Ett hållbart fokus på Ambiente

Det är mer fokus på hållbarhet nu än någonsin tidigare – även på en stor mässa som Ambiente. Det berättar Susanne Lübech Poulsen från Lübech Living som var på Ambiente i februari med stor framgång och med ett stort antal av sina miljövänliga och ansvarsfulla produkter presenterade i Ambientes trendområde.

Hållbarhet var mer än någonsin en del av Ambiente. På Lübech Living kände man ett tydligt positivt intresse från köparna. Foto: Messe Frankfurt

"Den här gången var fokus på det hållbara, ansvarsfulla och miljöriktiga betydligt större på Ambiente än någonsin tidigare. På trendutställningen och på mässan, och intresset vi såg från köpare från hela världen”, säger Susanne Lübech Poulsen, och det är hon glad för, för Lübech Living har jobbat med hållbarhet och ansvar sedan innan någon av oss hade till och med tänkt tanken. Och nu tas det äntligen på allvar.

Även Lübech Livings produkter var väl representerade inom trendområdet och det, säger Susanne, gjorde att väldigt många köpare hittade till montern.

"Trendområdet är ett fantastiskt utställningsområde och de produkter de valt att visa var faktiskt en blandning av tidigare och nya produkter, vilket också signalerar att man faktiskt inte behöver skapa nya hela tiden", konstaterar Susanne, som vidare säger att det är väldigt stor skillnad på intresset för det hållbara i förhållande till var man kommer ifrån i världen. Generellt sett ligger européerna längst fram.

”Tyskarna ligger riktigt långt framme med hållbarhetsidéer, och helt naturligt; de är fler människor, och i en tysk stad är det därför lättare att ha en butik med särskilt fokus på hållbarhet”.

Lübech Livings produkter var rig repræsenteret på Ambiente trendstanden. Foto: Lübech Living

Det är också de butiker som är Lübech Livings kunder. ”Det finns skandinaviska designbutiker i Tyskland, men de är inte experter på att sälja varor med hållbart fokus. Därför är det den andra typen av butik som är vår kärnkund”.

Lübech Living växer på både den danska och inte minst den tyska marknaden, och det ser Susanne som ett gott tecken på att tankesättet hos konsumenten förändras.

”Vi upplever att konsumenterna till stor del har fått upp ögonen för, inte minst, Vance Kitira-ljusen av livsmedelsgodkänd paraffin, som är rensade från orena partiklar och som har en bomullsveke av 100 % bomull.

Men Susanne är mycket nöjd med det ökade intresset för miljövänlighet från bl.a. Ambientes sida, för som hon säger: "Det är svårt att bekämpa fallet ensam".

Messe Frankfurts program för etisk stil

Messe Frankfurt har skapat ett Ethical Style-program för att hjälpa besökare att navigera i det växande utbudet av hållbara produkter och leverantörer. Symbolen Etisk stil kan sökas av utställande företag som uppfyller ekologiska och etiska kriterier. Programmet kurerat av oberoende experter.

Susanne Lübech Poulsen mener, man skal gøre det endnu mere klart, hvilke produkterm der er bæredygtige, og hvilke produkter, der er etiske. For det er bestemt ikke det samme, siger hun. Foto: Messe Frankfurt

Susanne Lübech Poulsen tycker att det är bra att Ambiente gör något, men hon tycker faktiskt också att Ethical Style inte är ett hållbarhetsbegrepp och att det är lite som att sitta mellan två stolar.

"Det här är två begrepp som blandas ihop. För några år sedan hittades Ethical Style-symbolen på handgjorda föremål från bl.a. projekt i utvecklingsländer, men det var inte nödvändigtvis hållbart. Nu är det också hållbart... Jag tycker att man istället ska jobba med två typer av kurerade produktgrupper. Allt annat lika kommer det att göra det lättare för konsumenten att hitta rätt i produktdjungeln”, tipsar Susanne.

Även 2025 kommer Ambiente givetvis att fokusera på hållbarhet och förhoppningsvis kommer ännu fler att se att detta är vägen framåt.

Ambiente, Christmasworld och Creativeworld kommer att fortsätta att äga rum samtidigt i Frankfurts mässcenter. De kommer dock att flyttas till början av februari för att säkerställa att de stora globala mässdatumen stämmer överens.

Ambiente/Christmasworld: 7.-11. februari 2025

Creativeworld: 7-10 februari 2025

Man kan nästan säga att Lübech Living dominerade trendbåset. Foto: Messe Frankfurt

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Relaterat innehåll

31.12.2024Designbase.se

Från tradition till innovation: Heimtextil Trends 25/26

24.12.2024Designbase.se

Euroluce 2025 belyser vår hälsa

19.12.2024Designbase.se

AL FRESCO

17.12.2024Designbase.se

Roliga och delade upplevelser

17.12.2024Designbase.se

Innovativa talanger besöker Stockholm Furniture Fairs Greenhouse

10.12.2024Designbase.se

Årets färg 2025: En mjuk Mocha Mousse

10.12.2024Designbase.se

Euroluce 2025 belyser vår hälsa

09.12.2024Formland

Sponsrad

Ny trendzon inkl. blomsterstudio och konceptcafé

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023