Därför har man lagt Dining-avdelning intill Scandinavian Living och där samlat alla produkter som behövs för och/eller förgyller det dukade bordet, som porslin, glas, köksartiklar, bakning, bar- och drinktillbehör samt delikatesser – och givit helheten en skandinavisk touch.

Nya och oväntade möten

Arbetet med hallarnas nya uppdelning var något av ett tetrisliknande pussel, med många faktorer för Christina och hennes kollegor att ta hänsyn till. Dels säkerhetsmässigt, för att följa föreskrifter gällande utrymningsvägar och annat. Dels fanns det existerande monteravtal, men dessutom oväntade synergier mellan flera utställare, som man inte utan vidare kunde sära på. ”Vissa av våra utställare har varit med i 40 år, eller 80 till 90 mässor. De vet hur mässan fungerar för dem och då lyssnar vi gärna samt anpassar så gott det går. Omställningen kan vara jobbig för utställarna men jag hoppas på att de blir nöjda i efterhand”, säger Christina. Överlag tycker hon att det är bra att möblera om lite i hallarna, eftersom det kan ge upphov till en annorlunda och större upplevelse, merförsäljning samt nya och överraskande möten mellan produkter och inköpare. Faktum är att hela 50 procent av de som deltar i mässan hittar antingen en ny leverantör eller en ny återförsäljare varje säsong.

Utbildningsprogrammet delas in i temadagar

En annan nyhet för höstens mässa, utöver hallarnas indelning, är att Formex utbildnings- och scenprogram kommer att struktureras upp i renodlade temadagar kring ämnena Retail, Hållbarhet, Trender och Varumärke, som upptar en dag vardera, med ungefär fyra till fem timmar av föreläsningar, aktiviteter och möjlighet till individuella sessioner.

”Genom att dela in programmet i temadagar ger vi besökarna chansen att välja den dag som känns mest intressant, vilket vi tror blir effektivt och roligt. Dessutom skapar det förutsättningar för andra typer av samarbeten, till exempel med spännande paneler. Sammantaget ser vi mycket fram mot augustimässan, även om det kommer att behövas en hel del informationstavlor för att guida våra gäster åt rätt håll i den nya layouten”, säger Christina avslutningsvis.

Relaterat innehåll

16.04.2024Designbase.se

Hamonoya är en ny distributör för Patisse

15.04.2024Designbase.se

En ode till lekfull design

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

25.03.2024Designbase.se

Se upp för den franska lagen mot avfall

22.03.2024Designbase.se

EuroCIS 2024 stängdes framgångsrikt

20.03.2024Designbase.se

Design House Stockholm får ny vd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023