Ett anrikt svenskt möbelföretag – nu med egen design
Rowico är ett svenskt möbelföretag med sina rötter och huvudkontor i Halmstad. Företaget grundades 1971 av Roland Hammargren och drivs idag vidare i tredje generationen av hans barnbarn, Jessica och Fredrik Hammargren. Jessica som VD sedan drygt ett år tillbaka och Fredrik som inköpschef.
Från början var Rowico ett grossistföretag, som sålde sina produkter till skandinaviska återförsäljare. Men branschen förändrades, och man insåg efterhand att återförsäljarna numera gjorde inköpsresor till samma mässor som Rowico själva. Därför beslutades det att göra om företagets koncept, och istället satsa på egen formgivning, för att tillföra designvärde och unicitet. Även saker som vision, mission och värdegrunder skulle ses över. Detta arbete påbörjades ungefär samtidigt som Jessica och Fredrik kom in i bilden, 2015.
Egen design och fokus på varumärke
Hållbarhet och socialt ansvar är viktiga kärnvärderingar.
Till att börja med anställde Rowico en designer och idag ritas ungefär 95 procent av sortimentet in-house, med fokus på större och mindre trämöbler samt matplatsen. Dessutom inledde man ett varumärkesbyggande arbete gentemot konsument, vilket var helt nytt. I det ingår hemsidans design och sociala media, medan försäljningen fortfarande görs B2B.
Designstilen är mestadels nordisk och tidlös, för att tillmötesgå denna men även nästa generations behov hos människor som brinner för design och medveten konsumtion. Det lanseras två kollektioner årligen, i januari/februari och augusti, som ska matcha mässorna, som till exempel IMM, Stockholm Furniture & Light Fair samt nu senast Möbelmässan Göteborg, på hösten.
Värdegrunder en integrerad del
Hållbarhet och socialt ansvar är viktiga kärnvärderingar för Rowico, vilket har förstärkts ytterligare under det senaste året. Jessica förklarar att det gäller alla delar av verksamheten, från produktion och logistik till arbetsresor och källsortering på anläggningen. Som en del i detta är Rowico medlem i Breakit Impact Challenge och CSR Västsverige, och 2017 blev företaget FSC-certifierat. Idag är även ungefär en fjärdedel av produkterna certifierade men målet är att den andelen ska ökas kontinuerligt.
Även på personalsidan satsas det på hållbarhet och balans. Flera av företagets medarbetare har varit där i så länge som tio, 15 eller till och med 20 år. ”Det tycker vi är fantastiskt och ser som ett tecken på att vi gör något rätt”, säger Jessica. Men samtidigt kommer detta med ett stort ansvar, både gällande välmående och att introducera nya rutiner och värderingar. Därför erbjuds personalutbildning kring det förändringsarbete som pågår samt olika typer av aktiviteter för att främja hälsa och välbefinnande, som bland annat platser för återhämtning, kickoff-event eller träning på arbetstid. ”Jag fokuserar gärna på att leda enligt värdeordet ’familj’. Det ska vara kul att gå till jobbet, och möjligt att kombinera med livet i övrigt”, fortsätter Jessica.
Med sikte på Europa
Rowico har idag omkring 800 återförsäljare i nordiska och, sedan ett par år tillbaka, europeiska marknader. Sverige är fortfarande störst, följt av Norge och Finland. I övriga Europa är Tyskland en viktig marknad. I Sverige har företaget knappt 40 anställda. Därutöver finns det ett helägt dotterbolag i Storbritannien och ett kvalitetskontor i Shanghai. Produktionen sker till en stor del i Asien men även i Kroatien, dit den flyttat från Italien. ”Produktion i Europa ligger oss varmt om hjärtat. Samtidigt är det viktigt att hitta rätt produktionsland för rätt typ av produkt”, säger Jessica. Återförsäljarna består av renodlade möbelbutiker och e-handlare, både kedjor och, inte minst i Sverige, fristående aktörer.
För framtiden vill Rowico fortsätta utveckla sin kunskap inom trend och design för att bygga ett ännu mer attraktivt sortiment med en alltigenom nordisk/skandinavisk känsla. Dessutom vill man nå ut i större utsträckning till andra europeiska länder, där det finns rum för expansion.
”I och med vårt nya koncept håller vi successivt på att förflytta oss allt mer från enbart att ’vi kan möbler’ till att ’vi kan trender och design’”, säger Jessica avslutningsvis.