F&H vill fördjupa varumärkessamarbeten

F&H Scandinavia är ett av Nordens största grossistföretag. Framtiden på den svenska marknaden är att etablera fler kundsamarbeten om företagets varumärkeskoncept, berättar Stefan Barkestad, försäljningschef på F&H i Sverige.

Serien Hammershøi från Kähler..

På Formex i augusti hade några utställare så fullt i sina montrar att det var svårt att tränga sig in. En av dem var F&H Scandinavia, som representerar märken som Kähler och Rosti Mepal i Sverige. Koncernen är ett av Skandinaviens största grossistföretag med sammanlagt över 30 varumärken i portföljen, förutom de redan nämnda Bamix, Nuance, Jamie Oliver, Sabatier med flera. Tyngdpunkten ligger på kök, det dukade bordet och livsstil.

"Våra starkaste varumärken när det gäller omsättning i Sverige i dagsläget är Rosti Mepal, Kähler och Funktion," berättar Stefan Barkestad som är försäljningschef i Sverige sedan i våras.

Stefan Barkestad, försäljningschef på F&H i Sverige..

Företaget startades av köpmännen Erik Vinther och K. E. Larsen redan 1945, under namnet Vinther og Larsen. De var tidigt ute med att etablera kontakt med tillverkare i Fjärran östern och skaffade sig snabbt ett försprång gentemot många konkurrenter. På 1980-talet bytte företaget namn till Fusager og Høgh och 2002 förvärvades norska Egil Syversen AS och Jestrade AB i Sverige. Sedan 2009 har koncernen också ett dotterbolag i Kina.

Idag omsätter koncernen motsvarande 761,5 miljoner DKK och målet är att fortsätta expandera både organiskt och genom förvärv av nya varumärken. Många av dem kommer att bli aktuella för den svenska marknaden och Stefan Barkestad är mycket optimistisk inför framtiden.

"Vi har ett internt mål för omsättningsutvecklingen i Sverige som är mycket ambitiöst. Jag har väldigt stor tro på den svenska marknaden, svensk handel går bra idag. Jag ser också en stor potential hos många kunder."

En strategi som Stefan Barkestad ser som betydelsefull för framtiden är att fördjupa samarbetet med återförsäljarna och uppmuntra dem att arbeta med varumärkeskoncept istället för att välja ut enskilda produkter. Det är ett helhetstänkande som ger fördelar både när det gäller produktpresentation i butik och i marknadsföring gentemot konsumenten.

"Min plan är att uppmuntra våra kunder att jobba vidare med våra starka varumärken, men även med koncept. Att exempelvis inte bara sälja en stekpanna utan också grytunderlägg, uppläggningsfat och skärbrädor, en helhetslösning för kök eller det dukade bordet som presenteras för konsumenten. På dagens marknad med internethandeln som pressar priserna får man det väldigt svårt annars. Butiker i centrala lägen, med de öppettider som krävs, kommer inte att kunna konkurrera med pris. Alla kan vara billiga någon gång, men ett koncept kan man bygga vidare på".

Han nämner Kählers serie med julhus i porslin, Urbania, som exempel. När de nya huset för året släpps köar många kunder som samlar och bygger små byar av husen.

F&H har en mycket bred distribution i de nordiska länderna, från dagligvaruhandel till fackhandel och designbutiker. I takt med att kedjor och större kunder etablerar sig i flera nordiska länder ökar betydelsen av att ha en gemensam nordisk strategi för hur olika varumärken ska distribueras. Risken är annars att ett varumärke som hör hemma i en viss handel i ett av länderna följer med en återförsäljare från ett annat land in i ett annat segment.

"I framtiden blir distributionsstrategin ett oerhört viktigt arbete, inte minst när det gäller nya varumärken som kommer in. Hur ska de distribueras? Det är någon som hela koncernen måste tänka igenom".

Samtidigt, menar han, är det bredden och djupet i varumärkesportföljen som är företagets stora styrka.

"Det är viktigt för oss att våra varumärken kompletterar varandra. När vi träffar kunder måste vi kunna erbjuda produkter som stärker deras försäljning för att uppfattas som en intressant samarbetspartner. Vi lanserar 500 nyheter varje år, det finns alltid någonting nytt och bra att ta med sig till kunden". 

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

18.03.2024Designbase.se

Vi kommer att samarbeta med experterna

18.03.2024Designbase.se

Royal Copenhagen utser Rasmus Holm till ny vice vd

13.03.2024Designbase.se

Från byggavfall till designmöbler

12.03.2024Designbase.se

Mycket färginspiration

11.03.2024Designbase.se

Experimentell glaskonst

08.03.2024Designbase.se

Paradigmskifte i mässupplevelsen

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023