Ett hållbart fokus på Ambiente

Det är mer fokus på hållbarhet nu än någonsin tidigare – även på en stor mässa som Ambiente. Det berättar Susanne Lübech Poulsen från Lübech Living som var på Ambiente i februari med stor framgång och med ett stort antal av sina miljövänliga och ansvarsfulla produkter presenterade i Ambientes trendområde.

Hållbarhet var mer än någonsin en del av Ambiente. På Lübech Living kände man ett tydligt positivt intresse från köparna. Foto: Messe Frankfurt

"Den här gången var fokus på det hållbara, ansvarsfulla och miljöriktiga betydligt större på Ambiente än någonsin tidigare. På trendutställningen och på mässan, och intresset vi såg från köpare från hela världen”, säger Susanne Lübech Poulsen, och det är hon glad för, för Lübech Living har jobbat med hållbarhet och ansvar sedan innan någon av oss hade till och med tänkt tanken. Och nu tas det äntligen på allvar.

Även Lübech Livings produkter var väl representerade inom trendområdet och det, säger Susanne, gjorde att väldigt många köpare hittade till montern.

"Trendområdet är ett fantastiskt utställningsområde och de produkter de valt att visa var faktiskt en blandning av tidigare och nya produkter, vilket också signalerar att man faktiskt inte behöver skapa nya hela tiden", konstaterar Susanne, som vidare säger att det är väldigt stor skillnad på intresset för det hållbara i förhållande till var man kommer ifrån i världen. Generellt sett ligger européerna längst fram.

”Tyskarna ligger riktigt långt framme med hållbarhetsidéer, och helt naturligt; de är fler människor, och i en tysk stad är det därför lättare att ha en butik med särskilt fokus på hållbarhet”.

Lübech Livings produkter var rig repræsenteret på Ambiente trendstanden. Foto: Lübech Living

Det är också de butiker som är Lübech Livings kunder. ”Det finns skandinaviska designbutiker i Tyskland, men de är inte experter på att sälja varor med hållbart fokus. Därför är det den andra typen av butik som är vår kärnkund”.

Lübech Living växer på både den danska och inte minst den tyska marknaden, och det ser Susanne som ett gott tecken på att tankesättet hos konsumenten förändras.

”Vi upplever att konsumenterna till stor del har fått upp ögonen för, inte minst, Vance Kitira-ljusen av livsmedelsgodkänd paraffin, som är rensade från orena partiklar och som har en bomullsveke av 100 % bomull.

Men Susanne är mycket nöjd med det ökade intresset för miljövänlighet från bl.a. Ambientes sida, för som hon säger: "Det är svårt att bekämpa fallet ensam".

Messe Frankfurts program för etisk stil

Messe Frankfurt har skapat ett Ethical Style-program för att hjälpa besökare att navigera i det växande utbudet av hållbara produkter och leverantörer. Symbolen Etisk stil kan sökas av utställande företag som uppfyller ekologiska och etiska kriterier. Programmet kurerat av oberoende experter.

Susanne Lübech Poulsen mener, man skal gøre det endnu mere klart, hvilke produkterm der er bæredygtige, og hvilke produkter, der er etiske. For det er bestemt ikke det samme, siger hun. Foto: Messe Frankfurt

Susanne Lübech Poulsen tycker att det är bra att Ambiente gör något, men hon tycker faktiskt också att Ethical Style inte är ett hållbarhetsbegrepp och att det är lite som att sitta mellan två stolar.

"Det här är två begrepp som blandas ihop. För några år sedan hittades Ethical Style-symbolen på handgjorda föremål från bl.a. projekt i utvecklingsländer, men det var inte nödvändigtvis hållbart. Nu är det också hållbart... Jag tycker att man istället ska jobba med två typer av kurerade produktgrupper. Allt annat lika kommer det att göra det lättare för konsumenten att hitta rätt i produktdjungeln”, tipsar Susanne.

Även 2025 kommer Ambiente givetvis att fokusera på hållbarhet och förhoppningsvis kommer ännu fler att se att detta är vägen framåt.

Ambiente, Christmasworld och Creativeworld kommer att fortsätta att äga rum samtidigt i Frankfurts mässcenter. De kommer dock att flyttas till början av februari för att säkerställa att de stora globala mässdatumen stämmer överens.

Ambiente/Christmasworld: 7.-11. februari 2025

Creativeworld: 7-10 februari 2025

Man kan nästan säga att Lübech Living dominerade trendbåset. Foto: Messe Frankfurt

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Relaterat innehåll

03.02.2025Nääsgränsgården

Sponsrad

Christmasworld - Messe Frankfurt 7-11 februari

03.02.2025Designbase.se

Inspirerad av 2025 års trend och affärsutveckling

31.01.2025Designbase.se

På en surrealistisk trendresa

27.01.2025Designbase.se

Designers Saturday 2025

27.01.2025Designbase.se

Tvåla & Tvaga vinner Formex Sustainability Award 2025

24.01.2025Designbase.se

TAIL Living vinner Best in Show på Formex Design Talents

21.01.2025Designbase.se

The Inspired Home Show förändrar dagarna

21.01.2025Designbase.se

Från racing till direktör för Stelton

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Nääsgränsgården
Mässa
Christmasworld, Messe Frankfurt

Hos oss hittar du gåvor och minnen för årets alla tillfällen och högtider.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Christmasworld, Hall 5.1 A01

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Salone del Mobile.Milano
Mässa
Salone del Mobile

The Salone Internazionale del Mobile is a hub of experimentation and cross-pollination, a meeting point and a place for new opportunities to reflect on the world of design and planning. The 2025 edition will take place from 8th to 13th April 2025, in the Rho Fiera Milano spaces, as is traditional.

Datum

08.04.2025

3daysofdesign
Mässa
3daysofdesign

A platform to showcase & celebrate great design 3daysofdesign is a festival for dreamers, doers and the design curious.

Datum

18.06.2025

Plats

Copenhagen

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023