Fokusera på marknadens behov
Heimtextil 2026 utnyttjar tillväxtpotentialen genom strategiska produktgruppskombinationer
Foto: Messe Frankfurt/Pietro Sutera
Efter en framgångsrik upplaga av Heimtextil i januari med en ökning av både besökare och utställare, utnyttjar mässan nu ytterligare tillväxtpotential med en optimerad ny hallstruktur 2026 – och svarar därmed på branschens förändrade marknadsbehov.
Den mest inflytelserika och internationella mässan för hem- och kontraktstextilier samt textildesign utvecklar därmed sitt sortiment på ett målgruppsspecifikt sätt, vilket skapar kortare avstånd och främjar synergier mellan de olika produktsegmenten.
Med ett nytt hallkoncept bygger Heimtextil vidare på framgångarna från förra tiden, där antalet besökare och utställare ökade, och svarar mot de aktuella marknadskraven inom textilindustrin: "Heimtextil 2025 präglades av ökad internationalitet och efterfrågan. Under 2026 kommer vi att använda denna starka utgångsposition för att anpassa sortimentet genom att ännu mer strategiskt välja ut mässgrupperna och därmed exploatera relevanta produktgruppers behov ", säger Olaf Schmidt, Vice President Textiles & Textile Technologies.
Det nya konceptet stärker Heimtextil som den ledande branschplattformen för holistisk textil och icke-textil inredning, och i utmanande tider ger det branschen en stark bas.
Besökarna täcker fler områden och med den nya strukturen ökar utställarna sin räckvidd och blir lättare uppmärksammade av potentiella nya kunder. Att använda alla insatser skapar ytterligare effektivitet och hjälper köpare att hitta nya relevanta partners.
Patricia Urquiola trendområde på just avslutade Heimtextil. Foto: Messe Frankfurt
Det nya centret för högkvalitativ textil och icke-textil inredning samt dekorations- och möbeltyger finns i hallarna 3.0, 3.1 och 4.1. I hall 3.0. Här hittar besökarna ett brett utbud av produkter, från tapeter och digitaltryck till textilredaktörer, gardiner och golvbeläggningar samt solskydd. Kombinationen av högkvalitativa individuella produkter och kompletta kollektioner skapar holistiska inredningskoncept som är skräddarsydda efter kraven från inredningsarkitekter, designers, byggvaruhus och fackhandlare.
De intilliggande hallarna 3.1 och 4.1 kompletterar den, och sammantaget erbjuder båda nivåerna det största internationella utbudet av dekorations- och möbeltyger, kontraktstextilier, konstläder, utomhustextilier samt fibrer och garn.
Särskilda höjdpunkter inkluderar Interior.Architecture.Hospitality Library i Hall 3.1 och designinstallationen av Patricia Urquiola i Hall 3.0. De gör området till ett centralt centrum för designers, arkitekter och beslutsfattare inom hotell- och restaurangbranschen.
Sömn- och textildesigners: direkta kopplingar
I hall 4.0 presenterar Smart Bedding ett omfattande utbud av sängkläder, filtar, kuddar, madrasser, sovsystem, fibrer och garn. Kopplingen till Bed, Bath & Living i hall 5.0, 5.1, 6.0 och 6.1 möjliggör korta avstånd för sänghandlare och beslutsfattare från hotell-, kontrakts- och fackhandeln. Här presenterar varumärken och leverantörer av egna märken sängkläder, badrumstextilier, bords- och kökslinne, prydnadskuddar och hemtillbehör.
Nytt 2026 är platsen för Textildesign i hall 6.1. Designstudior och CAD/CAM-leverantörer hittar en kreativ miljö här, precis bredvid Heimtextil Trends 26/27 – med design som sömlöst anpassar sig till morgondagens kollektioner.
Omfattande plattform för den globala matt- och golvindustrin
Mattor och mattor tredubblade antalet utställare under 2025. Tack vare den nya hallstrukturen har det framgångsrikt etablerade segmentet ytterligare möjligheter till tillväxt. Detta kompletteras av det nya produktsegmentet Flooring & Equipment.
Kombinationen av textila och icke-textila golvbeläggningar maximerar synergier för arkitekter, inredningsarkitekter och byggvaruhus – samtidigt som det öppnar nya möjligheter för fackhandlare och hantverkare.
I hall 11.0 och 12.0 presenterar ledande leverantörer maskinvävda och handvävda samt handknutna mattor, unika föremål och golvmattor. I det direkt intilliggande Golv & Utrustningssegmentet i Hall 12.0 kommer fjädrande golvbeläggningar, designgolv, kork, laminat, parkett och utomhuslösningar att visas.
Specialpresentationer kompletterar variationen med affärsfrämjande innehåll. Global Home and Global Home Excellence: beprövade koncept och nya möjligheter Det beprövade konceptet Global Home i hall 8.0 och 9.1 och Global Home Excellence i hall 9.0 kommer att fortsätta under 2026.
Internationella producenter och countrypaviljonger presenterar ett brett spektrum – direkt vid ingångarna till Galleria och Torhaus. Dessutom kommer Global Home och Global Home Excellence att finnas i hall 10.1, 10.2 och 10.3. Kopplingen till Mattor & Mattor och Golv & Utrustning skapar värdefulla synergier: Kombinationen av kompletterande målgrupper stärker Heimtextil som Europas största plattform för att köpa hemtextilier av hög kvalitet. Heimtextil 2026 kommer att äga rum 13-16 januari 2026.