Ett hållbart fokus på Ambiente
Det är mer fokus på hållbarhet nu än någonsin tidigare – även på en stor mässa som Ambiente. Det berättar Susanne Lübech Poulsen från Lübech Living som var på Ambiente i februari med stor framgång och med ett stort antal av sina miljövänliga och ansvarsfulla produkter presenterade i Ambientes trendområde.
"Den här gången var fokus på det hållbara, ansvarsfulla och miljöriktiga betydligt större på Ambiente än någonsin tidigare. På trendutställningen och på mässan, och intresset vi såg från köpare från hela världen”, säger Susanne Lübech Poulsen, och det är hon glad för, för Lübech Living har jobbat med hållbarhet och ansvar sedan innan någon av oss hade till och med tänkt tanken. Och nu tas det äntligen på allvar.
Även Lübech Livings produkter var väl representerade inom trendområdet och det, säger Susanne, gjorde att väldigt många köpare hittade till montern.
"Trendområdet är ett fantastiskt utställningsområde och de produkter de valt att visa var faktiskt en blandning av tidigare och nya produkter, vilket också signalerar att man faktiskt inte behöver skapa nya hela tiden", konstaterar Susanne, som vidare säger att det är väldigt stor skillnad på intresset för det hållbara i förhållande till var man kommer ifrån i världen. Generellt sett ligger européerna längst fram.
”Tyskarna ligger riktigt långt framme med hållbarhetsidéer, och helt naturligt; de är fler människor, och i en tysk stad är det därför lättare att ha en butik med särskilt fokus på hållbarhet”.
Det är också de butiker som är Lübech Livings kunder. ”Det finns skandinaviska designbutiker i Tyskland, men de är inte experter på att sälja varor med hållbart fokus. Därför är det den andra typen av butik som är vår kärnkund”.
Lübech Living växer på både den danska och inte minst den tyska marknaden, och det ser Susanne som ett gott tecken på att tankesättet hos konsumenten förändras.
”Vi upplever att konsumenterna till stor del har fått upp ögonen för, inte minst, Vance Kitira-ljusen av livsmedelsgodkänd paraffin, som är rensade från orena partiklar och som har en bomullsveke av 100 % bomull.
Men Susanne är mycket nöjd med det ökade intresset för miljövänlighet från bl.a. Ambientes sida, för som hon säger: "Det är svårt att bekämpa fallet ensam".
Messe Frankfurts program för etisk stil
Messe Frankfurt har skapat ett Ethical Style-program för att hjälpa besökare att navigera i det växande utbudet av hållbara produkter och leverantörer. Symbolen Etisk stil kan sökas av utställande företag som uppfyller ekologiska och etiska kriterier. Programmet kurerat av oberoende experter.
Susanne Lübech Poulsen tycker att det är bra att Ambiente gör något, men hon tycker faktiskt också att Ethical Style inte är ett hållbarhetsbegrepp och att det är lite som att sitta mellan två stolar.
"Det här är två begrepp som blandas ihop. För några år sedan hittades Ethical Style-symbolen på handgjorda föremål från bl.a. projekt i utvecklingsländer, men det var inte nödvändigtvis hållbart. Nu är det också hållbart... Jag tycker att man istället ska jobba med två typer av kurerade produktgrupper. Allt annat lika kommer det att göra det lättare för konsumenten att hitta rätt i produktdjungeln”, tipsar Susanne.
Även 2025 kommer Ambiente givetvis att fokusera på hållbarhet och förhoppningsvis kommer ännu fler att se att detta är vägen framåt.
Ambiente, Christmasworld och Creativeworld kommer att fortsätta att äga rum samtidigt i Frankfurts mässcenter. De kommer dock att flyttas till början av februari för att säkerställa att de stora globala mässdatumen stämmer överens.
Ambiente/Christmasworld: 7.-11. februari 2025
Creativeworld: 7-10 februari 2025